Passats elektriske afløser er lige på trapperne

0
45
id.7

På verdens største elektronik-forbrugermesse viste VW ID.7 i psykedelisk indpakning. Rækkevidden bliver op til 700 km.

De dage, hvor bilnyheder kunne holdes hemmelige, og tre-fire gange om året havde verdenspremiere på biludstillinger med fanfarer og konfetti, er for længst forbi.

I dag bliver verdensnyhederne præsenteret i en lind strøm ved events på digitale platforme, hvor nysgerrige kan følge med på mobiltelefonen, mens det sker. Eller på elektronikmesser, hvor man kan få lov at lægge hånden på det nye og få et tredimensionelt indtryk.

VW Aero er konceptudgaven af ID.7. Mon ikke vi er tæt på virkeligheden her?

Sidstnævnte var tilfældet i Las Vegas, hvor verdens største elektronikmesse netop har fundet sted. Her viste Volkswagen den længe ventede sedan ID.7, der er den elektriske udgave af Passat.

ID.7’eren lyste op på Consumer Electronics Show (CES) i spillemekkaet Las Vegas i en meget iøjnefaldende elektrisk-ledende lakering, der må formodes at være mere gimmick end alvor.

Op til 700 km

De rå og relevante informationer om den elektriske Passat fortæller om en imponerende lav luftmodstand, der med et cirka 100 kWh stort batteri skulle give en rækkevidde på mere end 700 kilometer. ID.7 står på VW’s elektriske og meget fleksible MEB-platform, der indtil videre befinder sig under ID.3, ID.4, ID.5 og ID.Buzz. ID.7 har næsten 297 centimeter mellem akslerne, 18 cm mere end Passat og to cm mere end Hyundais kommende flagskib Ioniq 6. Så mon ikke pladsen på bagsædet er i nærheden af ministerbils-niveau.

15 tommer infotainmentskærm. De blå “luftstrømme” fra dyserne skal vise, at ID.7 kan kunsten at fordele luften i kabinen.
Større skærm, hurtigere software

I Volkswagen-pressemeddelelsen fra Las Vegas antydes det, at man har lagt den software-langsommelighed, som de tidlige ID-udgaver var ramt af, bag sig. Man bevæger sig tilsyneladende også et par gram væk fra det “touch-helvede”, som gennemsyrer den digitale VW-filosofi: I ID.7 synes der at være et par om ikke knapper, så dog symboler på den store 15 tommer infotainmentskærm, så man med én berøring kan aktivere eksempelvis elbagruden og ikke skal bladre gennem menuer for at få gang i afdugningen.

Knapperne på rattet synes dog stadig at være at den såkaldte “haptisk feedback”-type, der ikke er karakteriseret af intuitiv brugervenlighed. De fire sideruder skal også fortsat deles om to knapper.

ID.7 til europæerne skal produceres på samme fabrik i tyske Emden som ID.4, og senere i år er produktionsmodellen klar. Om alt går vel, er ID.7 i Danmark, inden 2023 bliver til 2024. Senere kommer den også som stationcar.

Den elektriske Afeela er første resultat af samarbejdet mellem Sony og Honda. Nærmeste konkurrent er Tesla, siger japanerne.
Spændende japansk indspark

På CES-messen gav Hondas nørdede ingeniører sammen med teknologigiganten Sony en forsmag på den nære fremtid. De to japanske firmaer indledte samarbejdet Sony Honda Mobility i foråret 2022, og første resultat af de fælles bestræbelser trillede ind på scenen i Las Vegas: Afeela er navnet på elbilen, der ifølge japanerne går direkte efter samme kunder som amerikanske Tesla.

Næstefter pickup-trucks er sedaner sagen i USA, og planen er, at Afeela får rigtig asfalt under hjulene om tre år. I USA hedder Hondas modeller Acura, og i modsætning til de europæiske markeder, hvor Honda indtil for nogle år siden var et ganske velestimeret mærke med mange fine modeller i porteføljen, udvikler japanerne stadig en lind strøm af glimrende biler til Nordamerika.

Om vi får Afeela at se på vore breddegrader er desværre og indtil videre tvivlsomt.

mortenk@hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here