Peugeot 508 taler til hjertet

0

BILTEST: Flotte former, lækker finish og masser af high-tech. Peugeot 508 er noget så sjældent som en bil, der vækker følelser og begejstring i den ellers så trætte firmaklasse.

Hvilken bil?
Anden generation af firmaflyderen 508 er Peugeots forsøg på at vinde tabt terræn tilbage i en klasse, der styrtbløder kunder til SUV-bilerne. Franskmændene er gået radikalt til værks. I stedet for endnu et dødfødt forsøg på at lave en fransk Passat, har de gentænkt firmaklasse-konceptet og skabt en mindre, kortere, lavere og ikke mindst formfuldendt fem-dørs coupé, der snarere sigter efter Audi, BMW og Mercedes. Alene den lave højde på 140 centimeter får 508 til at stikke ud fra mængden. Senere følger en mere praktisk stationcar-udgave. Her tester vi Peugeot 508 med fire rammeløse døre, stor bagklap og 163-hestes dieselmotor med otte-trins automatgear i næsthøjeste GT Line trim til 455.000 kr. 508 fås fra 300.000 kr.

Vidste du at?
Peugeot har stor succes med deres crossover-modeller 3008 og 5008. 508 står på samme platform, men er et helt andet dyr – lav, bred og muskuløs. Et alternativ til entusiasterne, der vægter elegance og køreegenskaber over høj siddestilling og rustikt offroader-look. Og det er ikke bare visuelt lir:

Peugeot har forbedret LMP2-platformen med en multilink-bagaksel i delvis aluminium, så den kan matche rivaler i premium-klassen. For tag ikke fejl: Peugeot 508 skal ikke kun konkurrere med traditionelle firmabiler som VW Passat og Ford Mondeo, men også premiumbiler som Audi A5, BMW 4 Gran Coupé og Mercedes C-klasse.

Faktisk er den krympet i størrelse, så 508 præcist matcher de tyske luksusmærker. Det overraskende er, at missionen lykkes – forklaring følger her.

Hvordan er førerpladsen?
Nogle bryder sig ikke om Peugeots såkaldte iCockpit med fuldt digital instrumentering og det lille go-kart rat, hvor instrumenterne er placeret over rattet, men i denne testkørers optik er konceptet vellykket: Instrumenterne befinder sig midt i synsfeltet, og det lille rat kan placeres tæt på og langt nede til fordel for både komfort og kontakt med bilen. I 508 er ergonomien forfinet: Forholdet mellem rat, sæde, pedaler og albuestøtte er det bedste, undertegnede har oplevet i en Peugeot. Læg hertil de fremragende AGR-sæder, som Peugeot har fået adgang til gennem købet af Opel, og 508 har en af markedets mest sofistikerede, futuristiske og velfungerende førerpladser.

Hvordan opleves kabinen?

Hvis du mener, at Audi har patent på de lækreste kabiner, skal du prøve at sætte dig ind i Peugeot 508. Finishen er fuldfed og rykker reelt Peugeot op i premium-klassen.

Her er bløde overflader, frække syninger, moderne kulfiber-look og detaljer i lækker alufinish. Karrosseriet sidder på dig som en skræddersyet habit; snævert og tæt, men også elegant og moderne. Du skal ikke vælge hatchback-udgaven af 508 for pladsens skyld, men en akselafstand på 279 cm sørger dog for rimelig benplads på bagsædet. Største udfordring heromme er hovedhøjden – her lider voksne mænd for skønheden. Til gengæld har vi aldrig set så meget aflæggeplads i en Peugeot – selv et par virkeligt gode kopholdere er nu standard.

Er sikkerheden i orden?
Ja, i høj grad. I 2018 fik Peugeot 508 topkarakter i Euro NCAPs crashtest. Eneste mindre anmærkning går på en vis belastning af førerens brystkasse ved frontalkollision i bilens fulde bredde. Ellers er der lutter ros. Også i vanskelige discipliner som pæletesten, hvor bilen glider sidelæns ind i en pæl og for beskyttelse mod piskesmældsskader ved påkørsel bagfra. Både på for- og bagsæde fungerer hovedstøtterne optimalt. Euro NCAP giver også topkarakter til Peugeot 508s automatisk nødbremse. Derudover kan du tilkøbe flere aktive sikkerhedsassistenter som advarsel mod biler i de blinde vinkler og skilteassistent. I alt giver Euro NCAP Peugeot 508 en samlet score for beskyttelse af voksne passagerer på 96 procent – det er et overbevisende resultat. Læs mere på euroncap.com 

Hvordan kører den?
Peugeot 508 har kløerne dybt begravet i asfalten, men sætter ikke komforten over styr – det er jo en fransk bil. Der er godt styr på krængningen i kurver, og 508 vil altid gerne med rundt. Balancen er fin – faktisk hjælper 508 dig gerne i en snæver kurve ved at stritte lidt med pariser-popoen. Styretøjet er ikke hyper-meddelsomt, men det lille rat giver en fed fornemmelse af at styre en go-kart og understreger det køreglade element i 508.
508 overbeviser dog især som langtursbil. Lang akselafstand er med til at gøre den retningsstabil, når det går lige ud, mens effektiv undertrykkelse af dæk- og motorstøj understreger Peugeots premium-ambitioner. Største støjkilde er lidt susen fra de rammeløse sidevinduer, men det er i småtingsafdelingen. Peugeot 508 er en bil, du gerne kører langt i.

