Renault og EU tager toppen af farten

farten

Fremover får biler fra Renault og Dacia begrænset topfarten til 180 km/t. Fra 2022 vil EU have farten endnu længere ned i alle nye biler.

Farten dræber. Derfor skal farten ned.

Vi kender udsagnet, og nu skal der handling bag. Det kræver EU, og bilfabrikkerne kommer også til at gøre noget. Hvad enten de vil eller ej.

Hos Renault tager man et frivilligt skridt mod lavere hastighed. Sidste år gav Volvo alle sine biler en øvre grænse på 180 km/t. Stadig en høj hastighed, men dog noget lavere end den begrænsede topfart på 250 km/t, som flere tyske bilmærker indførte for år tilbage. Nu følger den franske koncern i Volvos hjulspor: Fremover vil alle modeller fra Renault og Dacia også højst kunne køre 180 km/t.

Formålet er at reducere antallet af dræbte i trafikken. En tredjedel af alle trafikdrab i EU skyldes høj fart – og det ønsker Renault at gøre noget ved.

EU kræver fart-assistent fra 2022

I EU stopper man dog ikke ved 180 km/t. EU parlamentet har netop vedtaget væsentligt skrappere regler, der ikke blot skal dæmpe bilernes topfart, men sørge for, at de altid overholder gældende fartgrænser. 

Allerede om et år – fra maj 2022 – skal alle nykonstruerede biler have et såkaldt ISA-system. Det står for Intelligent Speed Assistance og sørger for, at bilen hele tiden registrerer og overholder de aktuelle fartgrænser. Systemet bygger på en kombination af skiltegenkendelse og GPS-data og sørger for, at bilen automatisk tilpasser sig fartgrænserne. Det vil sige, at teknikken f.eks. selv sætter farten ned til 50 km/t, når du kører ind i en byzone og hæver farten til 130 km/t på motorvejen.

Teknologien fines allerede i nogle biler, men bliver altså obligatorisk i nykonstruerede biler, der sælges i EU fra maj 2022. To år senere strammer EU reglerne yderligere, når alle nye biler, der sælges i EU, skal have ISA-systemet. EU forventer, at det vil reducere antallet af dødsulykker med 20 procent.

Du bestemmer selv

Som bilist bevarer du dog en vis medbestemmelse over, hvilken hastighed, du vil køre med. Dels kan ISA – i hvert fald til at begynde med – slås fra. EU kræver, at bilen har teknikken, men du vælger, om du vil bruge den. Nøjagtig som vi kender det fra vejbaneassistenten i moderne biler. Og hvis du bruger ISA, kan du altid ’overtage kontrollen’ ved at træde speederen i bund – så vil biler med ISA alligevel accelerere.

Du kan se en video om ISA her:

På sigt forventes EU at stramme lovgivningen yderligere. Det gælder ikke mindst for fremtidens selvkørende biler. Her er forventningen, at de kun bliver godkendt, hvis de er bygget til altid og under alle omstændigheder at overholde fartgrænserne.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here