Nye motorer til dansker-darling

januar

Nissans storsælgende SUV Qashqai får ny benzinmotor med Mercedes-aner og komplet renoveret basis-diesel. Begge motorer opfylder de nye miljøkrav.

Nissan Qashqai sælger nærmest sig selv. Ikke alene er den mellemstore SUV Danmarks suveræne bestseller blandt alle de andre høje og moderigtige SUV-typer. De seneste tre måneder har den også tronet på toppen af listerne over de mest solgte biler herhjemme blandt alle biltyper.

Ikke desto mindre skærper Nissan nu deres ‘cash-cow’ yderligere med tre nye motorer, der nok skal cementere succesen. Mindst – men mest spændende påstår vi – er en ny basis-benzinmotor på 1,3 liter, som Nissan har udviklet sammen alliancepartneren Renault og en tredje, mindre familiær partner, Mercedes.

Den nye firecylindrede turbobenziner yder 140 hk og afløser den mere spage 1,2 liters med 115 hk. Udover 25 friske heste ekstra stiger drejningsmomentet også fra 190 til 240 Nm.

Er det ikke nok, fås samme maskine i en version med 160 hk. Det er faktisk tre hk mindre, end den 1,6 liters motor, som den afløser. Til gengæld er momentet øget med 20 Nm til i alt 260 Nm. Mens den mindste variant af 1,3 liters motoren kun får med seks-trins manuel gearkasse, er det muligt at koble den kraftigere udgave til et nyt syv-trins automatgear med dobbeltkobling.

90 procent nye dele
Den nye 1,3 liters benzinmotor findes også i Qashqais søsterbil, Renault Kadjar samt andre modeller som Megane, Scenic og Grand Scenic samt den nye Mercedes A-klasse.

Er man mere til diesel, er der også godt nyt for Qashqai. Den efterhånden alderstegne Renault-udviklede 1,5 liters diesel har fået en hoved-renovering, hvor 90 procent af motordelene er blevet skiftet ud. Ydelsen er løftet fra 110 til 115 hk, mens AdBlue-tilsætning gør det muligt for den klassiske Renault-diesel at opfylde den nye, skrappe Euro 6d TEMP miljønorm.

Prisen for Qashqai 1,5 dCi diesel hk starter ved 252.000 kroner med Visia-udstyr og er allerede kommet til landet. Den nye 1,3 liters DIG-T benzinmotor med 160 hk kommer til oktober og begynder ved 295.000 kroner med Acenta-udstyr. Basisudgaven med 140 hk kommer først senere i år og er endnu ikke prissat.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here