Nissan tager elektrisk tigerspring

0
ariya
Nissan viser den elektriske SUV Ariya, der kommer til Danmark næste år. Teknologien er opdateret med lang rækkevidde, lynladning og væskekølet batteri.

Japanske Nissan er blandt de absolutte pionerer inden for elbiler. Den Golf-store Leaf har flere gange været verdens mest solgte elbil, men rent teknisk virker den en smule bedaget anno 2020. Men nu afslører Nissan en nyhed, der ser ud til at kunne bringe mærket tilbage i forreste geled, når det gælder elbiler.

Nyheden hedder Ariya og er en 4,6 meter lang elektrisk SUV, der på mange måder løser de udfordringer, som Leaf har i dag.

ariya
Ariya lægger sig overraskende tæt på sidste års prototype. Nissan tør noget med designet.

Teknisk er Ariya spændende med to batteripakker på henholdsvis 65 og 90 kWh, ydelser på mellem 160 og 290 kW (218 og 394 hk) og mulighed for enten bag- eller firehjulstræk. Batteriet er væskekølet. Det er en dyrere løsning end det luftkølede batteri i Leaf, men giver mange fordele: Effekten bliver bedre i koldt vejr og batteriet kan lades væsentligt hurtigere op. Ifølge Nissan med op til 130 kW, hvilket gør det muligt at lade til et par hundrede kilometers kørsel på 15-20 minutter. Også Ariyas indbyggede lader er hurtig, fordi den benytter tre faser i stedet for én. Effekten er 22 kW, så du kan lade Ariya derhjemme i løbet af natten.

Det betyder i øvrigt også, at Nissan siger farvel til det sjældne CHAdeMO-stik, som vi kender fra Leaf. Ariya kører med det europæiske CCS-ladestik, der alt andet lige gør det nemmere at finde en matchende lader.

360 til 500 km rækkevidde

Rækkevidden er også langt bedre end i Leaf. Med det lille batteri og baghjulstræk kører Ariya 360 km. Med det store batteri øges rækkevidden til 500 km, mens power-udgaver med samme batteri og firehjulstræk kører 460 km. Topmodellen nøjes dog med 400 km, men så er ydelsen også skruet op til knapt 400 hk. Det giver Ariya sportsvognspræstationer med en 0-100 km/t tid på blot 5,1 sek.

ariya
Digital instrumentering og to skærme på hver 12 tommer bliver standard.

Men Ariya er ingen sportsvogn. I stedet bygger Nissan videre på det SUV-design, der har gjort den lidt mindre Qashqai til en bestseller verden over. På den måde håber Nissan utvivlsomt at skabe det bedste fra to verdener med Ariya: En moderigtig SUV, der også er teknisk moderne og bæredygtig i en tid, der kræver nye og mere miljøvenlige biler.

Meget forfriskende har Nissan stort set ikke ændret på designet fra prototype til produktion: Ariya er nærmest futuristisk med sine ultrasmalle LED-lygter, lukkede frontgrill, store hjul og frække kombination af SUV- og coupé silhuet. Det langstrakte tag, der er forlænget med en stor hækspoiler, giver et elegant modspil til resten af bilens mere bredskuldrede offroader-design. Her er så at sige til både gården og gaden.

Også indvendig er Nissan nået til elbilen version 2.0. Førerpladsen er domineret af to store skærme, der dels rummer digital instrumentering, dels avanceret infotainment med bl.a. stemmestyring og trådløse opdateringer. Du kan også tale med systemet ved hjælp af Amazons Alexa-stemmegenkendelse.

Ifølge Nissan bliver Ariya selvkørende på niveau 3, hvor du kortvarigt kan tage hænderne af rattet. Dog ikke i Europa, hvor lovgivningen endnu er for uklar på området.

Touchpads som betjeningsknapper er indlagt i instumentpanelet. En cool detalje.
I Europa om et år

Nissan Ariya er let forsinket, men ventes til Europa om ca. et års tid. Det er tids nok til at den kan tage kampen op med andre SUV-lignende elbiler som Tesla Model Y og VW ID.4, der også forventes i 2021. prisen kendes af gode grunde endnu ikke. I USA skal Ariya
koste fra ca. 40.000 dollars, og det kan oversættes til ca. 350.000 danske kroner med den nuværende afgift på elbiler herhjemme.

Ariya afløser i øvrigt ikke bestselleren Qashqai. Den kommer også i en ny udgave i 2021. Ikke i en elektrisk udgave, men som benzin-hybrid med varierende grader af delvis eldrift.

jensv@hvilkenbil.dk

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation