Regn er ikke gratis bilvask – tværtimod

rust

Rekordnedbør er (be)skidt nyt for din bil. Her får du fem gode råd til, hvad du kan gøre for at beskytte bilen mod rust.

125 mm regn. Så megen nedbør faldt der i januar, hvilket var cirka dobbelt så meget som normalt, viser tal fra DMI.

De ekstraordinære regnmængder i øjeblikket betyder, at din bil påføres ekstra mængder snavs og forurenende stoffer.

Og selvom masser af regn ikke slider lige så hårdt på bilen som rigtigt vintervejr med sne, is og salt på vejene, så er der stadig grund til, at bilister tager deres forholdsregler i de kommende uger, hvor det våde vejr formentlig fortsætter.

Det fortæller Applus Bilsyn i en pressemeddelelse. Applus syner hvert år omkring en halv million køretøjer og kan i den forbindelse konstatere, hvordan vådt vejr ofte resulterer i rustskader.

”Store mængder nedbør slider beviseligt på biler. Masser af vand på vejene betyder, at bilerne hele tiden er fugtige eller decideret våde. Har en bil allerede rustskader eller begyndende ridser i lakken, giver regnen hele tiden rusten ny næring. Et andet problem er, at vand på vejene typisk genererer snavs, som også slider på bilen, og så skal man huske på, at regnvand især i byområder er fyldt med kemisk forurening eller syreregn. Vasker man ikke sin bil, er dette over længere tid krads kost for en bils lak og resterende overflade, siger teknisk konsulent hos Applus bilsyn,” John Gantzhorn.

Især ældre biler er eksponerede

Regnvandet slider især på ældre biler og biler, som ikke er blevet rustbeskyttet i længere tid. Regn og fugt trænger ind i hulrum, og så dannes rust typisk under snavs, for eksempel i døråbninger, under gummilister og ved bagklappen.

Får rusten først for alvor lov til at sætte sig på en bil, uden at man får den behandlet, kan det i værste fald svække bilens grundlæggende konstruktioner såsom hjulophæng og karosseri. Herudover kan det tære på udstødningssystemerne og motorens metaldele. Særligt motorens bundkar er meget udsat.

Man skal også huske på, at regnfald ofte medfører mange småsten på vejen, der kan føre til stenslag og skader i lakken. Får man ikke udbedret selv mindre lakskader, kan det med tiden få bilen til at fremstå gammel og rusten.

Vask bilen løbende

”Derfor skal man huske at vaske bilen løbende for at få snavs og skidt af. Regnvejret betyder ikke, at bilen vasker sig selv, tværtimod bliver bilen ekstra beskidt og trænger oftere til en kærlig hånd,” slår John Gantzhorn fast.

Fem forholdsregler du selv kan tage

Sørg så vidt muligt for at parkere bilen overdækket eller indenfor. Har du mulighed for at stille bilen i en carport eller indenfor, og gerne i et opvarmet og ventileret rum, reducerer du automatisk fugten i bilen og risikoen for begyndende rust.

Vask bilen løbende. Tag gerne bilen en tur hen i vaskehallen eller find selv haveslange, svamp og kost frem. Sørg samtidig for at fjerne begyndende snavs ved f.eks. døre, lister og bagsmækken. Rust begynder ofte under snavs.

Tjek op på bilens rustbeskyttelse. Er din bil over seks år, bør den rustbeskyttes hvert andet år – er den det, står den godt rustet til at håndtere vand.

Overvej at bruge voks på lakken. En af de bedste måder at forhindre rust på er ved at påføre voks på bilens ydre. Voks fungerer som en barriere mellem bilens udvendige maling og regn og beskytter mod rust. Husk at vaske bilen grundigt, før du anvender voksen. Ellers kapsles snavs og støv inde, og din bil vil se ret beskidt ud.

Smør forskellige komponenter. Regnvand kan få forskellige komponenter som hængsler og håndtag til at ruste, og derfor skal de have ekstra beskyttelse. Den bedste måde at beskytte dem på er ved at smøre komponenterne ofte.
Kilde: Applus Bilsyn

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here