Kvadratisk, praktisk, fantastisk Berlingo

0
citroën berlingo
BILTEST: Tredje generation af Citroën Berlingo er langt bedre end sit rygte. Plads og praktik er i en klasse for sig, mens komforten er overraskende høj.
Hvilken bil?

Citroën Berlingo er en ener. Født som rustik varevogn, men i 1996 udstyret med bagsæde, sideruder og gulvtæppe. Voila! Citroën skabte en ualmindelig rummelig og hårdfør familiebil, der lige siden har delt vandene. Modstanderne finder den grim og grov, tilhængerne falder for Berlingos upolerede charme og praktiske sans. Øgenavne har den også fået. Fra ‘familiecontainer’ til ‘Postmand Per-bil’. Mens diskussionen fortsætter, er Citroën nået til tredje generation. Delvist baseret på PSA-koncernens EMP2-platform har Berlingo endelig fået moderne sikkerhedsassistenter og tidssvarende crashsikkerhed. Designet signalerer stadig flyttekasse, men teknikken er topmoderne. Priserne begynder ved 175.000 kr., men her tester vi topudgaven Skyline med 110 hestes turbobenzinmotor til 265.000 kr.

Vidste du at?

Fra sin fødsel i 1996 har Berlingo haft en dedikeret fanskare. På et tidspunkt solgte Citroën mere end 2.000 om året herhjemme, hvor Berlingo især hittede hos familier med barnevogn.

Sidstnævnte kunne stilles direkte ind i bagagerummet uden at blive slået sammen. En uhørt luksus for travle forældre – og større børn var vilde med skydedørene og panoramaudsigten gennem de enorme ruder.
Siden har Berlingo tabt terræn til først mere personbilsagtige MPV’ere og senest høje SUV og crossover-typer. Men Berlingo er stadig i en klasse for sig, hvis du vil have mest plads til prisen. Og stadig en ener. Der findes kun ganske få rivaler.

Hvordan er førerpladsen?

Hvis du er allergisk overfor hård plastic, er Berlingo ikke noget for dig. Men inden du løber skrigende væk, så læs lige videre: De hårde overflader er robuste og nemme at tørre af. Du sidder højt og med overdådig udsigt. Både over vejen, de enorme sidespejle og alt fra speedometer til den højtplacerede trykskærm i midterkonsollen. Og så byder Berlingo på en nærmest katedral-lignende rumfornemmelse – så meget luft er der omkring dig i førersædet. Det er stærkt vanedannende. Det samme gælder de mange opbevaringsrum og bokse, som du finder over alt i kabinen. Og hvis du stadig tror, at Berlingo er en grov varebil, så tjek lige head-up displayet i forruden, der både viser hastighed, navigations-angivelser og genkender vejskilte…

Hvordan opleves kabinen?

Stooor – det er lige før, at der er ekko i Berlingos lagerhal af en kabine. Der er adgang til bagsædet via to skydedøre, fladt gulv hele vejen over og de tre separate sæder kan vippes direkte ned i gulvet, så du får et gigantisk varerum på 3.000 liter. Stik dén…
Med sæderne oppe har du plads til 675 liter bagage. Og det er bare op til ruderne. Her er ingen læssekant, og om nødvendigt kan du låne en gaffeltruck og køre bagagen ind på en EU-palle. Her i topudgaven Skyline forkæles du med glastag og diverse aflæggerum i loftet. Berlingos kabine er magnifique i enhver forstand. For 10.000 kr. kan du få to ekstra bagsæder, og skal Berlingo forvandles til en minibus, koster det yderligere 30.000 kr. at rykke op i den forlængede XL-udgave.

Hvordan er sikkerheden?

Her der virkelig sket fremskridt for Berlingo. Med EMP2-platformen er sikkerheden endelig på omgangshøjde med moderne konkurrenters. Automatisk nødbremse og aktiv vejbaneassistent er standard, og du kan tilkøbe adaptiv fartpilot for 4.300 kr. I selve crashtesten er Berlingo solid og stabil, men belastningen af forsædepassagerernes brystkasser er lidt forhøjet. Til gengæld er beskyttelsen mod piskesmældsskader ved påkørsel bagfra god på alle siddepladser. Berlingos akilleshæl er beskyttelsen af passagerer på tredje sæderække, der kan tilkøbes som ekstraudstyr. Her er beskyttelsen ringe. Læs mere på euroncap.com

Hvordan kører den?

Forbløffende godt. Berlingo ligner måske en kummefryser med let afrundede kanter, men byder på alt andet end afkølede køreegenskaber. Særligt forhjulene evner at glatte konflikter med vejen ud som en dreven diplomat, mens den relativt simple, stive bagaksel kun lader sig mærke med meget skarpe kanter. Den aktive sikkerhed er også i orden med altid forudsigelig opførsel og et styretøj, der gør det let at placere den store Berlingo præcist på vejen.

Den helt store og positive overraskelse er det lave støjniveau. Oppe i fart hører du stort set intet til hverken motor, dæk eller vind. Til prisen er Berlingo blandt de mest komfortable biler, vi har prøvet.

Hvordan er motoren?

Tre cylindre, 1,2 liter og 110 hk lyder ikke af meget til en næsten to meter høj og bred bil, der skærer gennem luften som et legehus. Men det går. Rigtigt godt endda. Vi kender ganske vist også PSA-koncernens 1,2 liters turbobenziner som en særdeles velopdragen og flittig arbejdshest. Det er den også i Berlingo, der næsten opleves kvik, når hestene får lidt ekstra at leve af. Gearskiftet er – uden at være skarpt som i en Mazda – også langt bedre, end vi er vant til hos Citroën. Her er ingen slinger i skiftevalsen. Dog sidder gearstangen rigeligt langt fremme i midterkonsollen. Brochuren lover 14,4 km/l, og det nåede vi let uden at behandle speederen som et råddent æg.

Passer prisen?

Ja, hvis du kigger dig for i prislisten. Testbilen med dyreste Skyline udstyr er ikke helt billig til 265.000 kroner. Her har Berlingo mange konkurrenter. Vi ville vælge mellemudgaven Iconic. Og gerne med den nyudviklede 1,5 liters dieselmotor med 100 hk, hvis man har et kørselsbehov omkring 25.000 kilometer årligt. Diesel er faktisk 10.000 kr. billigere end den iøvrigt fine benzinmotor med 110 hk. Med Iconic-udstyr er det farvel til modutop, head-up display og alufælge, men du får rigtigt meget bil for 220.000 kr. Du kan også dyrke den rustikke side af Berlingo i basisudgaven Street. Her får du 75 hestes turbodieselmotor, aircondition og fartpilot for blot 175.000 kr.

Er der alternativer?

Kun ganske få. Søsterbilen Peugeot Rifter Allure med samme motor koster 240.000 kr., men har også mindre udstyr. VW Caddy med 102 hestes turbobenzinmotor koster 257.000 kr., men udstyrslisten er væsentligt kortere, og du skal af med hele 11.500 kr. for metallak.
Bedste alternativ finder vi faktisk hos Citroën selv. Her kan du hoppe over i en Citroën Grand C4 Spacetourer med plads til syv personer, 130 hestes turbobenziner og pænt med udstyr i kampagneudgaven Platinum Limited til 255.000 kr. Den er svær at slå for storfamilien. Dermed står den største konkurrent til Berlingo lidt ironisk lige ved siden af på samme udstillingsgulv…

Konklusion:

For: Plads, praktisk sans og høj komfort
Imod: Berlingo er ikke alles kop beaujolais…
Hvilkenbil siger:

OVERSIGT OVERVISNING
Citroen Berlingo 2019
Pak fordommene væk og tag et frisk kig på tredje generation af Citroën Berlingo. Du får ikke mere plads og praktisk sans til prisen. De indre kvaliteter er indiskutable, og vi kender ingen Berlingo-ejere, der ikke siger je t’aime til deres familiecontainer. Læg hertil moderne sikkerhedsudstyr og forbløffende høj komfort, og Berlingo er ikke bare kvadratisk og praktisk men også ret fantastisk.

FAKTA: Citroën Berlingo Multispace 1,2 Puretech 110 Skyline

Vejl. pris, inkl. lev.: 265.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.160 kr. 
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): 
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 14,3 km/l (158 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 14,4 km/l
Længde/bredde/højde: 440/185/184 cm
Akselafstand: 279 cm
Bagagerum (min/max): 775/3.000 liter
Køreklar vægt: 1.548kg
Motor: 3 cyl., 1,2 liter, turbobenzin
Effekt: 110 hk/254 Nm v/1750 omdr./min.
0-100 km/t: 11,7 sek.
Topfart: 169 km/t

Særligt standardudstyr, Skyline:

Head-up display, oplukkelig bagrude, modutop (inkl. glastag), 16″ alufælge, fartpilot, p-sensor for og bag, klimaautomatik, elektrisk p-bremse, regn- og lyssensor, fire elruder, armlæn på forsæder, varme i forrude, skiltegenkendelse, 8″ touchscreen med Apple Carplay, bluetooth, USB og DAB+ radio, elbetjente og el-indfoldelige sidespejle med varme, fjernbetjent centrallås, højdejusterbart førersæde, multijusterbart læderrat, LED-kørelys, skydedøre i begge sider, hillholder, nedfældeligt tre-delt bagsæde, kørecomputer, fartpilot og fartbegrænser, varme i forsæder, nedfældbart ryglæn på højre forsæde.

Ekstraudstyr på testbilen:
Navigation: 6.500 kr., adaptiv fartpilot: 4.300 kr., bakkamera: 3.300 kr.
Metallak: 5.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation