Opel bliver fransk

1

Peugeot-Citroën køber Opel for 10 milliarder kroner og bliver Europas næststørste bilproducent. Opel beholder sin egen stil, men kan se frem til besparelser og massiv brug af fælles dele.

Der har været arbejdet på det længe, men i dag, 6. marts 2017, blev der så skrevet bilhistorie: Den franske PSA-koncern, der består af mærkerne Peugeot, Citroën og DS køber det tyske bilmærke Opel af den amerikanske ejer, General Motors for knapt 10 milliarder kroner. Dermed rykker PSA med et pennestrøg forbi Renault som den næststørste bilproducent i Europa, kun overgået af Volkswagen-koncernen.

Det er to mere eller mindre sårede giganter, der nu finder samme. Finanskrisen var tæt på at knække Peugeot og Citroën, der kun klarede skærene fordi den franske stat og kinesiske Dong Feng Motors overtog en stor del af aktierne. Siden har Peugeot og Citroën på rekordtid vendt en truende konkurs til overskud på bundlinjen.

Anderledes ser det ud med Opel. Kigger man alene på nyhederne fra Rüsselsheim er mærket i storform, men økonomisk er Opel fortsat i krise: De sidste 16 år har Opel kun givet sin amerikanske ejer, General Motors, underskud og bekymringer. Sammenlagt har GM tabt hele 140 milliarder kroner siden 1999. Efter planen skulle Opel være kommet ud af 2016 med det første overskud i 16 år, men det mislykkedes og er formentlig dråben, der nu får GM til at sælge Opel til PSA.

Her og nu får megahandlen kun begrænset betydning – og ejere af Peugeot, Citroën, DS og Opel-biler kommer slet ikke til at mærke noget.

På sigt kommer den franske overtagelse dog til at få stor betydning. Hvilkenbil forsøger her at besvare nogle af de mest indlysende spørgsmål, som handlen giver anledning til.

Hvorfor sælger GM Opel – nu gik det lige så godt?
Både og. Opel-boss Karl-Thomas Neumann har på mange måder vendt den synkende skude i Rüsselsheim med nye modeller som Karl, Corsa, Astra og snart Insignia, der viser et Opel i teknisk topform. Alligevel fortsætter Opel med at give underskud, og de seneste fem år er mærkets markedsandel skrumpet fra 8,6 til 6,6 procent. Det passer ikke ind i GM’s nye strategi, hvor profit er vigtigere end størrelse. Med salget slipper GM en økonomisk dødvægt og trækker sig helt ud af Europa, hvor det er svært at tjene penge.

Hvorfor køber PSA Opel?
For at få volumen. Både PSA og Opel sælger biler i mellemklassen i Europa, hvor fortjenesten er banket helt i bund. Den bedste måde at tjene flere penge på, er at udnytte stordriftsfordelene i at sælge mange biler. Med købet af Opel bliver PSA Europas næststørste bilproducent og kan købe stort ind og dermed øge fortjenesten på den enkelte bil. Med Opel i koncernen kan PSA også sælge biler til de kunder, der aldrig kunne drømme om at købe en fransk bil.

Er det risikabelt for PSA – Opel laver jo underskud?
Ja. PSA overtager nemlig Opels pensionsforpligtigelser på mere end 30 milliarder kroner og lover samtidig at bevare noget Opel-produktion i Tyskland. Omvendt må PSA ikke sælge Opel-modeller baseret på GM-teknologi uden for Europa. Derfor er PSA stavnsbundet til at sælge biler på det vanskelige, europæiske marked nogle år endnu, indtil al teknologi er udviklet af PSA selv. Det gør PSA sårbar over for endnu en økonomisk krise i Europa.

Bliver der overhovedet noget Opel tilbage?
Ikke meget. Opel vil fortsat få sit helt eget design og formentlig også eget forhandler-net, men det er mest overflade: Der står Opel på bilerne, men teknikken vil komme fra Peugeot og Citroën. Angiveligt skal Opels udviklingscenter i Rüsselsheim flytte ind i PSA’s ditto i Paris – et klart tegn på, at Opel reelt bliver fransk.

Crossland X bliver den første Opel, der deler teknik med Peugeot og Citroën. Med PSA's køb af Opel er det kun begyndelsen.
Crossland X bliver den første Opel, der deler teknik med Peugeot og Citroën. Med PSA’s køb af Opel er det kun begyndelsen.

Kan du give et eksempel?
Ja. Opel og PSA samarbejder allerede. Den nye Opel Crossland X, som har verdenspremiere på Geneve-udstillingen i morgen, er baseret på en platform, der også bruges i næste generation af Peugeot 2008 og Citroëns kommende C3 Aircross. Senere følger Opel Grandland X, der er en Peugeot 3008 i Opel-forklædning og skal bygges i Frankrig. På længere sigt vil modeller som Peugeot 208, Citroën C3 og Opel Corsa også blive baseret på samme teknik, og sådan bliver det i alle bilklasser.

Hvem vinder – og hvem taber?
Her og nu ligner GM den største vinder: Amerikanerne har scoret næsten 10 milliarder kroner på en virksomhed, der i årevis har påført dem enorme underskud. Den store taber er mærket Opel, der risikerer at blive et ‘spøgelsesmærke’, fordi det reelt bliver en fransk bil, der skal markedsføres som et tysk kvalitetsmærke. Godt nok findes der mange trofaste ‘Opelanere’ i Tyskland, men det vil være hård kost for dem at acceptere, at deres elskede Corsa, Astra eller Insignia reelt er ‘made in France’.

Hvad bliver konsekvensen for Opel i Tyskland?
Næppe positiv. Arbejdskraften er billigere i Frankrig end i Tyskland, og skal PSA opnå stordriftsfordele, skal de i gang med at udskrive fyresedler. Lige nu ‘sweet-talker’ PSA naturligvis Opel-medarbejdere og tyske politikere, men på sigt vurderer brancheanalytikere, at op mod hver tredje af de 19.000 Opel-ansatte står til at miste jobbet.

Hvad skal vi holde øje med?
Hvor mange af Opels indiskutable kvaliteter, der får lov at overleve, når først mærket opsluges af den franske PSA-koncern. Det gælder klassiske Opel-dyder som rummelighed, en fornemmelse af solid byggekvalitet, præcise køregenskaber og ikke mindst førerpladser med virkelig god ergonomi i fastpolstrede sæder. Måske kan Opel ligefrem påvirke PSA her, måske forsvinder de særlige Opel-kendetegn for altid – dén udvikling bliver spændende at følge de kommende år.

Kilder: Automotive News Europe, Reuters, Bild, Die Welt m.fl.

Læs også: Atter overskud hos Peugeot – Citroën

[email protected]

1 KOMMENTAR

  1. Tysk tv meddeler, at GM skal betale ca. 3 mia. Euro i pensioner til PSA, og har dermed underskud på handelen – men er glade for at slippe af med årlige underskud i Opel.

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation