Ny C-klasse: Altid digital og delvis elektrisk

0
c-klasse

Mercedes er klar med 5. generation af bestselleren C-klasse. Altid med fire cylindre, 9-trins automatgear og elektrisk tilskud til driften.

Mercedes løfter sløret for femte udgave af C-klasse, der længe har været den vigtigste model for mærket. Den nuværende model er solgt i 2,5 millioner eksemplarer, så W206, som afløseren hedder internt, har en tung arv at løfte.

Ingeniørerne i Stuttgart ruller da også det tunge, teknologiske skyts frem: Ser man bort fra, at den nye C-klasse ikke kommer i en rent elektrisk udgave, bugner den af spændende nyheder.

c-klasse
Femte generation C-klasse kommer selvfølgelig både som sedan og stationcar. Men det er slut med modeller med en lille stjerne oven på motorhjelmen.

Blandt de grundlæggende highlights er, at C-klassen fremover altid vil have firecylindrede benzin- eller dieselmotorer under den langstrakte kølerhjelm. Alle vil have en eller anden form for elektrisk hjælp. Fra et 48-volt system med integreret starter/generator – også kendt som en mild-hybrid – til en ladehybrid med stort batteri.

Basismodellen bliver C180 med en 1,5 liters benzinmotor med 170 hk og et elektrisk tilskud på 48 volt, der giver ekstra 200 Nm ved opstart. Det er meget – og minder en lille smule om hybridteknikken fra Mercedes’ suveræne formel 1-racere.

C200 har samme teknik men 204 hk, mens C300 yder 258 hk. Er du til diesel – det er mange Mercedes-fans – hedder det C200d med 163 hk, C220d med 200 hk og C300d med 265 hk. Manuelt gear er fortid i C-klassen. Samtlige udgaver har et 9-trins automatgear som standard.

c-klasse
Digitale instrumenter og en lodret infotainmentskærm på op til 12 tommer bliver standard. Og masser af plastic på midterkonsollen, ser det ud til…
Op til 100 km på el

I Danmark bliver ladehybridudgaven utvivlsomt også populær, simpelthen fordi de nye afgifter vil gøre den relativt billig. Vi kender ganske vist endnu ikke priserne, men skriv dig gerne disse tal bag øret: Som ladehybrid får C-klassen en systemydelse på 313 hk/550 Nm. Endnu mere spændende er den elektriske del. Mercedes lægger nemlig et relativt stort batteri i C-klassen på 25,4 kWh. Det er ca. dobbelt så meget som i de fleste ladehybrider, og gevinsten er da også muligheden for at køre dobbelt så langt på ren el – op til 100 km, lover Mercedes.

Samtidig er det store batteri i stand til at lade med op til 55 kW. Det er også langt mere end konkurrenterne, og gør det muligt at lade batteriet fuldt op på blot 30 min. Derhjemme kan du lade med op til 11 Kw, hvilket er op til tre gange så meget som mange andre ladehybrider. Meget tyder altså på, at C-klassen kan blive en ladehybrid, der også i virkelighedens verden vil tilbagelægge mange kilometer på ren el.

Betjening som i S-klassen
Seks-eget rat med masser af touchpads til betjeningen på de tværgående eger.

Indvendig er der også spændende nyt. Det første, man lægger mærke til er, at C-klassen mimer betjeningen fra den nye og hyperavancerede S-klasse. Instrumenteringen er altid digital med en skærm på enten 10 eller 12 tommer. Til højre flankeres den af en anden skærm til infotaiment-systemet, placeret på højkant i midterkonsollen. Denne skærm er også enten på 10 eller 12 tommer og vinklet seks grader over mod føreren for at give en mere intim, sportslig fornemmelse.

Stemmestyring ved hjælp af seneste udgave af Mercedes’ MBUX-system bliver også muligt i C-klassen.

Rattet har seksdobbelte eger, hvor de fire vandrette eger har touch-felter til betjening af alt fra telefon til navigation. En fuldstændig analog, men fed og usædvanlig detalje er armlænene, der står frit ud fra dørsiden som et springbræt i svømmehallen. Dørsiden er simpelthen hulet ud, så du også kan bruge armlænet til at lukke døren med.

Mercedes hævder i det hele taget, at C-klassen er blevet mere luftig og rummelig. Den lægger 1-5 centimeter til på alle leder og vokser til en totallængde på 475 cm. Akselafstanden øges 2,5 cm til imponerende 2,87 meter, hvilket igen skulle give 3,5 cm mere benplads på bagsædet. Danke schön siger vi – lige netop her kan C-klassen godt bruge lidt ekstra.

c-klasse
LED-lygter bliver standard. De mest avancerede med op til 1,3 mio. mikrospejle til at styre lyset.
Endnu bedre undervogn

Køreegenskaberne skulle også være skarpere og mere sportslige. Det lyder lovende, for den nuværende C-klasse sætter efter Hvilkenbils vurdering standarden for at ramme det gyldne kompromis mellem sport og komfort i sin klasse. Men Mercedes vil mere endnu og har derfor spenderet et nyt fire-leds forhjulsophæng samt selvregulerende luftaffjedring på bagakslen. Som ekstraudstyr kan du købe medstyring på bagakslen, der både skærper styringen og reducerer venderadiussen med 40 cm.

Alt tyder altså på, at Mercedes er godt rustet til at fortsætte succesen i klassen for luksus-firmabiler, hvor C-klassen har stået stærkt over for rivaler som Audi A4 og BMW 3-serie. Alene sidste år kom der næsten 2.500 C-klasser ud på de danske veje. Det er den succes, som W206 skal bygge videre på, når den kommer til Danmark midt på sommeren.

Ladehybridudgaven får et meget stort batteri. Men ingen ‘pukkel’ i bagagerummet, lover Mercedes.

jensv@hvilkenbil.dk

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation