Ny Octavia er kun få uger væk

0
octavia
Den nye Skoda Octavia har danmarkspremiere i august. Fjerde generation bliver billigere end VW Golf og lidt dyrere end Seat Leon.

I Volkswagen-familien er mærkevare-snobberiet udtalt, men den rangorden er gennem de seneste år så småt blevet udvisket. Måske særligt i snusfornuftige Danmark, hvor afgifterne er med til at forstærke prisforskellene, og der måske kan være en lille smule oprør i at fravælge “den fine”.

Balancegangen er hårfin. I de fleste bilkøberes tankesæt er der tale om følelser og vanetænkning, men det ændrer ikke ved, at lanceringen af den nye Skoda Octavia og Seat Leon skærpes rivaliseringen i VW-koncernen. Og dermed risikoen for øget intern kannibalisering.

Forleden kunne Hvilkenbil præsentere priserne på en del af Seat Leon-varianterne. Skoda vil ikke stå tilbage og er nu klar med nogle af priserne på den nye Octavia.

5-dørs skifter navn til Coupé

Skoda indleder lige midt i modelprogrammet med Octavia 1,5 TSI med 150 hestekræfter, 6-trins manuel gearkasse og mellemste Ambition-udstyr. Som 5-dørs med stor bagklap og et gigantisk 600 liters bagagerum er navnet i øvrigt nu Coupé.

Prisen bliver 259.000 kr. Den nye Seat Leon med samme motor, gearkasse og mellemste Style-udstyr koster 245.000 kr., mens en VW Golf med 20 færre heste, manuel gearkasse og mellemste Life-udstyr koster 279.000 kr.

Digitale instrumenter bliver tilkøb. Bemærk det nye rat med blot to eger.

Her er det så, at luppen skal pudses for at få forskellene på de tre modeller frem.

Alle tre udmærker sig ved at have automatisk nødbremse, der også bremser for bløde trafikanter. Alle tre har vognbaneassistent og træthedsovervågning samt fuld LED-forlygter. Men til forskel fra sine tjekkiske og spanske fætre har Golf for eksempel adaptiv fartpilot, automatisk nedblænding af bakspejlet og p-sensor bag som standard.

Men der er stadig tale om en Octavia og en Leon med 150 hk i modsætning til Golfens 130. Desuden har Octavia i modsætning til de seks airbags i Golf og Leon hele ni airbags – knæairbag og sideairbags bag.

Derudover byder Octavia på væsentligt mere volumen i bagagerummet og noget mere plads på bagsædet.

Summa summarum er der ikke tvivl om, at man får rigtigt meget for pengene, hvis man vælger tjekken. Den er klasseduks, når man kombinerer disciplinerne plads, pris og præstationer.

Og er man græsk-katolsk i forhold til eventuelt mærkevare-snobberi og bare gerne vil have værdi for pengene, så er det, at man skal pudse luppen og finde afkrydsningslisterne frem.

En særlig første udgave

Skoda belønner de første 1.000 danske Octavia-købere med en særlig First Edition-model, hvor man sparer 10.000 kr. Hvilket altså vil sige, at Octavia Ambition First Edition med 150 hestes motor og manuel gearkasse kun er 4.000 kr. dyrere end den sammenlignelige Seat Leon.

Med en 150 hestes 2-liters dieselmotor og 7-trins dobbeltkoblingsgear koster Octaviaen fra 300.000 kr. En 2-liters diesel med 115 hk koster 274.000 kr.

I Skoda-universet er merprisen fra udstyrsniveauet Ambition til den topudstyrede Style 30.000 kr. Style har udover Ambition blandt andet 3-zonet klimaanlæg, automatisk nedblænding af bakspejlet, navigationsanlæg, fjernlysassistent, lys- og regnsensor og p-sensor bag. Man får altså en del for de 30.000 kr.

Springet fra 5-dørs Coupé til stationcaren Combi er 15.000 kr. Selvom Combi i rå tal kun byder på 20 liter mere i bagagerummet end den 5-dørs, gør udformningen så stor en forskel, at man i mange tilfælde vil opleve Combi som mere rummelig.

Priserne på det øvrige modelprogram – blandt andet den såkaldte “indstigningsmodel” med skrabet Active-udstyr og 3-cylindret 1,0-liters benzinmotor med 110 hk – vil blive offentliggjort forud for premieren i august.

Her ventes også priser på bilerne med 48 volts batteri, de såkaldte mild-hybrider, der i Octavia-terminologi hedder eTEC.

[email protected]

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation