Ny Corolla som skarp stationcar

1

Toyota løfter sløret for stationcar-udgaven af den kommende Corolla. Den nye Touring Sports skal være lidt af et rumfartøj med 10 cm ekstra akselafstand og et bagagerum på næsten 600 liter.

Først gav Toyota et tidligt smugkig på den nye Auris, så ombestemte de sig og omdøbte den til Corolla, og nu viser japanerne så stationcarudgaven af samme bil, Corolla Touring Sports.

Hvis man fornemmer, at Toyota har svært ved at tøjle egen begejstring for fabrikkens kommende Golf-spiller, er det næppe helt forkert: Efter en række år med lidt uinspirerede biler bobler Toyota af vovemod og gå-på-lyst. Nye modeller som Prius, Prius Plug-in og C-HR render os i traditionerne og lokker med både friskt design og skarpe køreegenskaber. Det er nye tider hos Toyota, så man forstår godt, hvis japanerne næsten ikke kan vente med at komme ud af startblokken med deres nye modeller.

Toyota har skærpet stilen fra alle vinkler på den nye Corolla Touring Sports.

Til Danmark til foråret
Men faktisk er Toyota i god tid: Herhjemme ser vi først hatchback- og stationcar-udgaverne af den nye Corolla i løbet af foråret. At der er noget at glæde sig til, er vi ikke i tvivl om. Som Toyotas øvrige nyheder står den kommende Corolla nemlig på den nye TNGA-platform, der gør det så overbevisende i Prius og C-HR. TNGA-platformen har skærpet køregenskaberne markant, øget pladsen og sikret adgang til en lang række moderne assistent-systemer inden for sikkerhed og infotainment. Platformen reducerer også vægt og sænker tyngdepunktet, og så er den blandt de relativt få i Golf-klassen med et avanceret, uafhængigt ophæng af baghjulene.

Med billederne af Corolla Touring Sports får vi for første gang også et kig ind i kabinen. Ud over at den ser væsentligt mere moderne ud end den gamle Auris, domineres kabinen af en stor skærm i midterkonsollen. Skærmen er omgivet af knapper til bl.a. ventilation, så noget tyder på, at Toyota vil forene det bedste af to verdener: Fuld opkobling til din smartphone med direkte og intuitiv betjening af f.eks. varme og lyd.

Forlænget akselafstand og fladt gulv
Selv om Touring Sports ser skarp ud i sit velsiddende karrosseri, vil den også være en gennemført stationcar med vægt på god pladsudnyttelse og praktisk sans. Akselafstanden forøges med 10 centimeter sammenlignet med hatchback-udgaven, hvilket både giver god plads på bagsædet og i bagagerummet. Bagude er der plads til 598 liter oppakning, hvilket gør Touring Sports til en af de mest forslugne stationcars i den lille mellemklasse. Folder du bagsædet frem, belønnes du med et helt plant gulv – det virker gennemtænkt.

Det her er første kig inden for i den nye Corolla. Sammenlignet med forgængeren Auris er der ryddet grundigt op i førerpladsen.

Som hatchbacken skal Touring Sports tilbydes med blot tre motorer. Basis er Toyotas fine 1,2 liters turbobenziner med 116 hk, men de fleste kunder vil formentlig vælge Hybrid-udgaven med elmotor, batteri, 1,8 liters benzinmotor og trinløst automatgear med en systemydelse på 122 hk. Merprisen bliver sandsynligvis yderst beskeden, fordi hybrid-versionens lave forbrug belønnes med en lav afgift.

Som noget nyt vil Toyota også tilbyde en power-udgave af hybrid-teknologien, der yder hele 180 hk. Til gengæld dropper japanerne helt at tilbyde en diesel-udgave.

Læs også: Auris bliver igen til Corolla

[email protected]

1 KOMMENTAR

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation