Kia Niro EV er EV6’s fornuftige lillebror

BILTEST: Kia Niro EV har fået mere udstyr og er blevet lidt dyrere. Men ladehastighed og batteristørrelse har ikke rykket sig.

Hvilken bil?

Den første Kia Niro var anonym at skue, grænsende til det selvudslettende. Men med den nye har chefdesigner Peter Schreyer hældt andre iøjnefaldende boller på suppen. Man kan lide det eller lade være, men Niro II ligner ikke længere en undskyldning for sig selv.
I forbindelse med fornyelsen har den elektriske udgave ændret navn fra e-Niro til Niro EV. I modsætning til storebror EV6 står Niro stadig på en ældre platform, der også bruges til biler med forbrændingsmotor, blandt andet ladehybriden Niro PHEV.
Sydkoreaneren er 6,5 centimeter længere end den gamle Niro, to cm bredere og en cm højere. Afstanden mellem akslerne er vokset med to cm.
Basisudgave koster 340.000 kroner oghar en ganske omfattende sikkerhedspakke og en solid portion komfortudstyr. For 20.000 meget rimelige kroner opgraderes til Prestige med mere sikkerhedsudstyr, LED-forlygter, større infotainmentskærm, navigationsanlæg, regnsensor og automatisk nedblænding af bakspejlet.
Springet til topmodellen Upgrade – testbilen – er yderligere 20.000 kr. Dermed er vi på 380.000 kr. Upgrade har endnu mere sikkerhedsudstyr samt elektrisk justering af forsæder og elektrisk bagklap. Topmodellen kan også beriges med et Harman Kardon-lydanlæg, head-up-display, glastag, varme i bagsæder og andet godt. Men så ryger prisen et pænt stykke på den anden side af 400.000 kr.

Vidste du at?

I 2006 hyrede Kia den altid sortklædte tysker Peter Schreyer med det markante brillestel, som inden skiftet til Seoul blandt andet havde designet den første Audi TT og VW Beetle.
Schreyer var for alvor med til at bortviske det selvudslettende asiatiske design, og siden er Kia bare blevet mere og mere markant. Tænk bare på den Maserati-lignende Stinger, folkemodellen Ceed og den elektriske konge, EV6.

Hvordan er førerpladsen?

Har man siddet bag rattet af Årets Bil i Danmark 2022, Kia EV6, vil man føle sig hjemme i Niro.

Opbygningen af førermiljøet er stort set identisk med to-eget rat, to sammenhængende skærme – i Niro dog “kun” to gange 10,25 tommer, i EV6 to gange 12 tommer – rund gearvælger og ens betjening af klima- og ventilationsanlæg.
Sæderne er gode, gearvælgeren kan betjenes i mørke, og indretningen er generelt vellykket og velfungerende. Materialerne er lækre og solide, skabt til mange års brug.

Hvordan opleves kabinen?

På bagsædet er der fin plads til både knæ og hoved, men Niro EV lider under, at platformen oprindeligt er udviklet til fossildrevne biler, og eneste sted, hvor man kan stuve batterierne af vejen, er under gulvet.
Det betyder i Niro EV – som i mange andre elbiler baseret på fossildrevne – at gulvet ved bagsædet er for højt. Så derfor sidder voksne over en vis højde med lidt for bøjede ben, og det bliver på længere ture anstrengende.
Med tre velvoksne på bagsædet vil den i midten opleve det en smule trangt. Fra Prestige-udgaven kan bagsæderyglænets hældning justeres – et plus for det.
Bagagerummet tager 475 meget fornuftige liter, faktisk over 100 liter mere end ladehybriden, hvor batteriet ligger under bagagerummets gulv. Fortil har Niro EV et såkaldt “frunk”, hvor man passende kan stuve opladningskablerne af vejen. Stikket til opladning sidder bekvemt placeret bag en klap i fronten.

Er sikkerheden i orden?

I Danmark er en omfattende pakke med aktivt sikkerhedsudstyr standard, og tak for det. Med pakken udløste Euro NCAP’s sikkerhedstest de maksimale fem stjerner.
Kia har for hvert udstyrsniveau valgt at hælde yderligere sikkerhed på bilen, og i den topudstyrede Upgrade er man virkelig passet godt på.
Den avancerede adaptive fartpilot med aktiv vognbaneskift og hjælp ved vognbaneskift fungerer så overbevisende, som jeg sjældent har oplevet det.

Hvordan kører den?

Niro byder ikke på dynamiske køreoplevelser, dertil er styretøjet for letgående og uden synderlig feedback fra asfalt til førerens hænder. Kampvægten på cirka 1,8 ton lyder af en del, men det er faktisk ikke voldsomt, når man tænker på, at de lidt mindre Cupra Born og Renault Megane vejer cirka det samme.
Kodeordene for Niro EV er letbenet, letkørt og fremfor alt komfortabel. Affjedringen er godt afstemt og opsuger de fleste huller i asfalten – efter min smag nogle gange dog lidt for eftergivende og blødt.
Den har fire køreprogrammer – eco, normal, sport og sne – jeg valgte eco og lod bilen om resten. Det fungerer.

Hvordan er motor og opladning?

Her gør det ondt på en ellers fin bil: Niro EV kan ikke lynlade – defineret ved plus 100 kW. Den kan hurtiglade, som det hedder, med op til 72 kW.
Batteriet er på 64,8 kWh, og at lade fra 10 til 80 procent i en hurtig stikkontakt varer mindst tre kvarter. EV6, hvis batteri tilmed er noget større, bruger 18 minutter på at “tanke” fra 10 til 80 pct.

Som en god ven beskriver det: Man gror jo nærmest fuldskæg, mens man venter på, at Niroen lader.

Men hvad Niro EV sætter til på ladehastighed, vinder den en smule ind igen på effektivitet. På en efter årstiden rimeligt lun dag på op til 15 grader, hvor jeg blandede motor- og landevej med afstikkere til byen, præsterede den et forbrug på 6,2 kilometer pr. kWh. Det svarer til en rækkevidde på godt 400 kilometer – den opgivne rækkevidde er 460 km.
Meget forventeligt går det hurtigere ned ad bakke, hvis man holder 110 km/t på motorvej. Den er som alle andre elbiler også ganske følsom overfor lavere temperaturer. Med 110 km/t på en fem grader kold vinterdag viste det sig, at man ikke kan forvente ret meget mere end 300 kilometers kørsel.
Her under motor-afsnittet vil jeg vende plug-in-hybriden (PHEV), som jeg også testede. Umiddelbart fungerer skiftene mellem el og benzin aldeles lydefrit, også når benzinmotoren er kold, men når batteriet er fladt, og den 1.600 kilo tunge bil med 105 hestes benzinmotor skal holde en motorvejsfart på 135 km/t, så banker den 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse både 5. og 4. gear ind, når selv lette stigninger indfinder sig. 130-135 km/t i 4. gear kaster 4.500 omdrejninger i minuttet af sig, og dét er trættende.

Passer prisen?

Niro EV Prestige til 360.000 kr. byder på stort set alt det, man har brug for. Den ekstra aktive sikkerhed, som er hovedargumentet for at smide 20.000 kr., er også godt givet ud. Især hvis man kører mange lange ture, vil Upgrade være det oplagte valg.
Se bort fra basismodellen til 340.000 kr., da den hverken har LED-forlygter eller noget af det komfortudstyr, man kan betegne som netop basis.
Ladehybriden koster med Prestige-udstyr 365.000 kr., og det er såmænd ganske rimeligt. Inden valget mellem el og PHEV træffes, skal man nøje afveje, om man er til en bil med to motorer – den elektriske rækkevidde er under optimale forhold godt 60 km.

Er der alternativer?

Bilen, der sætter standarden i klassen, har vi her på Hvilkenbil nævnt utallige gange før, og nu sker det igen: Cupra Born. VW ID.3’s spanske fætter er selv efter den seneste tids generelle prisstigninger så stærkt et køb i klassen, at man bare ikke kan komme uden om den.
Ja, den er lidt mindre end Niro, men den lader væsentligt hurtigere, og med det store 77 kWh-batteri, en rækkevidde på knap 550 km og det meste af det udstyr, der skal til for at sammenligne med Niro EV Upgrade, ender prislappen på cirka 365.000 kr.
ID.3 med 58 kWh-batteri og en rækkevidde på ca. 420 km koster 380.000 kr., men med mindre sikkerhedsudstyr. En topudstyret Renault Megane med lidt kortere rækkevidden end Niro EV koster 390.000 kr. Sidst, men ikke mindst, har Tesla som bekendt sat priserne dramatisk ned i begyndelsen af 2023. Det sætter alle andre mærker under pres – og får også Niro EV til at se dyr ud. Derfor: Hold øje med priserne.

Konklusion:

For: Udstyr, garanti, plads.
Imod: Ladehastighed, batteristørrelse.
Hvilkenbil siger:

Kia Niro EV kan det meste af det, som en elbil skal kunne. Mængden af udstyr i Prestige og Upgrade imponerer, rækkevidden er acceptabel, men ladehastigheden trækker ned, ligesom det ville klæde Kia at tilbyde bilen med et større batteri. Og så er det p.t. usikkert, hvad Tesla prisnedsættelser gør ved prisen på Niro EV.

FAKTA: Kia Niro EV Upgrade

Vejl. pris, inkl. lev.: 379.900 kr.
Anslået kontantrabat: * 0 kr.
Billigste: 339.900 kr. (Niro)
Privatleasing: 4.895 kr./måned, førstegangsydelse 9.995 kr. (12-36 måneder og 15.000 km./år)
Privatleasing billigste (Niro): 4.195 kr./måned
Erhvervsleasing (beskatningsgrundlag): 325.000 kr.
Årlig ejerafgift: 740 kr.
Garanti (bil/rust): 7 år (max. 150.000 km) / 12 år
Garanti (batteri): 7 år eller 150.000 km (minimum 70 procents kapacitet)
Sikkerhed (Euro NCAP): 5 stjerner (2022)
Antal airbags: 8 airbags (inkl. centerairbag og knæairbag v. fører)
Længde/bredde/højde: 442/183/157 cm
Bagagerum (min/max): 475/1.392 liter + 20 liter foran
Vægt: 1.757 kg
Anhængervægt: 750 kg (m. bremse)
Batterikapacitet: 64,8 kWh
Rækkevidde (WLTP): 460 km
Målt forbrug: 6,2 km/kWh = 402 km rækkevidde
Ladeevne: Op til 72 kWh DC
Opladningstid: 43 minutter (10-80 pct. ved DC-hurtiglader), 6,5 timer (0-100 pct. ved 11 kW AC)
Effekt: 150 kW (svarer til 204 hk)
0-100 km/t: 7,8 sek
Topfart: 167 km/t

Særligt standardudstyr:

Automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse, nødbremse v. venstresvingende modkørende, adaptiv fartpilot med følgefunktion, aktiv vognbaneassistent, skiltegenkendelse m. hastighedsassistent, blindvinkelassistent, advarsel for krydsende trafik for og bag, udstigningsadvarsel, aut. nødopkald, LED-lygter for og bag, aut. op- og nedblænding, regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl, 2-zonet klimaanlæg, elektrisk justerbare forsæder m. varme og lændestøtte, kunstlæder, elektrisk foldbare sidespejle m. varme, p-sensor for og bag, bakkamera, elektrisk bagklap, 10,25 tommer digital instrumentering, bluetooth, 10,25 tommer berøringsfølsom infotainmentskærm, navigationsanlæg, trådløs Apple CarPlay og Android Auto, trådløs mobiloplader, 17 tommer alufælge. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

Ekstraudstyr bl.a.:

Metallak: 7.999 kr.
Harman Kardon lydanlæg m. 8 højttalere og headup-display: 12.999 kr.
Komfortpakke (bl.a. varme i bagsæder, ventilation i forsæder, memory i førersæde): 15.999 kr.
Glassoltag: 15.999 kr.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here