Mitsubishi dropper Danmark og EU

0
ladehybrider
Hård konkurrence og skrappe miljøkrav får Mitsubishi til at opgive det europæiske marked. De eksisterende modeller vil fortsat blive solgt.

Det er slut med nye Mitsubishi-modeller i på det danske og europæiske marked: ’Mitsubishi Motors Corporation har besluttet at indstille introduktionen af nye bilmodeller til det europæiske marked. Salget af eksisterende modeller vil fortsætte’, hedder det i en kortfattet meddelelse fra den japanske bilproducent.

Der er flere årsager til beslutningen, der med stor sandsynlighed er begyndelsen til et endeligt farvel til Mitsubishi på vore breddegrader. Først og fremmest er Europa et vanskeligt marked, præget af hård konkurrence, lave avancer og særdeles skrappe miljøkrav. Den aktuelle coronakrise har ikke gjort markedet lettere. Slet ikke for mærker som Mitsubishi med små markedsandele og et beskedent forhandlernet.

Følger strategien

Men først og fremmest tager Mitsubishi bare den logiske konsekvens af strategien af den strategi, som man har lagt i Renault-Nissan-Mitsubishi-alliancen. I maj besluttede parterne at dele verden op imellem sig efter et såkaldt ’leder-følger’ princip. Ifølge det skal mærkerne satse på de markeder, hvor de i forvejen er gode, mens de øvrige så at sige ’bare følger med’. Konkret betyder det, at Renault svinger taktstokken i Europa, hvor det franske mærke står stærkt. Nissan tager sig af USA og Kina, mens Mitsubishi fremover skal satse på den sydøstlige del af Asien, hvor mærket klarer sig langt bedre end i Europa.

Kigger man på Mitsubishis modeludbud i Europa, er der også tale om et lidt lunkent forsøg på at bide sig fast: Crossover-hybriden Outlander (billedet) er Mitsubishis trumfkort – en stærkt aldrende model, der dog byder på god værdi for pengene. Den opskrift har været nok til at sikre Mitsubishi i lille, men formentlig lukrativ niche i Danmark og flere andre europæiske lande.

Men Outlander er undtagelsen, der bekræfter reglen: Den lidt mindre crossover Eclipse Cross er for dyr, mens minibilen Space Star kun gjorde sig gældende, når det lykkedes importøren at banke prisen helt i bund. Interessant nok stod Mitsubishi over for en revitalisering af modelprogrammet i Europa: Dels med en helt ny – og formentlig væsentligt dyrere – Outlander, dels med en ligeledes helt frisk Eclipse Cross. Endelig var Space Star på vej i en faceliftet udgave. Ingen af disse modeller kommer nu til Europa.

Årets bil i Danmark

I Danmark har Mitsubishi haft en relativt kort historie, præget af store op- og nedture. I slutningen af 80erne erobrede det japanske mærke solide markedsandele med den store Galant, der blev solgt med massive mængder udstyr til særdeles favorable priser. Designet var også vellykket, og det skabte hurtigt Mitsubishi en solid fanbase.

Nogenlunde samtidig blev offroaderen Pajero et hit på gule plader, ligesom minibilen Colt også solgte pænt. I 2005 vandt den lige frem titlen som Årets Bil i Danmark. Siden er det dog gået støt tilbage for Mitsubishi, både herhjemme og i resten af Europa. Det har knebet med nye modeller i en grad, så en tilbagetrækning egentlig bare ligner sund fornuft.

Ifølge den danske importør sker der ingen mærkbare ændringer for Mitsubishi herhjemme. I hvert fald ikke på den korte bane, hvor de danske forhandlere fortsat vil sælge og servicere de modeller, som vi kender i dag. Med udmeldingen fra fabrikken tyder alt dog på, at Mitsubishi lever på lånt tid i Europa.

jensv@hvilkenbil.dk

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation