Japansk Jeep med hit-potentiale

0

Suzuki Jimny er markedets mindste, ægte offroader. I terrænet er den japanske bjergged ustoppelig, og i Europa er salget allerede kørt ud over kanten: Kultbilen er stort set udsolgt for 2019.

Japaner-Jeep, lomme-Land Rover, mekanisk bjergged, mudder-samurai… Kært barn har mange tilnavne, men Suzuki Jimny behøver faktisk ikke læne sig op af andre end sig selv. Jimny er nemlig noget så sjældent i bilverdenen som en original: Verdens mindste, ægte offroader med stiv chassisramme, firehjulstræk og reduktionsgear, pakket ind i et rustikt og ikonisk design.

Suzuki Jimny er kun 3,6 meter lange, men ser ud af mere i virkeligheden – her er masser af udstråling. Læg mærke til det flade tag med tagrender – det leder sne og vand væk.

Historie har har den også. Første generation så dagens lys i 1970, så selv om vi kun er kommet til fjerde oplag med den nye Jimny, har den næsten 50 års arv med i bagagerummet.

Herhjemme dukker den nye Jimny op hos de danske forhandlere sidst i april. Og det glæder den danske importør sig til:

”Jimny er noget helt særligt på bilmarkedet. Den er bygget som et arbejdsredskab og er den eneste mini i verden, der kan kalde sig offroader. Du kommer hurtigt op i en million kroner, hvis du skal have lignende terrænegenskaber i en anden bil,” siger PR-manager John Mogensen.

Prismæssigt befinder Jimny sig helt nede i jordhøjde. Den blot 3,6 meter korte offroader lanceres til priser fra 230.000 kroner for en veludstyret basisudgave med bl.a. fuld sikkerhedspakke, aircondition, fartpilot, varme i forsæderne og ikke mindst firehjulstræk med reduktionsgear, der gør Jimny til en hård nyser på bløde underlag. Ofrer du 25.000 kroner mere, sniger du lidt luksus ind i oplevelsen med bl.a. læderrat, navigation, LED-lygter, klimaautomatik, alufælge og mulighed for at benytte Apple Carplay og Android Auto.

Lineal-design giver plads
Trods sin beskedne størrelse ser Jimny ud af meget med sin old school-offroader stil. Den ligner noget, der er tegnet med en lineal, og det er helt bevidst: Dels er det nemt at overskue hjørnerne, hvilket er et kæmpe plus i terrænet, dels giver de lodrette sider og det flade tag overraskende meget plads i kabinen. Både foran og på bagsædet er masser af luft omkring hoved og knæ, og der kan sagtens være fire voksne ombord.

Rå, rustik og ret så charmerende: Der er overraskende god plads i Jimny-kabinen og de kantede former gør alle hjørner nemme at overskue.

Til gengæld skal du nok surre kufferterne fast på taget. Bagagerummet er på beskedne 85 liter, men så har du jo en undskyldning for at montere en rå tagbagagebærer på Jimny. Det vil kun understrege eventyrer-udstrålingen.

Under den første præsentation på dansk jord, var der både lejlighed til at prøve Jimny i terræn og på asfalt. Selv på standarddæk angriber og besejrer den lille firehjulstrækker alt fra sand, mudder, dybe huller og 40 procents stigninger med en selvsikkerhed, så man næsten skulle tro, den kørte på bælter. For kendere er det ingen overraskelse – Suzukis lille offroader nyder stor respekt hos firehjulstrækkerfolket.

Forklaringen er, at Jimny på sin vis er offroadernes svar på Lotus: Lille, let og ukompliceret. Selv om Jimny har 4WD-værktøjet i orden i form af chassisramme, reduktionsgear, stive aksler og ekstremt korte udhæng, vejer den blot 1.165 kg. Som en lille sandloppe hopper den nærmest over forhindringer, som dens langt større, tungere og mere komplicerede artsfæller nogle gange borer sig ned i. Mindre er mere, som Lotus’ grundlægger Colin Chapman sagde. Hvis han havde bygget firehjulstrækkere i stedet for sportsvogne, ville resultatet med stor sandsynlighed have været noget i retning af Suzuki Jimny.

Stiv chassisramme og stive aksler er sagen i terræn. Overraskende nok kører Jimny ganske civiliseret på asfalt – formentlig på grund af den lave vægt.

Mere overraskende er det, at Jimny faktisk er til at leve med på en længere tur på motorvejen. Man ønsker lidt mere moment og lidt mindre støj fra den turboløse 1,5 liters motor med 102 hestekræfter. Til gengæld er undervognen – trods chassisramme og stive aksler – overraskende komfortabel, og styretøjet ikke nær så upræcist som teknikken med terrænduelige kugleled plejer at være. Og så er der bare noget gammeldags charme ved at kigge ud af en næsten lodret forrude, mens to små vinduesviskere holder glasset fri for regn. Du er på alle måder tæt på mekanikken i Jimny, og det giver en slags analog køreglæde, man sjældent støder på i dag.

Udsolgt i flere lande
Netop nichen som Japans retro-smarte, men teknisk kompetente svar på Jeep har givet Suzukis offroader kultstatus. Over alt i verden har den en dedikeret fanskare. Og helt lille er menigheden ikke: Siden starten i 70erne har Suzuki solgt næsten tre millioner eksemplarer.

Jimny er fortsat enestående i sin klasse. Og den har fortsat både hit- og kultstatus: Hjemme i Japan er efterspørgslen så stor, at der nu er to års ventetid på en fabriksny Jimny. I Europa melder de fleste lande om udsolgt for resten af året – i Tyskland sælges Jimny til tyve procent over den vejledende pris. I Danmark kan den japanske Jeep også hurtigt blive en mangelvare.

Trods den beskedne størrelse er der fint plads til fire voksne i Jimny. Bagsæderne kan foldes helt ned – eller du kan tage en lur i forsæderne, der kan vippes helt bagover.

”Vi har taget alt, hvad vi kan fra fabrikken i år. Det er 250 styk. De 25 er solgt på forhånd og 1.400 danskere har skrevet sig op til at få mere info om bilen, når den lander i Danmark. Det er den største forhåndsinteresse, vi nogensinde har oplevet for en ny Suzuki,” fortæller John Mogensen.

[email protected]

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation