Pristjek: Køb en elbil og spar 10.000 kroner om året

0
68
pristjek
Foto stillet til rådighed af Tesla, Inc.

Kan man bruge mere end 250.000 kr. på en ny bil, er en elbil klart billigst at eje. Det viser nyt pristjek af de samlede omkostninger.

Konklusionen på FDM’s årlige pristjek af udgifterne ved at være bilejer er klokkeklar: Hvis du har råd til at investere over en kvart million kroner i en ny bil, vil din bankrådgiver nikke anerkendende, hvis du vælger en elektrisk frem for en benzindrevet.

Over en periode på fem år og 20.000 årlige kilometer viser FDM’s beregningsmodel, at de samlede udgifter til eksempelvis en benzindrevet VW Polo 1,0 TSI Life Edition til 259.000 kroner er 68.294 kr. om året svarende til 3,41 kr. pr. kilometer.

For elbilen BYD Dolphin Design med 427 kilometers rækkevidde til 250.000 kr. er de årlige omkostninger 56.556 kr., hvilket svarer til 2,83 kr./kilometer.

Altså en årlig besparelse på 11.738 kr. ved at vælge den elektriske kineser, der i indkøb tilmed er 9.000 kr. billigere end den benzindrevne tysker. Over en femårig periode er det næsten 60.000 kr.

Dyrere elbil kan betale sig

En ny benzinbil til 300.000 kr. vil efter 2024-beregningerne koste knap 83.000 kr./år, hvorimod en elbil til samme pris koster lidt over 71.000 kr./år.

Koster bilen 400.000 kr., er de samlede udgifter til den elektriske cirka 85.000 kr./år, hvorimod den årlige udgift til benzineren er næsten 98.000 kr.

I runde tal vil det altså sige, at de samlede driftsomkostninger er de samme for en elbil til 400.000 kr. som for en benzinbil til 300.000 kr.

For de billigste benzinere viser beregningerne, at de årlige udgifter til en 150.000 kroners benzindrevet bil er knap 60.000 kr., og til en benzindrevet til 200.000 kr. er udgiften pr. år knap 67.000 kr.

Dermed viser FDM’s pristjek, at det i runde tal kun er marginalt dyrere at eje en elbil til 300.000 kr. end at eje en benzinbil til 200.000 kr.

Da udbuddet af helt billige elbiler endnu er lille, har FDM ikke medregnet dem.

I det årlige pristjek afspejles det forhold, at mange elbilejere har egen ladeboks, hvor elafgiften refunderes, og at 80 procent af elbilistens opladning sker i hjemmeladeren til en pris på 1,60 kr. pr. kWh. Resten af opladningen foretages ved offentlige hurtig- eller lynladere til en gennemsnitspris på fire kr. pr. kWh.

Kapitalomkostningerne er også medregnet. Det vil sige det forventede værditab samt rentebyrden, der først er konkret, når bilen skal sælges efter fem år.

Billigere at være bilejer

Selvom afgiften på både el, benzin og diesel steg ved årsskiftet, og selvom mange bilejeres forsikringer også er steget, er bilejernes samlede omkostninger generelt faldet. Det skyldes, anfører FDM, at både brændstof- og elpriserne har stabiliseret sig, og det betyder faktisk, at bilejernes gennemsnitlige udgifter vil være 3.200 kr. lavere i år end i 2023.

Man kan hygge sig med forskellige sammenligninger ved at klikke på linket til FDM’s beregner her.   

mortenk@hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here