Ny 3-serie er tro mod traditionerne

Alt er nyt i syvende generation af BMWs ikoniske 3-serie og så alligevel ikke: Bayrerne satser nok engang på at være den ultimative køremaskine, blandt andet med en ny rækkesekser-dieselmotor.

Næst efter VW Golf må BMWs 3-serie være den mest ikoniske bilmodel; kendt, respekteret og begæret som den ultimative køremaskine og indbegrebet af det gyldne kompromis mellem sport, komfort og luksus. En bil, som mange drømmer at om eje, om ikke andet som brugt. 3-serien står da også for en femtedel af BMWs samlede salg, så det er en model, som de tyske diplomingeniører udvikler med al den germanske grundighed og præcision, de har i sig.

Det skal med andre ord helst være endnu et ‘meisterstück’, som BMW præsenterer i dag på den internationale biludstilling i Paris. Her er syvende generation af 3-serien udstillingens ubestridte stjerne, og alle sejl er sat til for at give BMW’s vigtigste bil en god start.

BMW skærper det klassiske L-design i baglygterne på den nye 3-serie. Modellen vokser godt 8 cm i længden, men bliver lettere.

”Vil vil bevise, at 3-serien fortsat er den mest sportslige bil i sin klasse. Den nye generation er bedre end nogensinde på alle områder. Den repræsenterer BMW-mærket som ingen anden model – den er vores hjerte og sjæl,” som udviklingschef Klaus Fröhlich udtrykte det under lanceringen i Paris.

Store ord. Især dem med at være bedre ‘på alle områder’. Lad os efterprøve dem her:

Større men lettere
3-serien står på en ny platform, kaldet G20. Egentlig er det en let formindsket udgave af samme bund, som den nye 5-serie er bygget på. 3-serien vokser da også mærkbart: Plus otte cm i længden til 471 cm, fire cm mellem akslerne til 285 cm og halvanden i bredden til 183 cm. Feinschmeckere – og dem er der mange af blandt 3-serie kunder – vil bemærke, at det nye chassis er op til 50 procent stivere end forgængerens. Alligevel taber den nye 3-serie sig op til 55 kg. Det lover godt for køreegenskaberne.

De er da også ‘klasseledende’, hævder BMW. Målet har været at gøre den nye 3-serie mere sportslig og præcis og samtidig mere komfortabel end forgængeren. Midlet er en ny type støddæmpere, der fjedrer mere ‘kontinuerligt’ og skal sætte nye standarder i klassen. Sænket M-sportsundervogn eller adaptiv affjedring bliver også en mulighed, men selv en standard 3-serie skal tilbyde en køreoplevelse ud over det sædvanlige.

Helt efter BMW-bogen vil den nye 3-serie bevare en optimal 50-50 vægtfordeling mellem for- og bagaksel – og ja, naturligvis er 3-serien fortsat født med baghjulstræk.

3-serien får digitale instrumenter i et futuristisk design. Bemærk det lille display mellem luftdyserne, der viser den valgte temperatur.

Kun få modeller med manuelt gear
Under den lange motorhjelm holder BMW også fast i traditionerne. I en tid, hvor alle taler hybrid-teknik og elbiler, lanceres 3-serien stort set udelukkende med klassiske forbrændingsmotorer. Gamle kendinge kan man endda kalde dem: 320i har en firecylindret, to-liters turbobenziner med 184 hk, mens en ditto firecylindret dieselmotor kommer med enten 150 eller 190 hk som henholdsvis 318d og 320d.

Mindste motor ser ud til at blive 318i med en trecylindret 1,5 liters turbobenziner med 140 hk og manuelt gear. Også 318d og 320d kan leveres med manuelt gear, ellers satser BMW på den velkendte otte-trins automatgearkasse til resten af motorprogrammet. Her finder vi en enkelt nyhed i form af 330d, der får en nyudviklet dieselmotor med seks cylindre på række. Tro os, når vi skriver, at den vil vække glæde hos inkarnerede fans af BMWs ikoniske rækkesekser-maskiner…

Start bilen med din smartphone
Et større teknologi-spring finder vi ikke overraskende i elektronikken. G20-platformen giver adgang til alt det sidste nye i IT og assistenter fra BMWs topmodeller. Derfor kan den nye 3-serie blandt andet udstyres med adaptiv fartpilot, der fungerer mellem 0 og 210 km/t og kan holde pauser på op til 30 sekunder i bilkøer uden at koble ud.

Elektronikken kan også bruges til automatisk parkering, og så kan den huske 50 meter ‘baglæns’: Praktisk, hvis du kører ned gennem en ekstrem smal gade med kun få centimeter mellem din BMW og de parkerede bilers sidespejle. Hvis du bliver nødt til at bakke, klarer bilen det selv, uden at du skal holde tungen lige i munden og frygter for ridser.

LED-lygter bliver standard, men det er slut med de runde ‘coronaer’ til kørelyset – fremover kan du kende 3-serien på to lysende L’er.

Førerpladsen er præget af digitale instrumenter, der ser noget mere moderne ud end i den nye 5-serie. BMW holder fast i at være en ‘drivers car’, så der er en tydelig forskel på instrumenthuset og den obligatoriske skærm i midterkonsollen til navigation, radio, kørecomputer og et væld af apps. Lige som Mercedes’ nye MBUX-system, skal den nye 3-serie ikke desto mindre i høj grad kunne stemmestyres. Endda med næsten samme indledende hilsen: Mens du siger Hey Mercedes hos konkurrenten, indleder du samtalen med 3-serien med et Hey BMW. Om BMW fra starten akn stemmesytres på dansk, ved vi endnu ikke.

En spændende nyhed er mulighed for at bruge din smartphone i stedet for nøgle til at åbne, låse og starte bilen med.

I Danmarks til marts
Om designet også er bedre end forgængerens er en smagssag. Bedømt fra de første billeder er det tydeligt, at 3-serien også her er tro mod traditionen. Proportionerne med lang kølerhjelm, forhjul helt fremme i hjørnerne, stejl forrude, ‘Hofmeister-knæk’ ved bagerste siderude og bagklap med let strittende ‘anderumpe’ er klassisk 3-serie. Selv signaturdetaljer som nyregrillen og de L-formede baglygter er bevaret, selv om begge dele er fornyet og tegnet skarpere op end nogensinde før.

Umiddelbart virker designet vellykket. Sammenlignet med den nye 5-serie, som er lidt ‘amerikaner-blød’ i formerne, har 3-serien noget mere kant. Formgivningen virker yngre og strammere i betrækket – både inde og ude.

Gearvælgeren bliver mere buttet og gribevenlig. Kun de mindste varianter vil blive tilbudt med manuelt gear.

Syvende oplag af sydtyske klassiker forventes til Danmark til marts. Til den tid får den formentlig selskab af en praktisk Touring-udgave, ligesom 3-serien også denne gang vil knopskyde til andre modeller, ikke mindst en dyrere 4-serie.

[email protected]

1 COMMENT

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here