Fransk SUV med klassiske dyder

Renault Austral

BILTEST: Renault Austral er en mellemstor SUV til dem, der ikke er klar til el. Charmerende og velfungerende, men med mangler.

Hvilken bil?

Renault Austral er i runde tal på størrelse med VW Tiguan. Selvom den findes både som opladningshybrid og med dieselmotor, har importøren valgt kun at tage én variant til Danmark: Med 160 hestes benzinmotor, CVT-gear og udstyrsniveauet Techno.
Prisen er 375.000 kroner, sikkerhedsudstyret er godkendt, men ikke imponerende, da Austral ikke fås med vognbaneassistent, og blindvinkeladvarsel skal tilkøbes.
Komfortudstyret imponerer til gengæld mere med blandt andet fuld LED-lygter, elektrisk justering af førersædet og velfungerende instrumentering som i den elektriske Megane.

Vidste du at?

Austral afløser Kadjar og er nært beslægtet med Nissan Qashqai, som den deler Renault-Nissan-Mitsubishis nyeste udgave af CMF-CD-platformen og en solid portion teknik med.
Med det salg, Kadjar præsterede, har Austral ret gode muligheder for at gøre det bedre.

I Danmark udslettede kampen om salgstallene nærmest Kadjar. På tre år – 2020 til 2022 – købte 699 danskere en Kadjar. Næsten 10.000 valgte i samme periode en Qashqai.

Hvordan er førerpladsen?

Austral har lånt det meste af førerpladsen fra Megane E-Tech, og det er godt. Rattet er fladt i bund og top, skærmen foran føreren er på 12,3 tommer og krystalklar, infotainmentskærmen er 12 tommer, og Renaults openR-link-system indeholder flere herligheder fra Google.
At kontrollere de basale kommandoer med venlige stemmekommandoer lærer man hurtigt. Skærmen reagerer efter en kort opvarmning kvikt, regulering af temperatur og aktivering af elbagrude er gudskelov analoge klik-knapper under skærmen, og Renault skal have kredit for, at varme i sæder og rat tændes på skærmen ved, at man kun berører det dertilhørende symbol én gang.
Gearvælgeren sidder på højre side af rattet, og kommer man under kørslen til at tage fejl af den og stilken til aktivering af vinduesviskerne, sker der heldigvis ikke noget ved det.
En lille fransk finurlighed er låget over konsollen mellem sæderne. Med et cockpit-lignende takeoff-håndtag kan det forskydes, så man får adgang til enten et opbevaringsrum eller flaskeholderne. Finurligheden består i, at har man flasker stående, bliver man nødt til at tage flaskerne væk for at få adgang til opbevaringsrummet…

Hvordan opleves kabinen?

Generelt er der intet at udsætte på kabinens kvalitet og finish. På bagsædet sidder to voksne fint med god plads i både højden og til lange ben. På midterste bagsæde er pladsen dog lidt smal, så tre bredskuldrede vil være udfordret.
Bagagerummet tager 487 liter, 1.525 med bagerste ryglæn foldet ned – det er ikke klasseledende, men godkendt. Elektrisk bagklap er ekstraudstyr til 5.000 kr.

Er sikkerheden i orden?

Austral kan i modsætning til Nissan Qashqai ikke fås med vognbaneassistent. I sikkerhedsorganisationen Euro NCAP’s 2022-test bestod den dog med de maksimale fem stjerner.
Mellem forsæderne findes en effektiv centerairbag, der forhindrer de to i forsæderne i at knalde hovederne sammen ved kollisioner fra siden, og generelt passer Austral godt på sit indhold, når ulykken sker. Et minus noteres dog ved frontalkollision, hvor beskyttelsen af førerens brystkasse får mellemkarakteren “marginal”.
To pakker til i alt 20.500 kr. forhøjer sikkerheden – med de to pakker bremses automatisk for trafik bag bilen, der advares mod objekter i de blinde vinkler, og man får et meget velfungerende 360 graders kamera. 

Hvordan kører den?

Komfortabel er det mest dækkende udtryk. Ikke på en blød, Citroënsk facon, men på en relativt fast måde, hvor ujævnheder sjældent slår hårdt, men opsuges effektivt.

Trods 19 tommer fælge er støj behageligt fraværende – kun når der skal accelereres hurtigt, træder CVT-gearkassen i uskøn karakter med et højt omdrejningstal.

Hvordan er motoren?

