Ny 308 som benzin, diesel, hybrid og elbil

308

Der er fuld plade for motorvarianter i tredje generation af Peugeot 308, hvor du kan vælge mellem fire drivliner. Længden øges med 11 cm.

Den ’franske Golf’ er klar i tredje generation. Peugeot har netop afsløret den nye 308, der er blandt mærkets ubestridt vigtigste modeller. Det kan godt være, at alle taler om SUVere og elbiler, men den lille mellemklasse er fortsat meget populær over alt i Europa. Derfor står der meget på spil med dagens nyhed fra Peugeot.

308
Tredje generation af Peugeot 308 får et mere bredskuldret udtryk.

Vigtigheden understreges af, at 308 bliver den første Peugeot, der bærer mærkets opdaterede løve-logo. Designet fortsætter stilen fra 508 og 208, hvor især den store kølergrill og LED-kørelys som ’sabeltænder’ giver karakter. Det samme gælder meget markerede skærme og en bredskuldret udstråling: 308 bliver to cm lavere end forgængeren, som den i øvrigt bevarer en vis lighed med. Proportionerne og et relativt opret karrosseri går igen, men pladsen skulle være meget bedre. 308 vokser nemlig hele 11 cm i længden og halvdelen går til en øget akselafstand for at skaffe bedre benplads på bagsædet. Merci, siger vi, for det trængte 308 også til.

Øget længde er også med til at reducere luftmodstanden – fra 0,30 til 0,28 cW.

Hurtigere software med genveje

Teknisk får 308 den store overhaling. Det såkaldte iCockpit, hvor du kigger på instrumenterne over et lille gokart-rat er videreudviklet: Under den 12-tommer brede infotainmentskærm i midterkonsollen finder vi nu en ekstra skærm med programmerbare genvejstaster. Hertil kommer et lille ’klaviatur’ med klassiske knapper, der også giver genveje til flere funktioner. Det lyder også som en god nyhed, for det har altid været lidt omstændeligt f.eks. at justere temperaturen i den nuværende 308’er.

iCockpittet er bevaret, men udvidet med nye funktioner og bedre betjening.

Selve softwaren har fået ny processor, der skulle være væsentligt hurtigere. Dermed retter Peugeot endnu et kritikpunkt.

Under hjelmen er der ’fuld plade’: Du kan få 308 med benzin, diesel eller hybridmotor – og på et tidspunkt ventes den også som ren elbil, præcis som sin søsterbil Citroën C4.

Op til 60 km på el

Basismotor bliver Peugeots meget vellykkede 1,2 liters turbobenziner med 110 eller 130 hk. En 1,5 liters diesel har fire cylindre og 130 hk. Derefter følger to ladehybrider med henholdsvis 180 eller 225 hk. Ladehybriderne er udstyret med et batteri på 14 kWh, der skulle gøre det muligt at køre op til 60 km på el alene. Til gengæld kan det kun lades med 3,7 kW. Dermed skal du regne med at bruge fire timer på en fuld opladning.

Sikkerhed og komfort skal også være markant forbedret. Bl.a. med assistenter, der forhindrer dig i at køre mod kørselsretningen og advarer mod at overhale, hvor det er forbudt. Den aktive fartpilot hjælper med at skifte vognbane og bakkameraet har fået en selvrensende funktion, så du altid har et skarpt billede.

En lille skærm med genveje er en nyhed i 308.

Den nye Peugeot kommer til Danmark i løbet af efteråret. Priserne er endnu ukendte. Til gengæld skulle det være sikkert, at 308 også denne gang kommer i en praktisk stationcar-udgave – den vender vi tilbage til.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here