Så lidt støjer moderne biler

støjer
Moderne biler støjer langt mindre end før. En hybrid som den nye Ford Kuga har halveret støjen to gange sammenlignet med 50 år gamle Ford-modeller.

Nutidens biler støjer væsentligt mindre end tidligere. Du tænker bare ikke over det, fordi støj typisk er noget, vi vænner os til. Med mindre du er et halvt århundrede gammel og kan huske, hvordan det var at køre i folkevognsbobler med luftkølede boxermotorer eller Saab’er med spruttende to-takts motorer.

Men udviklingen mod mere støjsvage biler er markant. Et eksempel er Ford, der har udviklet et såkaldt ’whisper strategy’. Målet er bringe støjen fra Fords nyeste modeller ned på noget, der kan minde om en hvisken. Det kommer for eksempel til udtryk i den nye SUV Kuga, der fås som ladehybrid med både benzin- og elmotor. Sammenlignet med en klassisk Ford Anglia fra 1966 er støjen i den nye Kuga reduceret med 20 decibel. Hver gang man kan dæmpe støj med 10 decibel, svarer det til at halvere lyden. Dermed er det altså lykkedes Ford at halvere støjen hele to gange i løbet af godt 50 år.

70 dæk testet

Når en moderne Ford Kuga støjer langt mindre end en Ford Anglia skyldes det flere ting.

For eksempel har Ford under udviklingen af Kuga brugt to år på at teste mere end 70 dæktyper. Det er sket på forskellige underlag og under forskellige køreforhold. Målet har været at finde netop den dæktype, der producerer mindst mulig støj.

Vi bliver tæt på asfalten: Bunden på den nye Kuga har fået aerodynamiske plader, der holder støj fra både vejen og vinden ude af kabinen. Kanalerne bag bilens udvendige paneler er også mindre og smallere end i forgængeren. Det gør det muligt at forbinde ledninger og andre komponenter fra ét område til et andet med minimal luftgennemstrømning på indersiden af karosseriet. Dermed støjer Kuga mindre.

Huller dæmper også støj

Støjniveauet er blevet yderligere reduceret i topudgaven Kuga Vignale med noget så simpelt som at lave en masse små huller i overfladen på lædersæderne. Perforeringen reducerer antallet af flade overflader i kabinen. Dermed absorberes støj i stedet for at blive reflekteret.

Og så er Kuga – i hvert fald i ladehybrid-udgaven – særligt stille, når den udelukkende kører på strøm. Det kan den gøre over mere end 50 km ved fuld opladning. Når benzinmotoren er slukket, reduceres støjniveauet i kabinen til blot 52 dB, hvilket svarer til lyden at let nedbør.

Det er en beskeden lyd. Og langt lavere end den, vi husker fra Ford Anglia og andre klassiske bilmodeller.

Herunder kan du se, hvor lidt en Ford Kuga ladehybrid støjer sammenlignet med andre Ford-modeller gennem tiderne.

År og bilmodel
Max decibel dB(A)
1966: Ford Anglia 89 (89,4)
1970: Ford Cortina 81 (80,9)
1977: Ford Granada 83 (82,5)
1982: Ford Cortina 79 (78,5)
2000: Ford Mondeo 77 (77,3)
2020: Ford Kuga Plug-In Hybrid 69 (69,3)


[email protected]

3 Kommentarer

  1. Ja ja, men hvad vejer en Kuga i forhold til en Cortina? Fyld så lydisolering i Cortinaen til den nærmer sig Kugaen, så tror jeg Cortinaen larmer ligeså lidt.

  2. Den er nu god nok, de 10 dB er den subjektive halvering. 20 dB er faktisk 100 gange, det oplever man trods alt ikke som menneske.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here