Ny Fiesta vil være miniklassens duks

OPDATERET: Syvende generation af Fiesta er ifølge Ford ’verdens mest avancerede bil i miniklassen’. Moderne elektronik, mere plads og sportslige køreegenskaber skal sikre fortsat succes for Fords bestseller.

Fiesta er Fords bedst sælgende model i Europa med et årligt salg på næsten 300.000 biler og den tredje mest solgte bil på det europæiske marked, kun overgået af VW Golf og den direkte konkurrent VW Polo.

Det er med andre ord en vigtig nyhed, som Ford nu løfter sløret for. Og Ford tager tilsyneladende heller ingen chancer med deres guldkalv: Hvor Ford historisk har været villige til at tage endog meget store chancer med radikalt design, skal man nærmest kigge to gange for at opdage, at der er tale om en ny Fiesta: Ikke alene er den Aston Martin-lignende kølergrill bevaret næsten uændret, det samme gælder bilens profil og proportioner. Faktisk skal man hele vejen rundt om bilen til bagenden for at finde den største forskel mellem den nuværende Fiesta og den nye: Baglygterne er ikke længere opretstående, men breder sig horisontalt over bagklappen.

Vandrette baglygter er den mest iøjnespringende nyhed på syvende generation af Ford Fiesta. Ret beset er der tale om et omfattende facelift.
Vandrette baglygter er den mest iøjnespringende nyhed på syvende generation af Ford Fiesta. Ret beset er der tale om et omfattende facelift.

Fiesta 7 blev afsløret sent tirsdag ved en stor pressevent for 4.000 pressefolk og Ford-medarbejdere på Fiesta-fabrikken i Køln i Tyskland. Afsløringen blev selvfølgelig live-streamet og hvis man er Ford-sælger, må modtagelsen ude i cyberspace give anledning til panderynker. På det britiske bilmagasin Autocars hjemmeside var dommen over den forsigtige design-opdatering nådesløs nedladende. Og det i et land, hvor Fiesta topper salgslisterne og normalt lovprises af både bilkøbere og journalister.

Mere facelift end ny model
Men faktisk følger Ford bare den samme modelstrategi, som har præget mærket de senere år: Man lancerer ’nye’ modeller, der ret beset kun er grundige facelifts af eksisterende biler. Det har vi set med både Mondeo, C-Max, S-Max og senest Kuga – og nu altså Fiesta.

Tirsdag aften var Ford tilbageholdende med informationer om Fiesta, men der er selvfølgelig nyheder under det opfriskede design:

Hele 15 køreassistenter skal forbedre sikkerheden med bl.a. skiltegenkendelse, afstandsradar og automatisk nødbremse, der også stopper for fodgængere.

Kabinen er helt ny og tydeligvis opgraderet i form af bedre materialer og mere udstyr. Blandt andet kan Fiesta udstyres med en 8-tommer stor trykfølsom betjeningsskærm med Fords avancerede SYNC-3 infotainment-system, der kan kobles op til smartphones og styres med stemmen. Topudgaverne får lydanlæg fra danske Bang & Olufsen, mens flere af modellerne i højere grad end tidligere kan personliggøres med forskellige udstyrsdetaljer i stil med Mini.

Helt i tråd med den filosofi lanceres den nye Fiesta i hele fire versioner: En veludstyret Titanium, en sportslig ST-Line, en crossover-inspireret Active og endelig luksusudgaven Vignale. Desuden må vi forvente både en basisudgave og en hidsig ST-version.

Når Ford Fiesta rykker opad sker det også for at give plads til den nyligt lancerede Ka+. Mens den brasiliansk-producerede Ka+ skal bejle til de mest prisbevidste kunder, skal Fiesta fremover spille rollen som den stilfulde og særdeles velkørende Ford i miniklassen.

Inden for er der ryddet grundigt op i den nye Fiesta-kabine. Bemærk, hvordan Ford holder fast i relativt mage knapper til betjening af f.eks. klimaanlæg og radio.
Inden for er der ryddet grundigt op i den nye Fiesta-kabine. Bemærk, hvordan Ford holder fast i relativt mange knapper til betjening af f.eks. klimaanlæg og radio.

Tre cylindre bliver til to
Under motorhjelmen er der mest gamle kendinge i form af forskellige af Fords prisbelønnede trecylindrede turbobenzinmotor EcoBoost på 1,0 liter. Den lille én-liters maskine fås fortsat med 100, 125 eller 140 hk. Desuden er Ford på vej med en særlig spareudgave, der som verdens første trecylindrede motor får cylinderfrakobling for at spare brændstof: Oppe i fart kan den tredje cylinder kobles fra. Ford hævder, at ind- og udkobling af den tredje cylinder samt vibrationsdæmpning er så hurtig og effektiv, at man ikke kan mærke, om motoren kører på to eller tre cylindre.

Topversionen bliver en 1,6 med 200 hk, mens basisudgaverne tilbydes med samme 1,1 liters benziner uden turbo med enten 70 eller 85 hk, der kendes fra den nye Ka+.

Ford Fiesta den syvende når til Danmark i løbet af 2017.

Læs også: Ford Ka går i plus

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here