16 grunde til ikke at købe elbiler

11
elbiler

Der sælges flere elbiler, men høj pris og begrænsede lademuligheder holder flertallet fra at skifte til eldrift, viser nordisk undersøgelse.

Skal, skal ikke? Det er spørgsmålet for rigtigt mange bilkøbere for tiden: Skal den nye bil have en gammeldags forbrændingsmotor? Eller være en af de mere miljøvenlige elbiler, som bilfabrikkerne lancerer stadig flere af?

Organisationen Nordic Energy Research under Nordisk Råd har sat sig for at tage temperaturen på bilkøbernes appetit på elbiler i de nordiske lande. 1.000 personer er blevet spurgt ind til deres planer for bilkøb. Undersøgelsen bekræfter, at stadig flere af os har mod på at skifte til eldrift: 16 procent af de nordiske bilkøbere vil vælge en elbil, næste gang de skriver slutseddel hos en bilforhandler. En fremgang på fire procent sammenlignet med sidste år.

Der er mest gnist i nordmændene. Her planlægger hver fjerde bilkøber, at deres næste bil skal være fuldt elektrisk. Finnerne og islændingerne er de mest skeptiske, mens svenskerne og danskerne befinder sig et sted midt imellem de to yderpoler.

Prisfordele i Danmark og Norge

Priserne spiller ikke overraskende en stor rolle. Mens elbiler nyder godt af afgiftslettelser i Norge og Danmark, ser det anderledes ud i nabolandet Sverige, hvor bilafgifterne er så lave, at det er svært at give elbiler en afgiftsfordel. Eksempelvis koster den hidtil billigste elbil – Dacia Spring – hele 200.000 svenske kroner ovre på den anden side af Sundet. Det svarer til 146.000 kr. – eller 18.000 kr. mere end i Danmark.

Andre udfordringer står dog også i vejen for den totale overgivelse til elbiler. Så selv om der sælges stadig færre benzin- og dieselbiler i Norden, er det brede flertal endnu ikke klar til elektrificeringen af den firehjulede.

Pris er største forhindring

Undersøgelsen kortlægger bilkøbernes 16 største indvendinger mod at skifte til elbil. Mere end hver femte – 22 procent – angiver for høj pris som den væsentligste grund til, at de ikke vil købe en elbil næste gang. Mere overraskende er det, at den sjette største udfordring for elbilerne er, at mange forbrugere bedømmer dem til at være mere miljøbelastende end traditionelle biler med forbrændingsmotor.

Du kan se listen over de 16 mest udbredte argumenter mod elbiler her:

1) For dyr: 22 pct.
2) Kort rækkevidde: 14 pct.
3) Kan ikke lade derhjemme: 11 pct.
4) Afventer den tekniske udvikling: 10 pct.
5) Dårlig infrastruktur på langturen: 8 pct.
6) Er mindre miljøvenlige end andra biler: 7 pct.
7) Usikkerhed om batteriets levetid: 5 pct.
8) Øvrige udfordringer: 4 pct.
9) Fungerer ikke godt om vinteren: 3 pct.
10) Bryder mig ikke om elbiler: 3 pct.
11) Savner anhængertræk: 2 pct.
12) Der findes ingen modeller, der passer til mit behov: 2 pct.
13) Der findes for få brugte elbiler: 2 pct.
14) Har ikke lademulighed på jobbet: 1 pct.
15) Findes ingen familie-elbiler: 1 pct.
16) Usikker på gensalgsværdien: 1 pct.

jensv@hvilkenbil.dk

11 KOMMENTARER

  1. Jeg oplever at mange glemmer de økonomiske fordele ved at køre elbil i deres beregning af priser. Ja bilen er dyrere i indkøb, men langt billigere i el og service omkostninger. I min Tesla model 3 bruger jeg ca 19 ører pr km på el.

    • Sikke noget vrøvl. Dit regnestykke indeholder så mange ubekendte og er en grov generalisering. Har en diesel bil og tanker ofte for under 500.- i måneden. Bare i afgifter koster det f.eks. 799.- at være tilmeldt Clever. Så dit regnestykke er langt fra sandheden.

      • Det er ikke et krav, at man har et ladeabonnement – det kan såmænd mestendels betale sig for folk der kører rigtig mange kilometer. For et mindre kørselsbehov findes der løsninger, hvor man opstiller en ladestander, betaler et abonnement (eksempelvis 75 kr/måned), og derefter får refunderet afgiften på ellen. Dvs en kWh-pris på under 1,5 krone. Med den givne effektivitet i en Model 3 skal det såmænd nok passe med 19 øre/km i strøm. Så nej, det er ikke noget vrøvl. Dertil kommer også de antageligvis lavere løbende udgifter til service, når der ikke skal skiftes olie, tændrør, oliefilter osv., men det må vi jo vente og se, om det også holder i virkeligheden.

        • Du har ret, vi må vente og se. Der er som sagt alt for lidt erfaring at hænge hatten på. Det jeg er allermest spændt på, er værditabet når batteriet er ved at være fladt.

  2. Læg mærke til, at dem der ‘ved mest’ om elbiler, er dem der IKKE har én.. 🙄😉
    Vi der har en, fatter ikke en brik… 🤣

    • Det har du helt ret i. Der er alt for mange ubekendte ved elbiler, da produktet er forholdsvis nyt og der ingen evidens er at forholde sig til.

  3. I har helt ret i, at regnestykket endnu er ukendt. Men indtil videre er det mig, der griner. De 799 kr. til Clever går i nul, når du kører ca. 25.000 km om året og bor i elopvarmet hus. Fik I den? Den er gratis at køre i. Så er der råd til, at elbilen koster mere i indkøb end anden bedaget teknologi. Det bliver sikkert ændret, men indtil videre har jeg kørt gratis i to år.

  4. Med strøm fra egne solceller ender den årlige “brændstof” udgift på ca. 7 øre/km. Overskudsstrømmen får man stort set ikke noget for længere. Man forærer blot strømmen til el-nettet/ naboerne (der ovenikøbet betaler fuld afgift). Derfor er det sund fornuft at sende strømmen ned i el-bilens batteri. I vinterhalvåret må man nødvendigvis betale for “købe-strøm”. Men med fine Apps fra eksempelvis NRGi og VW styrer man sine ladetidspunkter til de billige timer. Dermed ender vi med at kører 22.000 km for kr. 1.600 årligt. Det kræver dog egen ladeboks (fra kr. 5.000). Et Clever abonnement er alt for dyrt i vores tilfælde.

  5. Ad. 1) For dyr: Mange glemmer, at elbiler generelt har meget mere sikkerheds- og komforudstyr, trinløst aut.gear (1 gear) og frem for alt langt større drejningsmoment og dermed bedre acceleration end benzin- og dieselbiler. Lige nu koster den billigste nye Nissan Leaf 214.000 kr. Fx koster den billigste Ford Focus ca. 200.000 kr., men det er med en betydeligt sløvere acceleration og uden aut.gear.
    Ad.2) Kort rækkevidde: Hvad er kort rækkevidde? FDM anbefaler, at man på langtur holder pause ca. hver anden time. Det svarer til 200-250 km på motorvej. I virkeligheden er det nok de færreste, der 95 % af tiden har brug for at køre 400-500 km i et stræk. For slet ikke at sige 1000 km.
    Ad. 3) Kan ikke lade derhjemme: Ja, ca. 40 pct. af danskerne kan ikke lade derhjemme. Men 60 % har mulighed for det.
    Ad. 4) Afventer den tekniske udvikling: Start med at prøvekøre en elbil. Så behøver du ikke længere vente på udviklingen.
    Ad. 5) Dårlig infrastruktur på langturen: Måske i Nordvestjylland. Men ellers er der fint med hurtigladere – og flere kommer til.
    Ad. 6) Er mindre miljøvenlige end andre biler: Ifølge olie- og især den tyske billobby. Ifølge videnskaben er en elbil i livscyklus bedre for miljøet efter ca. 30.000 km.
    Ad. 7) Usikkerhed om batteriets levetid: Der kører efterhånden en del Nissan Leaf og Renault Zoe rundt med ca. ti år på bagen. Og Model S kom til Danmark for otte år siden.
    Ad. 8) Øvrige udfordringer: Fx at man bliver afhængig af køreglæden ved at køre elbil – og samtidig gør noget godt for miljøet.
    Ad. 9) Fungerer ikke godt om vinteren: Jeg oplever som alle andre elbilister en smule kortere rækkevidde ved lave temperaturer men i praksis ikke noget, der gør den store forskel. Til gengæld er vores Leaf født med varmepumpe, der varmer kabinen op på ca. 1 minut. Uden udledning af CO2 og partikler – vel at mærke.
    Ad. 10) Bryder mig ikke om elbiler: Det er lige indtil, at du har kørt i en elbil. Så bryder du dig ikke om benzin- og dieselbiler. De virker simpelthen for gammeldags at køre i.
    Ad. 11) Savner anhængertræk: ID.4, Skoda Enyaq, MB EQA, Nissan Ariya og mange flere må gerne have andet end cykler bagpå.
    Ad. 12) Der findes ingen modeller, der passer til mit behov: Sidst jeg tjekkede, var der i Danmark 43 elbilsmodeller. Og flere er på vej.
    Ad. 13) Der findes for få brugte elbiler: Jo, men der kommer flere og flere til. Fx en ca. 3 år gammel Leaf Tekna til ca. 150.000 kr. Eller en Tesla Model S årg. 2014 til 250.000 kr.
    Ad. 14) Har ikke lademulighed på jobbet: For de fleste er det kun relevant, hvis de ikke kan lade derhjemme eller på farten.
    Ad. 15) Findes ingen familie-elbiler: I Danmark er der ca. 43 modeller, hvoraf de 40 nok kan betegnes som familiebiler.
    Ad. 16) Usikker på gensalgsværdien: 8 år gamle Tesla Model S og 10 år gamle Nissan Leaf følger nogenlunde gensalgsværdien for alm. biler, hvis man fx kigger på Bilbasen.dk eller Biltorvet.dk

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation