Private vælter sig i dieselbiler

Overraskende udvikling: Firmaerne dropper dieselmotorerne, mens de private til gengæld køber flere dieselbiler end nogensinde siden 2011.

Salg og leasing af nye dieselbiler er styrtdykket siden ’dieselgate’ i 2015. Fra at udgøre næsten halvdelen i 2011 til nu godt tredjedel i 2018. Men det er en differentieret udvikling, der ligger bag, viser en analyse som Hvilkenbil.dk har foretaget på baggrund af tal fra Danmarks Statistik.

Mens firmaernes valg af biler med dieselmotorer er styrtdykket, så er det gået den anden vej for de private købere. I 2018 købte de flere dieselbiler end noget andet år siden 2011.

Op mod 30.000 mod kun ca. 16.000 årligt op til dieselskandalen, som Volkswagen udløste i 2015, og året efter.

Tallene er overraskende, mener markedsanalytiker Jan Lang hos Bilbasen.dk, der følger både nyvogns- og brugtbilsmarkedet tæt.

”Det undrer mig, at udviklingen faktisk er så markant,” siger den erfarne analytiker, der har et bud på en af de faktorer, der skubber til udviklingen.

”Det spiller ind, hvilke biler køberne kan få adgang til, og lige nu er de højbenede SUV’er og crossovers med en lille turbobenzinmotor populære, men på mange bilfabrikker er der 12 måneders leveringstid, og hvad gør man så? Man tager en diesel i stedet,” forklarer Jan Lang til Hvilkenbil.dk.

Redaktør på Hvilkenbil.dk Jens Velling, der har fulgt bilbranchen tæt i 25 år, er enig.

”Salget er et langt stykke hen ad vejen drevet af, hvad fabrikkerne producerer, fordi det tager tid at omstille produktionen fra det ene til det andet, og forhandlerne sælger de biler, de kan få fra fabrikkerne,” siger han. 

Nogle gange er det også billigere for forbrugerne, at vælge diesel, og det er vigtigt for udviklingen, påpeger han, for vi danskere er et prisbevidst folkefærd, når vi køber bil. Blandt andet pga. den høje registreringsafgift.

”Flere mærker kører brandudsalg på dieselbiler. De franske mærker, fx Peugeot og Citroën, der i årevis har satset på dieselmotorer, har løbende nogle endog meget stærke tilbud på modeller som Citroën C4, Peugeot 208, 308 og 3008, og hos BMW koster det typisk det samme at vælge diesel som tilsvarende benzin. I foråret kunne man købe en Opel Astra stationcar med 136 hestes dieselmotor og pænt med udstyr for bare 200.000 kr., men den er så ude af sortimentet nu,” forklarer Jens Velling.

Der er stor forskel på mærkernes strategi, påpeger redaktøren. Således satser f.eks. VW mere på benzinmodeller, mens andre enten fastholder eller udbygger deres andel af dieseldrevne modeller.

Firmaer fravælger diesel

Mens dieselandelen altså er steget markant blandt de private købere, er den til gengæld styrtdykket hos firmaerne. I 2011 blev der indregistreret ca. 55.000 nye firmabiler med dieselmotor mod blot ca. 30.500 benzinbiler til firmabilister, mens det i 2018 blot var godt 42.000 dieselbiler og et salg af firmabiler med benzinmotor på hele 62.000. Altså et fald i firmaernes dielselandel fra hele 64 pct. i 2011 til blot 40 pct. i 2018, viser Hvilkenbil.dk’s analyse af Danmarks Statistiks tal.

I Nordania Leasing bekræfter man dieselmodellernes tilbagegang.

Her kan man konstatere et fald på hele 56 pct. i leasingen af dieselbiler fra 2016 til i år, oplyser forretningsområdechef Kasper Andersen.

”Der er helt klart kommet en klimabevidsthed og -etik ind i firmaernes leasingprogrammer efter dieselskandalen,” siger han.

Men det er ikke hele årsagen til at diesel er styrtdykket. Firmabilisterne vælger nemlig – ligesom de private bilkøbere – også med pengepungen.

”Det er attraktivt med en lav skatteværdi, og der er kommet flere gode tilbud på benzinudgaver – specielt fra Volkswagen,” lyder det fra Kasper Andersen fra Nordania Leasing.

”Mange tænker: Hvis jeg kan få en skatteværdi, der er 35.000 kr. lavere, har jeg råd til at få lædersæder eller andet udstyr,” fortæller han.

Hos de mærker, hvor skatteværdien og leasingprisen på diesel- og benzinudgaverne, er den samme, vælger firmabilisterne fortsat diesel, slår han fast.

Diesel kræver mange km

Når man skal vælge mellem diesel- eller benzinmotor er det fortsat vigtigt, at tage afsæt i sit kørselsbehov, understreger Jan Lang fra Bilbasen.dk.

”Der er to tommelfingerregler, for at vælge dieselmotor. Du skal som udgangspunkt køre mindst 25.000 km om året, samtidig med at du skal køre minimum 30 km og 30 minutter pr. køretur om dagen f.eks. til og fra arbejde, for at dieselmotoren bliver gennemvarm.”   

FDM råder derud over til, at din primære køretur indeholder minimal kø- eller tomgangskørsel, for at undgå at indsugningssystem og partikelfilter soder til. Det kan ende med dyre reparationer på dieselmotoren.

[email protected]

Salget af dieselbiler rasler ned

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here