Hvordan er motoren?
Står du udenfor, er du ikke i tvivl om, at der ligger en dieselmotor under den lave motorhjelm. Her klaprer mekanikken noget, men inde i kabinen er støjdæmpningen effektiv. Først ved kraftig acceleration bliver kammertonen lidt grov, mens du knapt kan høre motoren ved høj marchfart på motorvejen. De 163 heste er bomstærke og arbejder for det meste kultiveret, godt hjulpet af det otte-trins automatgear, der er standard med denne motor. Gearkassen er af samme, traditionelle type, som vi kender det fra BMW, men kommer fra japanske Aisin, der leverer hurtige, blide og veltimede skift. Samtidig er Peugeot blandt de bedste til at få det maksimale ud af stop-start automatikken: Motoren stopper hurtigt og springer blidt og vibrationsfrit igang igen. Her er Peugeot faktisk bedre end de tyske premium-mærker.

Passer prisen?
Det kommer an på, hvordan du betragter Peugeot 508. Er den en rival til Ford Mondeo og VW Passat, ser den smådyr ud, mens den er et spændende alternativ til premiumbiler som Audi A5, BMW 4-serie og Mercedes C-klasse.

Overordnet bliver det nok en udfordring for Peugeot, at der står 455.000 kroner på prislappen for en 508 med 163 hestes dieselmotor. Også selv om udstyrslisten er lang og bilen forfører med velskabte former og lækker finish.

Navnet Peugeot befinder sig bare ikke i samme liga som Audi, BMW og Mercedes, så der skal formentlig arbejdes med leasing- og beskatningspriser, hvis 508 skal sælge i samme omfang som 406 og 407 tidligere har gjort.

Er der alternativer?
Ja, og firmaklassen er præget af hård konkurrence med massive rabatter. PSA-koncernens egen Opel Insignia med stor dieselmotor og top OPC-line-udstyr er f.eks. sat ned fra 480.000 til 430.000 kr. BMW har p.t. også et stærkt tilbud på en 420d med 190 hk, automatgear og en del Executive-udstyr til meget konkurrencedygtige 463.000 kr. Omvendt er konkurrenter som VW Passat Arteon R-Line Business med 150 hestes dieselmotor og automatgear til 566.000 kr. og Audi A5 Sportback 40 TDI Prestige med 190 dieselheste og automatgear til 541.000 kr. noget dyrere end Peugeot 508. Det gælder med andre ord om at se sig godt for. Men er Peugeot 508 også i stand til at forføre dig, kan den både konkurrere med traditionelle firmabiler og dyrere prestigemærker.

Konklusion:
For: Design, finish, førerplads og teknik.
Imod: Afmålt plads, lidt dyr.
Hvilkenbil siger:

OVERSIGT OVERVISNING
Peugeot 508 2019
Peugeot går radikalt til værks i deres forsøg på igen at blive relevante i den skrantende firmaklasse. Du kan finde større og mere praktiske biler til prisen, men det er lang tid siden, at en bil i denne klasse har talt så meget til vores sanser som den nye 508. Vi føler os forført – på den gode måde – til at tabe hovedet, lytte til hjertet og smide fem stjerner efter Peugeot 508.

FAKTA: Peugeot 508 5d 2.0 BlueHDI aut. GT Line

Vejl. pris, inkl. lev.: 455.000 kr. (465.000 kr. efter 1. april 2019)
Anslået kontantrabat:* 25.000 kr.
Årlig ejerafgift: 3.500 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): 
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 18,2 km/l (144 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 15,6 km/l
Længde/bredde/højde: 475/186/140 cm
Bagagerum (min/max): 487/1.537 liter
Vægt: 1.683 kg
Motor: 4 cyl., 2,0 liter, turbodiesel
Effekt: 163 hk/400 Nm
0-100 km/t: 8,4 sek
Topfart: 230 km/t

Særligt standard udstyr (GT Line):
Automatisk nødopkald, automatisk nødbremse, frontkollision advarsel, blindvinkelassistent, skilteassistent, bakkeholder, fjernlys- og regnvejrsassistent, LED-lygter for og bag, 12,3 tommers fuld digital ‘iCockpit’ instrumentering, 10-tommers touchskærm med bluetooth, Apple Carplay og navigation, fartpilot, varme i forsæder, læderrat, to-zoners klimaanlæg, multijusterbare AGR forsæder med eljusterbar lændestøtte, splitbagsæde, elspejle med varme, elruder for og bag, 17” alufælge, p-sensor for og bag.

 
Metallak: 10.000 kr., Driver Assistance Pack 2 m. adaptiv fartpilot med fuld stop funktion og aktiv vejbane og positionsassistent: 13.500 kr., nøglefri betjening: 6.500 kr., eldrevet bagklap med ‘sparke-funktion’ og nøglefri betjening: 15.000 kr., bakkamera: 5.500 kr., trådløs opladning af mobil: 2.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation