Porsche på vej med syntetisk benzin

porsche syntetisk

I 2022 lancerer Porsche syntetisk benzin og diesel. Fremstillingen sker ved hjælp af vindkraft og skal reducere CO2-udslippet med 85 procent.

Porsche, der er kendt for hurtige sportsvogne og potente firehjulstrækkere, vil gøre det mere bæredygtigt at køre i biler med benzin- og dieselmotorer. I løbet af 2022 vil det tyske bilmærke lancere syntetisk benzin- og diesel – i dag også kaldet e-fuel.

De syntetiske brændstoffer kan bruges i eksisterende forbrændingsmotorer uden justering eller øget slid. Den store vinder er miljøet og luftkvaliteten. Ifølge Porsche reducerer e-fuel CO2-udslippet med 85 procent, ligesom der er væsentligt færre sundhedsskadelige partikler i udstødningen.

Forklaringen er, at Porsche fremstiller de syntetiske brændstoffer ved hjælp af vindkraft. Det sker på en ny fabrik i Chile, der på landets langstrakte vestkyst har nogle af verdens største vind-ressourcer. Ved hjælp af strøm fra en stor vindmølle, deles vand i de to bestanddele brint og ilt. Brinten tilsættes derefter CO2 fra luften og bliver til syntetisk methanol, der bruges til at fremstille syntetisk benzin og diesel.

Begynder med 130.000 liter

Fabrikken, der hedder Haru Oni, er bygget i samarbejde med den tyske vindmølleproducent Siemens, energiselskaberne Enel og AME samt det chilenske olieselskab ENAP. Målet er en blød opstart i 2022, hvor det nye anlæg efter planen skal fremstille 130.000 liter e-fuel. Herefter skrues der op for produktionen. I 2024 skal Haru Oni levere 55 millioner liter, og den mængde skal så tidobles til over en halv milliard liter i 2026.

”Det er en lang rejse med store investeringer, men vi er overbeviste om, at dette er en vigtig del af vores globale indsats for at reducere CO2-udslippet fra transportsektoren,” siger Porsches chef for sportsvogne Frank Walliser om satsningen på syntetisk brændstof.

Flere hestekræfter, færre partikler

Ifølge Porsche er der kun fordele ved syntetisk brændstof:

”Det hæmmer ikke motorydelsen – tværtimod giver det lidt ekstra hestekræfter, og så er udledningen af partikler og NOx langt lavere. Syntetisk brændstof består også kun af 8-10 komponenter i modsætning til 30-40 i almindelig benzin og diesel. Så der er ingen biprodukter, men langt renere udstødning,” forklarer Frank Walliser.

”Når produktionen når fuld skala, forventer vi en CO2-reduktion på 85 procent. Fra fremstilling til brug svarer det omtrent til den fordel, du opnår ved at køre i en elbil,” siger Frank Walliser.

En anden fordel er, at syntetisk brændstof kan distribueres ved hjælp af eksisterende tankstationer. Prisen er dog en udfordring. I dag koster en liter e-fuel ca. 6-7 kr. at fremstille før distribution. Det er flere gange dyrere end almindelig benzin og diesel. Forventningen er dog, at man kan bringe omkostningerne på niveau med benzin og diesel i løbet af få år.

Porsche selv forventer især at benytte e-fuel til racerløb og ikke mindst klassiske Porsche-modeller. Det sidste er ikke uvæsentligt. Op mod 70 procent af alle de Porsche-modeller, der er fremstillet, kører stadig ude på vejene. Med udsigt til stadig skrappere miljøkrav kan Porsches e-fuel blive en forudsætning for at holde klassiske biler kørende.

Fra vind til syntetisk benzin: Tegning af Porsches e-fuel fabrik i Chile, der bl.a. skal holde klassiske Porsche-modeller kørende i fremtiden.
Satser fortsat på elbiler

Brug af syntetisk brændstof i hybridbiler, der både kører på el og benzin, kan også gøre den omdiskuterede biltype væsentligt mere ’grøn’. VW koncernen, der ejer Porsche, har længe forsket i syntetiske brændstoffer som en måde at forlænge levetiden og salget af biler med forbrændingsmotor på. Spørgsmålet er, om lovgivning i f.eks. EU vil tillade salg af nye biler, der kører på syntetisk brændstof – eller om man snarere vil tillade det i eksisterende biler for ikke at bremse udbredelsen af fuldt elektriske biler.

Porsche understreger i samme åndedrag, at udviklingen af syntetisk brændstof ikke bremser mærkets satsning på elbiler. Målet er fortsat, at 40 procent af alle Porsche-modeller, der sælges i 2025, skal være fuldt elektriske.

Kilder: Porsche, CNBC, Autocar, Motor Authority

[email protected]

2 Kommentarer

    • Ja, det er fra 2025, at 40 pct. af alle Porsche-biler skal køre på el. Beklager fejlen, der nu er rettet. Med venlig hilsen, Hvilkenbil.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here