Ved dagligdags kørsel er samspillet med det trinløse CVT-gear, den 1,3 liters benzinmotor og den lille elmotor nærmest gnidningsløst.
Motoren er af den såkaldte mildhybrid-type, og der kan, indtil man lærer at dosere speederen bedst, forekomme lidt abrupte igangsætninger, hvilket skyldes den lille elmotor, som hjælper til, når man skal i gang.
Renault stiller et forbrug på 16,1 km/l i udsigt. I testen kørte jeg 15,6 km/l.

Passer prisen?

Lige knap 400.000 kr. inklusive to sikkerhedspakker og elektrisk bagklap er i min bog tæt på smertegrænsen.
Men for dem, der endnu ikke er klar til at hoppe ombord i en elbil, er Austral en ukompliceret crossover med et flot design.

Er der alternativer?

Den mest oplagte konkurrent er Nissan Qashqai Tekna til 385.000 kr. inklusive det aktive sikkerhedsudstyr, som Austral enten ikke har, eller som man skal betale ekstra for i franskmanden.
Til gengæld overtrumfer Austral sin japanske fætter, når det kommer til infotainmentdelen.
Udenfor familien findes flere rene benzin-konkurrenter, nogle med en eller anden form for mildhybrid-hjælp. Eksempelvis står Hyundai Tucson mildhybrid med alt i udstyr til 390.000 kr. Tucsons Kia-fætter, Sportage, er en solid sjat dyrere. Volkswagen-produkterne Seat Ateca, Cupra Formentor, Skoda Karoq og VW Tiguan koster fra 400.000 til forbi den halve million, og der skal i alle tilfælde lægges yderligere kroner til udstyr for at komme på Austral-højde.
Alt i alt er de knap 400.000 kr. for Austral rimeligt, og ud fra udstyr for pengene burde franskmanden være klædt godt på. Men næppe nok til at pille pynten af Qashqai.

Konklusion:

For: Førerplads, kvalitet, infotainment, støjniveau.
Imod: Sikkerhedsudstyr, garanti.
Hvilkenbil siger:

Der er ikke meget nytænkning i Austral, og det manglende sikkerhedsudstyr er uforståeligt. Men attitude og kvaliteter har den masser af, og den er et solidt bud til dem, der ikke er klar til elbil og bare vil have en høj, rummelig og velfungerende benzinbil.

FAKTA: Renault Austral Techno

Vejl. pris, inkl. lev.: 374.990 kr.
Anslået kontantrabat: * 10.000 kr.
Privatleasing: 4.795 kr./måned (førstegangsydelse  14.995 kr., 15.000 km/år, leasingperiode 12-36 måneder)
Årlig ejerafgift: 1.280 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): (2022)
Antal airbags: 7 inkl. centerairbag
Længde/bredde/højde: 451/183/164 cm
Bagagerum (min/max): 487/1.525 liter
Vægt: 1.546 kg
Anhængervægt (m/u bremser): 1.800/750 kg
Motor og transmission: 4 cyl., 1,3 liter turbobenzin, 7-trins CVT-gear
Effekt: 158 hk
Forbrug (EU-norm): 16,1 km/l (141 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 15,6 km/l
0-100 km/t: 9,7 sek
Topfart: 175 km/t

Særligt standardudstyr:

Automatisk nødbremse med fodgængerregistrering, adaptiv fartpilot, vejskiltegenkendelse, nødopkald, fuld LED-lygter for og bag, p-sensor for og bag, bakkamera, elektrisk justerbare sidespejle m. varme, 2-zonet klimaanlæg, elektrisk justerbart førersæde m. memory, lændestøtte i førersæde, varme i forsæder, rat og forrude, kunstlæder på sæder, regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl, 12,3 tommer førerdisplay, 12 tommer berøringsfølsom infotainmentskærm m. Google Maps, Google Assistant og Google Play, navigation, bluetooth, trådløs Apple Carplay/Android Auto, trådløs opladning af mobil, lydanlæg m. seks højttalere, nøglefri betjening, 19 tommer alufælge. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

Metallak: 8.500-16.500 kr.
Pack Safety (blindvinkeladvarsel, nødbremse bag, advarsel om trafikanter ved udstigning): 7.000 kr.
Pack Premium City (360 graders kamera, autoparkering, sidespejle m. foldefunktion og memory – kræver Pack Safety): 13.500 kr.
Pack Look (glastag, tagrælinger): 10.500 kr.
Elektrisk bagklap: 5.000 kr.

mortenk@hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here