Om ni år kan Mercedes være 100 pct. elektrisk

2
mercedes elektrisk

40 milliarder euro investeres i udvikling af elbiler, allerede næste år vil alle Mercedes-modeller kunne fås i en elektrisk udgave.

Stjernen fra Stuttgart har store elektriske planer. Fra næste år og frem til 2030 hælder det tyske premiummærke næsten 300 milliarder kroner i bestræbelserne på at transformere sig fra “Electric first” til “Electric only”.

Dermed slutter Mercedes sig – i store træk – til eksempelvis Volvo, der har som erklæret mål at være 100 procent elektrisk fra 2030. Tyskerne formulerer dog en lille kattelem, da det hedder sig, at man udelukkende vil være 100 procent elektrisk på de markeder, “hvor forholdene tillader det”. Ingeniørerne i Stuttgart forventer således ikke, at alle verdens lande i 2030 er modne til at være “Electric only”. Det er derfor nødvendigt også i 2030 at kunne levere eksempelvis en benzindrevet Mercedes A-, B- eller C-Klasse.

mercedes elektrisk
Rekordlav vindmodstand er med til at give EQS en rækkevidde på 770 km.

Et af midlerne i den elektriske omstilling er tre helt nye platforme – MB.EA til større personbiler, AMG.EA til de hurtige sportsvogne og VAN.EA til varevogne. Dertil i 2024 en MMA-platform – Mercedes Modular Architecture – der dækker i størrelsen op til C-Klassen. MMA-platformen skal være så alsidig, at man også vil kunne bruge den som basis for fossildrevne Mercedeser i størrelsen fra C-Klassen og ned. Netop fordi ikke alle lande fra 2030 vil kunne være 100 procent elektriske.

Otte batteri-fabrikker

Nogle af de 40 milliarder euro skal puttes i udvikling af batterier, som tyskerne selv vil have hånd i hanke med. Planen er at åbne otte batterifabrikker, heraf fire i Europa, og de producerede batterier skal kunne benyttes i 90 procent af Mercedes’ flåde, uanset om vi taler personbiler eller erhvervskøretøjer.

Ligesom Stellantis-koncernen (PSA og Fiat Chrysler), der for nylig lancerede sin 223 milliarder kroners-plan for udvikling af elbiler og batterier, regner Mercedes også med at kunne præsentere fremtidens batteri, det såkaldte “faststofbatteri”, på engelsk “solid state battery”. Stellantis indleder et samarbejde med det franske energi- og oliefirma Total – hvem Mercedes’ samarbejdspartner bliver, er endnu ikke offentliggjort. Et godt gæt kunne være Shell, som Mercedes allerede har et samarbejde med omkring udvikling af ladeinfrastruktur.

mortenk@hvilkenbil.dk

2 KOMMENTARER

  1. Skal vi lige lave en oversigt over konventionelle europæiske bilproducenters udvikling og overgang til fuld elektrisk?

    VW -2030 skal elbiler stå for 70 pct af salget på verdensplan.
    Stellantis – mener at elbiler opnår prisparitet med fossil i 2026 – og det er uden statslige subsidier. Og hvem køber så fossil med den udmelding.
    Volvo- overgangen til el skal ske inden 2030
    BMW – har i 2025 omsider en dedikeret elbilsplatform klar.
    Og nu Mercedes med ren elektricitet i 2030 bortset fra lande uden stærk økonomi.
    Er det kun Renault/Nissan der mangler en samlet udmelding før alle europæere har meldt ud?

    Nu mangler vi så bare nogle ladere…

  2. Det er dælme uhyggeligt. El er ikke et reelt alternativ for nuværende og mange år frem. Infrastrukturen halter gevaldigt, skal ingen EL bil have før der er styr på strømforsyningen, det er sikkert og vist.

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation