Ny BMW 5-serie bliver mest elektrisk

rækkevidde test
BMW i5 klarer sig godt i italiensk rækkevidde-test - er tredje bedst i både rækkevidde og effektivitet.

Ottende generation af BMW 5-serie vokser op i fem-meter-klassen og kan for første gang fås i en rent elektrisk udgave. 

Efter flere måneder med spionfotos af camouflerede biler og spekulationer om vovet design og ny teknologi er spændingen udløst: BMW har løftet sløret for ottende generation af 5-serien.

Designet først. Vi kan næsten høre et lettelsens suk fra BMW-menigheden. Den nye 5’er bliver ikke en mindre udgave af hverken den større 7-serie eller giga-SUV’en X7, der begge er mere berygtede end berømte for deres enorme udgaver af BMW’s ikoniske nyreformerede kølergrills. 5-serien får sit eget udtryk, og det er både sportslig og elegant – i hvert fald sammenlignet med de førnævnte BMW-flagskibe.

Smalle baglygter i tre lag er måske den største design-overraskelse på ottende generation af BMW 5-serie.

Design er altid en smagssag, men de stramme, mildt 80’er-retro-agtige streger med tydelige kanter klæder umiddelbart 5-serien. Nyregrillen er mere flad og behersket, som vi kender det fra forgængerne. Især på den rent elektriske i5-version, mens udgaverne med benzin-, diesel og hybridmotorer får en større grill. Forbrændingsmotorerne kræver simpelthen mere luft.

Største overraskelse er faktisk baglygterne, der dropper den BMW-typiske L-form til fordel for en vandret grafik i tre lag. Det klassiske knæk ved den bagerste siderude bevares, men markeres for første gang med en diskret prægning af tallet 5 i hjørnet.

Mere end fem meter lang

Størrelsesmæssigt stræber den nye 5-serie til gengæld klart opad. Længden vokser med 10 cm til hele 506 cm. Det er første gang, at modellen gennembryder 5-meter muren. Bredde, højde og akselafstand vokser også to-fire cm, så 5-serien bliver på alle måder en statelig bil.

Sådan fejrer BMW mere end 50 år med 5-serien – med et diskret 5-tal i det ikoniske Hofmeister-knæk.

Og så til det rigtigt spændende. Og her tænker vi hverken på otte-cylindrede M-versioner, seks-cylindrede rækkemotorer eller lækkert M-udstyr. Vi tænker på det lille i, som for første gang sættes foran betegnelsen 5. Med ottende generation lancerer BMW nemlig fabrikkens første rent elektriske 5’er, der med stor sandsynlighed bliver den mest efterspurgte variant på det danske marked.

”Vi har de største forventninger til den nye elbil”, siger den danske BMW-importørs kommunikationschef Mette Lolholm til jp.dk.

80.000 kr. billigere end rivalen

Forklaringen finder vi i de danske prislister. Her begynder priserne for BMW i5 eDrive 40 med 250 kW (340 hk), baghjulstræk og godt med standardudstyr som metallak, adaptiv fartpilot og 18-tommer fælge fra 626.000 kr. (beskatningsgrundlag 561.000 kr.).

En hidsig M60-version af den elektriske i5 får mere end 600 hk.

Det er en skarp pris, ikke mindst sammenlignet med den direkte konkurrent Mercedes EQE, der er 80.000 kr. dyrere. Mercedes har dog ca. 50 km længere rækkevidde og en anden designfilosofi: Mens Mercedes for længst har valgt at udvikle elbiler, der udelukkende er udviklet til eldrift, går BMW mere forsigtigt til værks. Den nye 5-serie står således på BMWs CLAR-platform, der på samme tid skal bruges til el- og fossilbiler. Det reducerer produktions- og udviklingsomkostningerne, men koster på pladsudnyttelse, luftmodstand og rækkevidde.

Sidstnævnte bliver dog næppe et problem. BMW i5 har en rækkevidde på 582 km og kan lades med op til 205 kW. Det svarer til, at batteriet kan lades fra 10 til 80 procent på en halv time.

