S for superstar

0
s-klasse
Mercedes er klar med syvende generation af flagskibet S-klasse. Som altid sætter Stuttgarts fineste nye standarder for komfort, sikkerhed og luksus.

En Mercedes S-klasse er noget særligt. Også selv om den enorme luksuslimousine vel aldrig har været mere konservativ i en tid, hvor hele verden sværmer for SUV-modeller og indstiller sig på et skifte til elbiler.

Men en S-klasse er et slags barometer for, hvor langt bilindustrien er kommet. Den er personbilernes pendant til en formel 1-racer: Den ypperste teknik, der langsomt vil sive ned i almindelige husholdningsbiler for os dødelige forbrugere.

Bagfra får S-klassen samme lygter som de øvrige Mercedes-modeller. Luftmodstanden er ultralave 0.22.

Så når Mercedes nu løfter sløret for syvende generation af sit ikoniske flagskib, kigger vi gerne med. Også her på Hvilkenbil, hvor vi ellers gør en dyd ud af skrive om ’biler, du har råd til’.

For det er bestemt ikke hr. og fru Hansen, der har haft råd til at investere i en S-klasse siden debuten i 1972. Mange af dem kører tværtimod med chauffør med ministre, topchefer, filmstjerner, kongelige, rockstjerner eller bare meget velhavende mennesker på bagsædet. Men en ny S-klasse er sædvanligvis så fuld af ny teknik og opfindelser, at den er en historie værd.

Det gælder også syvende generation med kodenavnet W 223. Listen over ekstravagant udstyr og avanceret teknologi er alenlang, så her vil vi bare nøjes med at fremhæve nogle af de mere overraskende og usædvanlige.

Løfter sig før påkørsel

Vi begynder med sikkerheden, som altid har været i højsædet. Det gælder også for W 223 – sådan helt bogstaveligt. Den nye S-klasse har nemlig et system, der automatisk løfter hele bilen et splitsekund før den bliver påkørt fra siden. Dermed bliver den mere sikker – præcis som en høj SUV, der er mindre sårbar i flankerne på grund af sin højde.

S-klassen betjenes med stemmekommandoer og lette strøg på skærme og touchpads.

Bagsædepassagererne nyder også godt af verdens første frontalairbags på anden sæderække. S-klassen har nemlig indbyggede airbags bag på forsæderne, der tager blidt imod bagsædepassagererne ved frontalkollisioner.

Vi bliver inde i kabinen, der også skal være et særligt behageligt sted at opholde sig, når der ikke sker ulykker. Sæderne er lavet med alt fra omfattende muligheder for massage, dynamisk håndtering af krængning og selvfølgelig både indbygget varme og aircondition.

S-klassen bliver også den første med 2. generation af Mercedes’ såkaldte MBUX-brugerflade, der får stadig mere avanceret stemmestyring. Der er naturligvis digitale instrumenter og i midterkonsollen troner en tablet-stor infotainmentskærm som vi kender det fra Tesla Model 3. I S-klassen sidder den bare lavere og mere skråt. Som vi kender det fra andre Mercedes-modeller er der ’touchpads’ på rattet, der betjener alt fra kørecomputer til telefon og lyd.

Som at se 77-tommers tv

Head-up display bliver også en mulighed. Denne gang i ’augmented reality’, der får informationer til at se ud som om de befinder sig længere fremme på vejen. Ifølge Mercedes svarer det til at se informationer på en 77-tommers skærm – og samtidig kunne holde øje med trafikken.

Bemærk hjulstillingen. Den nye S-klasse fås med firehjulsstyring.

Med mindre du bare slipper rattet. S-klassen bliver nemlig selvkørende på niveau 3, hvilket gør det muligt at lade elektronikken overtage kørslen over længere strækninger.

Kører du selv – eller arbejder du måske som limousinechauffør – kan du glæde dig over udsøgt komfort med luftaffjedring. Styringen skulle være skarp og præcis med firehjulstyring. Hurtig er S-klassen også. I hvert fald topudgaver som S450 og S500 der med 48 volts mildhybrid-teknik, otte cylindre og henholdsvis 367 og 435 hk gerne følger med selv heftige sportsvogne. Topmodellen får tilnavnet Maybach og 12 cylindre under hjelmen. Mere tidssvarende bliver en ladehybrid i 2021, der ifølge Mercedes kan køre op til 100 km på ren el.

’Elektrisk S-klasse’ på vej

Og så er vi fremme ved det måske mest overraskende ved den nye S-klasse: Der kommer ikke en fuldt elektrisk udgave. Eller rettere, det gør der i form af den fuldt elektriske EQS, der er klar i 2021. EQS er i praksis en elektrisk S-klasse med monsterkræfter og en rækkevidde på 700 km. I øvrigt pakket ind i et design, der nok signalerer limousine, men allerede får den nye ’rigtige’ S-klasse til at se lettere bedaget ud. På den måde vil EQS også overtage S-klassens rolle som Mercedes’ teknologiske spydspids og ’udstillingsvindue’. Og dermed bliver syvende generation af S-klassen måske også den sidste…

s-klasse
S-klassen øger endnu en gang sikkerhed. Nu med frontalairbags til bagsædepassagererne.

[email protected]

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation