Retro-revolution hos Renault

renault retro
Den elektriske Renault 5 afløser Zoe i 2024 og bliver angiveligt 30 pct. billigere at fremstille.

Revolution hos Renault, der vil satse på software og bæredygtighed. Og flere moderne elbiler, der hylder gamle Renault-ikoner.

Den franske bilproducent har fået ny topchef. Luca de Meo hedder italieneren, der er hentet i VW-koncernen, hvor han bl.a. har været ansvarlig for Seat.

Nu har han overtaget styringen af Renault og er klar med en plan for, hvordan det delvist statsejede bilmærke skal styres sikkert ind i en fremtid præget af high-tech som Big Data og kunstig intelligens samt eldrift. ’Renaulution’ kalder de Meo planen – et kækt ordspil på Renault og den franske revolution. Man skal nok være frankofil for rigtigt at sætte pris på ordspillet, men hvis man udtaler det sådan lidt anglofransk a la ’Rø-no-luu-sjon’ er det ikke helt skævt…

I planen taler Renault om at lancere 14 nye modeller frem mod 2025. Syv vil være fuldt elektriske, resten hybrider. Flere af bilerne bliver større modeller – simpelthen fordi det kan øge indtjeningen for Renault.

Teknologisk vil Renault skabe det, de kalder ’The Software Republic’, et åbent system til udvikling af software, data, cybersikkerhed og mikroelektronik. Den nye high-tech republik skal samle mere end 1.000 ingeniører.

”Vi bevæger os fra at være en bilproducent, der arbejder med teknologi til at være et tech-firma, der arbejder med biler,” som Luca de Meo siger om den kommende revolution af Renault.

revolution
Renault vil genoplive den ikoniske 5 som elbil. Den kan blive Renaults svar på Fiat 500 – en rigtig retro-guldkalv.
Renault skal spare

Bag de smarte begreber handler planen om, hvordan de Meo skal vende underskudsforretningen Renault til en profitabel forretning. Og her bliver løsningen at skifte fokus fra omsætning og høje salgstal til bedre indtjening på færre biler: Antallet af modeller og især platforme skal skæres ned, produktionskapaciteten reduceres fra fire til 3,1 millioner biler og endelig femdobler de Meo den aktuelle spareplan fra 500 millioner Euro i år til 2,5 milliarder Euro i 2023.

Dermed laver Luca de Meo noget af en U-vending i forhold til forgængeren, Carlos Ghosn, der ville gøre Renault til en kæmpe, global spiller.

”Vi blev større, men ikke bedre”, siger de Meo om sin forgængers strategi.

To ting ser særligt spændende ud i Renaults fremtid. Den første er, at Renault vil genoplive nogle af sine ikoniske modeller fra fortiden som moderne elbiler. Det gælder for eksempel en kompakt elbil, der bliver en moderne retro-udgave af den legendariske Renault 5, der var et af mærkets største salgssucceser nogensinde.

Den anden er en spændende plan for øge bilers levetid og derved gøre dem mere bæredygtige: På den ombyggede fabrik i Flins udenfor Paris vil Renault fremover ombygge mere end 100.000 ældre biler om året. For eksempel ved at ombygge små dieselvarevogne til at køre på biogas eller el. Renault vil også genbruge brugte batterier fra biler, så de kan få et andet eller måske tredje liv efter at have udtjent deres ”værnepligt” i en Renault.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here