Redning på vej til danske elbiler

elbiler skepsis

Kovending: Regeringen vil først i det nye år lave aftale, der sikrer elbiler efter 2015, når den nuværende afgiftsfritagelse udløber.

Efter måneders usikkerhed, der senest fik ny næring, fordi elbilerne ikke var en del af finanslovsforhandlingerne, er regeringen sammen med støttepartierne SF og Enhedslisten endelig klar til at sikre, at elbilerne også efter 2015 er en reel valgmulighed for danskerne, når de skal ud at købe en ny bil. Det skriver Politiken.

”Vi vil gerne have, at folk vælger de mest miljøvenlige biler, og vi er helt opmærksomme på, at afgiftsfritagelsen på elbiler udløber i 2015. Derfor er vi klar til at se på, hvordan vi løser den udfordring, og det kommer vi til at gøre lige efter nytår”, lover klima- og energiminister Rasmus Helveg Petersen (R).

Udmeldingen hilses velkommen af både elbilbranchen, organiseret i Dansk Elbil Alliance, og selve elsektorens brancheorganisation, Dansk Energi, der ellers har været stærkt kritiske de seneste uger over, at der ikke er truffet politisk aftale om, hvad fremtiden bliver for danske elbiler. For nok forsvinder afgiftsfritagelsen først om mere end et år, men det har allerede betydning, hvis ikke der er truffet en beslutning for 2016 og frem, fordi elbilsforhandlerne netop nu står for at skulle bestille biler til butikkerne for de næste to år. Desuden er der gang i store investeringer i ladestandere og anden infrastruktur, der meget vel kan være spildte, hvis fremtiden for elbiler herhjemme kører af sporet.

Elbilernes fremtid står og falder med, at der fortsat investeres tungt i infrastruktur såsom ladestandere. Usikkerhed om fremtiden for elbiler gør, at investeringerne går i stå,” siger branchechef i Dansk Elbil Alliance, Lærke Flader til Politiken.

Lars Bording, administrerende direktør for Clever, Danmarks førende elbiloperatør, er meget tilfreds med at politikerne langt om længe erklærer sig parate til at lave en aftale:

”Det her er dagens festlige nyhed. Danmark er et fantastisk elbil-land, fordi vi allerede har meget infrastruktur, og vi gerne vil investere endnu mere – men det kræver ro om afgifterne på lang sigt,” siger han til Politiken. Han efterlyser samtidig en blivende løsning, der tager højde for, at elbiler slet ikke kører på fossile brændsler.

Hvis elbilerne skal kunne indplaceres med en blivende, lav afgift, kræver det en ændring i registreringsloven, som skal vedtages af Folketinget.

Fakta: Elbiler – med og uden afgift

Det betyder afgiftsfritagelsen for prisen:
Elbiler er frem til udgangen af 2015 fritaget for registreringsafgift.
Det betyder, at en elektrisk VW e-Up i dag koster ca. 180.000 kr. – hvoraf de 36.000 kr. er moms.
Den tilsvarende benzinudgave koster ca. 130.000 kr. med moms.
Hvis en VW e-Up skal betale normal registreringsafgift, vil den komme til at koste 440.000 kr.
Kilde: Politiken.dk/Dansk Energi

Læs også:

Nu skal tyske bilister finde gnisten

Opel Ampera tæt på at få trukket stikket

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here