‘Curved display’ førerpladsen består af to sammensatte skærme på 12 og 15 tommer. Ægte læder koster ekstra – ellers er det kunstig veganerlæder.

Først i 2025 er BMW klar med sin ‘Neue Klasse’ – en ny platform, der udelukkende er udviklet til rene elbiler og i første omgang skal bruges i en model, der svarer til en rent elektrisk 3-serie.

Vil du have endnu flere kræfter, kommer i5 i en M-udgave med firehjulstræk og hele 442 kW (601 hk). Altså den ultimative køremaskine på el, men så kan du også ’kun’ køre 516 km, mens prisen tager et heftigt hop til 1.080.000 kr.

I Danmark til oktober

Den nye BMW 5-serie får dansk premiere til oktober. De elektriske i-udgaver kommer først og får selskab af 520d, der kommer med en 197-hestes dieselmotor med enten bag- eller firehjulstræk. Til foråret følger et par ladehybrid-udgaver med firecylindrede benzinmotorer – på samme tid ser vi også stationcar-udgaven Touring med både el- og fossilmotorer.

Hybrid-varianterne bliver dog ramt at stigende afgifter på hybridbiler. Da interessen for elbiler samtidig er stærkt stigende herhjemme, taler det også for, at det bliver den elektriske i5, der kommer til at lede salget af 5-serien på det danske marked.

Bagagerummet tager 490 liter i i5. I starten af 2024 følger en praktisk stationcar.

Teknologisk har den også meget at byde på. Kigger vi inden for i ottende oplag af 5-serien, møder vi en moderne kabine med BMW’s såkaldte ’curved display’, hvor to sammenbyggede skærme på 12 og 15 tommer tager sig af henholdsvis speedometer og betjening. Softwaren er nået til version 8.5 og skal være hurtigere og mere intuitiv. Selv om der næsten er en stemning af ryddelig feng shui i kabinen, beholder BMW heldigvis enkelte knapper og et drejehjul til de mest benyttede kommandoer, lige som mange funktioner kan betjenes fra rattet. Som i topmodellerne kan gearvælger og drejehjul bestilles i krystal.

Det er, hvad vi ved om en af de mest spændende bilnyheder i år på nuværende tidspunkt. BMW har endnu ikke frigivet alle tekniske oplysninger og den danske importør kender endnu ikke priserne på udgaverne med fossilmotorer. Vi tror, at det er mindre vigtigt: BMW i5 – især billigste udgave med baghjulstræk – kommer til at køre med langt de fleste kunder i et marked, der skriger på elbiler. Og ikke mindst alternativer til allestedsnærværende Teslaer og strømslugende SUVere…

Med diesel- eller benzinmotor får 5-serien en større kølergrill. Det ændrer udseendet overraskende meget.

jensv@hvilkenbil.dk

2 Kommentarer

  1. Jeg savner for næsten alle atrikler om elbiler, og ikke kun på hvilkenbil.dk, at der står batterudtørrelse og/eller forbrug.

    Det siger mig ikke ret meget at rækkevidden er fx 500 km. Hvis det nu hænger sammen med et giga batteri og hamrende ineffektiv motor, der således er relativt dyr at køre i og tager længere tid at oplade, er det jo ikke attraktivt.

    Det er jo heller ikke interessant at kende rækkevidden på en dieselbil – det er bare et spørgsmål om en større tank. Km/l er noget mere interessant.

    Det interessante for elbiler er batterudtørrelse og WLTP forbrug… Og deraf også rækkevidde. Kun EN af disse 3 oplysninger er ikke meget værd

    Det med at oplyse en rækkevidde uden anden info minder lidt for meget om populærjournalistik hvor arealer måles i fodboldbaner og vægt i elefanter.

    Jeg tænker at den typiske læser er en mand på 30-50 år. De vil typisk have teknisk info 😉

    • Gode pointer Martin – så vi iler med svar på dine spørgsmål: BMW opgiver effektiv batteristørrelse til 81,2 kWh og forbruget til at ligge mellem 19,5–15,9 kWh/100km. Bedste hilsner, Jens, Hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here