Peugeot 508 underbyder konkurrenterne

Til priser lige under den magiske 300.000 kroners grænse bliver den nye Peugeot 508 billigere end konkurrenterne i firmabilsklassen. Alligevel er der godt med udstyr i basisudgaven.

Peugeot smider en lille prisbombe i firmaklassen, når den nye 508 snart lanceres herhjemme. Stik mod både rygter og forgængerens prisniveau sniger basisudgaven sig nemlig under den magiske 300.000 kroners grænse. Dermed bliver 508 blandt de billigste biler i firmaklassen – og billigere end de vigtigste tyske rivaler som VW Passat, Ford Mondeo og Opel Insignia.

Den danske importør lancerer kun en enkelt version af 508 i basisudgaven Active, der kommer med en ny 1,5 liters BlueHDI dieselmotor med 130 hk og manuelt gear. Det er den, der akkurat holder sig under 300.000 kroner, men udstyret kan ikke siges at være skrabet. Blandt andet får du fuld digital instrumentering, otte tommers trykfølsom betjeningsskærm, to-zone klimaanlæg, fartpilot, p-sensorer bag, læderrat, 16 tommer alufælge, varme i forsæderne, regnsensor og sikkerhedsassistenter som automatisk nødbremse, træthedsregistrering og aktiv sporassistent med i pakken.

Over Active-niveau hedder udstyrsvarianten Allure. Merprisen er 30.000 kroner, og for dem får du bl.a. navigation, forskellige køreprogrammer, p-sensorer foran, fjernlysassistent, blindvinkel-alarm og træthedsregistrering. Samtidig vokser infoskærmen til 10 tommer og får Apple Carplay, ligesom alufælgene rykker en størrelse op til 17 tommer. Allure giver også mulighed for at vælge Peugeots nye otte-trins automatgear, der lægger yderligere 35.000 kroner til prisen.

Allure kan også kobles sammen med en større, to-liters diesel med 163 hk og en ny 1,6 liters turbobenziner med 180 hk. Her hedder priserne henholdsvis 420.000 og 400.000 kroner, men så er der også automatgear som standard.

Topudgaverne hedder GT Line og GT og får prisen til at toppe ved 545.000 kroner for de kraftigste udgaver med enten dieselmotor med 177 hk eller benzinmotor med 225 hk. Udstyret er omfattende og inkluderer automatgear, LED-lygter, læderindtræk, stort lydanlæg og 18 tommer fælge.

Mere spændende for danske bilkøbere er nok stationcarudgaven SW, følger i begyndelsen af 2019. Merprisen for den mere praktiske udgave af 508 kendes endnu ikke.

Skal genvinde tabt terræn
Selv om betegnelsen 508 er bevaret, har Peugeot tænkt nyt med deres udspil i den trængte firmaklasse. Forgængeren havde det svært i en klasse, der må se kunderne vælge crossover- og SUV-modeller i stadig større omfang.

Den nye 508 satser derfor på et sportsligt og elegant design, der stiller den i klar opposition til de moderne, høje biltyper. Sammenlignet med de tyske rivaler er Peugeot 508 mindre, lavere og mere sportslig. Kabinen er også helt anderledes med Peugeots såkaldte iCockpit med digital instrumentering. Det skal blive spændende at se, om 508 kan blive lige så stærk i mellemklassen, som 406 og 407 var engang. Prisen ligner i hvert fald et kampbrøl fra den franske løve.

Læs også: Peugeot 508 – hanløven ryster manken

[email protected]

2 Kommentarer

    • Hej Claus. Du har ret, det er en fejl. Hermed rettet med røde ører.. 🙂 Med venlig hilsen, Jens Velling, hvilkenbil.dk.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here