Muskuløs Mazda MX-5 er forrygende

0
Mazda MX-5
BILTEST: Mazda MX-5 har fået flere kræfter. 184 hk til blot 1.000 kg fokuseret sportsvogn gør den japanske roadster til en forrygende køreoplevelse.
Hvilken bil?

Mazda MX-5 er verdens mest solgte roadster – altså en ægte to-personers sportsvogn med mulighed for at køre uden tag. Den er også blandt de billigste. I Danmark begynder priserne under 300.000 kroner for en særdeles sprælsk basismodel med 132 hk. Fjerde generation kom på gaden i 2015 og i slutningen af 2018 fik den en mindre overhaling med en række tekniske forbedringer. Her tester vi den mest markante af dem; to-liters udgaven, hvor ydelsen er hævet fra 160 til 184 hk. Da MX-5 kun vejer 1.000 kg, skal hver ‘hest’ altså kun slæbe 5,4 kg. De fleste biler slæber typisk på to-tre gange så meget per hk. Testbilen er den billigste 2,0 med manuelt gear til 366.000 kr.

Vidste du at?

Mazda MX-5 er et studie i minimalisme, der ville have glædet Lotus’ grundlægger, salig Colin Chapman. Fjerde generation er både mindre og lettere end sin forgænger, men byder alligevel på mere plads i den intime kabine. Forbilledet er 60ernes britiske sportsvogne med fokus på køreglæde ved hjælp af baghjulstræk og en frontplaceret motor, der ligger bag forakslen og skaber en perfekt 50:50 vægtfordeling.

Den manuelle gearkasse har seks trin, gearstangen er kort som Egon Olsens cigarstump, og selve skiftet tør vi godt kalde for et af verdens bedste: Præcisionen, tyngden og de korte bevægelser er afstemt til perfektion.

Meget rammende er Mazda MX-5 blevet kaldt ‘den bedste sportsvogn briterne aldrig fik bygget’.

Hvordan er førerpladsen?

Lille og intim – og dermed præcist som førerpladsen skal være i en rigtig roadster. Du har udsigt til klassiske runde ure, hvor omdrejningstælleren sidder i midten og speedometeret til højre. Her er hvide tal og visere, der står krystalklart på sort baggrund. Ikke noget smartness – bare præcisionsværktøjer til den fokuserede chauffør. Nyt er muligheden for ikke blot at justere det næsten lodretstående rat op-ned men også ud-ind. Det er første gang i MX-5, og gør det nemmere at finde en god kørestilling. Velstøttende bucketsæder hjælper også – især muligheden for at vinkle selve sædehynden er en komfortabel detalje. Infoskærmen er blevet hurtigere og kan både betjenes med direkte tryk og via et joystick – det fungerer glimrende.

Hvordan opleves kabinen?

Selv om MX-5 er blevet kortere, er der alligevel blevet bedre plads bag rattet. Undertegnedes 190 cm går akkurat an, men så er grænsen også nået. Minimalismen i kabinen har både gode og mindre gode sider. Handskerum og dørlommer er sparet væk – det savner vi. Til gengæld elsker vi den håndbetjente kaleche: Du trækker kalechen op eller ned med en enkelt arm. Det tager under fem sekunder, og så kan man jo kun grine af konkurrenternes komplicerede, eldrevne kalecher. Især når de går i baglås i regnvejr og du får regningen for reparationen… At du er omgivet af materialer i hård plast, lever vi med. MX-5 kabinen fremstår hårdfør, og alle kontakter og greb fungerer lækkert.

Er sikkerheden i orden?

Mazda MX-5 måtte nøjes med fire ud af fem stjerner i Euro NCAPs crashtest i 2015, da den ikke fås med automatisk nødbremse. Det gør den fortsat ikke, og det er for slapt anno 2019. Derudover klarer den lille letvægter sig faktisk godt. Selv om MX-5 kun har stoftag, er den hårdfør i alle crashtestdiscipliner. Dog får den en mindre anmærkning i pæletesten, hvor bilen slynges sidelæns ind i en pæl. Her blev noteret forhøjet belastning af førerens brystkasse. Til gengæld er den lave roadster blid ved fodgængere, formentlig på grund af den lange, aktive motorhjelm, der popper op ved sammenstød for at mildne slaget. Læs mere på euroncap.com

Hvordan kører den?

Simpelthen forrygende. De japanske ingeniører gør alt rigtigt med MX-5: Den er let og atletisk, i perfekt balance og nem at styre på grænsen. Det sidste er ingen tilfældighed, for Mazda har valgt relativt smalle dæk til MX-5, der er lettere at kontrollere og ‘mærke’. Styringen er både let og skarp, mens affjedringen er overraskende komfortabel. Ja, for biltypen tenderer fjedrene det bløde. Fint, for det gør ikke kun MX-5 behagelig at køre i, men også mere godmodig og nemmere at aflæse for den ambitiøse chauffør.

Find en snoet sognevej og MX-5 leverer underholdning og køreglæde, der matcher langt mere eksotiske og kostbare supersportvogne. Til prisen er MX-5 i en klasse for sig.

Hvordan er motoren?

Motoren har været genstand for en del diskussion i den store MX-5 menighed. Mens der er stor begejstring for den lille 1,5 liters lyd, præstationer og evne til at tage omdrejninger, synes mange, at to-liters motoren var mere træg og ordinær. Mazda har lyttet til kritikken. Ikke alene er ydelsen øget fra 160 til 184 hk. To-liters maskinen er også blevet væsentligt mere sportslig og redliner nu først ved 7.500 omdrejninger. Som sugemotor er der ingen turbotøven. Det mindste vip med speederen omsættes straks til omdrejninger og fremdrift. Jo flere, desto bedre. Maskinen vræler vellystigt og giver det kraftoverskud, som MX-5 både fortjener og kan håndtere. Den lille motor er fortsat en perle, nu er den to-liters lige så sjov – og endnu mere potent.

Passer prisen?

Ja. For entusiasten på udkig efter den ægte roadster-vare er 366.000 kroner nærmest et fund. Du skal op i en milliondyr Porsche Boxster for at finde noget, der er bedre – men iøvrigt ikke nødvendigvis sjovere. En MX-5 er også relativt billig at holde kørende og forsikre, lige som værditabet er begrænset.
Testbilen med to-liters motor er på mange måder den model, der giver mest for pengene. Ud over de mange hestekræfter får du også læderindtræk, klimaautomatik og større 17-tommer fælge med i pakken. Dermed mangler du kun navigation og Apple Carplay til i alt 11.000 kroner for at have en komplet roadster. Det er en særdeles stærk pris.

Er der alternativer?

Ikke mange – og de er alle væsentligt dyrere og mere komplicerede end MX-5.
Audi TT Roadster fås fra 637.000 kr. med 197 hk, men har forhjulstræk og ikke samme sportslige køreoplevelse som MX-5. Så er den nye BMW Z4 mere i slægtskab med den japanske samurai af en sportsvogn. Det gælder dog ikke priserne, der begynder ved 683.000 kr. for en Z4 20i med 197 hk og automatgear. Hos Mercedes hedder alternativt SLC, der med 156 kompressor-heste og manuelt gear fås fra 609.000 kr. For alle de tyske rivaler gælder, at de byder på mere premium-oplevelse, men ikke nødvendigvis mere køreglæde. Og lidt foruroligende går der vedholdende rygter om, at alle tre kan blive sparet væk til fordel for elbiler og SUV-modeller. Den skæbne tror vi ikke vil overgå ikonet Mazda MX-5.

Konklusion:

For: Køreglæde fås ikke bedre til prisen.
Imod: Ingen automatisk nødbremse.
Hvilkenbil siger:

OVERSIGT OVERVISNING
Mazda MX-5 2019
Mere kan godt være mere. Selv i en knivskarp roadster som Mazda MX-5, der er blevet et ikon på at være lille, let, vågen og djævelsk underholdende for så få midler som muligt. Men den forbedrede to-liters motor har mere punch, mere lyd og mere lyst til omdrejninger uden at øge vægten. Det gør MX-5 endnu sjovere og endnu mere uimodståelig. Til prisen er den verdens bedste roadster.


Læs mere om Mazda MX-5:

Klaphat til Mazda’s ikoniske sportsvogn

Folkesportsvognen er tilbage

FAKTA: Mazda MX-5 2,0 184 hk

Vejl. pris, inkl. lev.: 366.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 3.020 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/3 år
Sikkerhed (Euro NCAP): 4
Antal airbags: 4
Forbrug (EU-norm): 14,5 km/l
Forbrug i test: 16,9 km/l
Længde/bredde/højde: 392/174/123 cm
Bagagerum: 130 liter
Vægt: 1.000 kg
Motor: 4 cyl., 2,0 liter, benzin
Effekt: 184 hk/205 Nm
0-100 km/t: 6,5 sek
Topfart: 219 km/t

Særligt standard udstyr:
Klimaanlæg, multijusterbart læderrat med betjening af radio, fartpilot og kørecomputer, Bluetooth, regnsensor, lyssensor, elspejle, varme i sæder, linjevogter, fuld LED-forlygter og kørelys, 17-tommer alufælge, læderindtræk, syv tommer infoskærm.

Metallak: 7.000 kr. Navigation: 8.000 kr., Apple Carplay 3.300 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation