Sådan ser 4. generation af Kia Rio ud

Kia Rio vokser, men holder fast i det grundlæggende design, der strammes op med lidt flere kanter. Dansk premiere i begyndelsen af 2017.

Der var ikke mange overdrivelser i de tegninger, som Kia offentliggjorde af den kommende Rio sidst i august. Nu slipper den koreanske bilfabrik de første fotos af fjerde generation af Rio, og de viser – nøjagtig som skitserne – en ny Rio, der designmæssigt lægger sig tæt op af forgængeren.

Det er der flere gode grunde til. Dels er Rio en bestseller i Kia-programmet verden over. Dels er den tidligere Audi-designer Peter Schreyer ansvarlig for Kia’s design-strategi, så det er ikke underligt, hvis han skæver til sin tidligere arbejdsgivers succes med kun nænsomt at forny mærkets grundlæggende design-filosofi. ’If it ain’t broke, don’t fix it’ lyder et kendt mundheld, som både Audi og Schreyer tilsyneladende har taget til sig… Evolution frem for revolution er et andet.

Tredelte baglygter med boomerang-effekt er et markant stiltræk på Kia Rio - som den iøvrigt deler med søsterbilen Hyundai i20.
Tredelte baglygter med boomerang-effekt er et markant stiltræk på Kia Rio – som den iøvrigt deler med søsterbilen Hyundai i20.

I Rio’s tilfælde er der ikke så meget at sige til det. Den nuværende model ser faktisk ikke træt ud, og den nye strammer med held bare tingene lidt op med lidt skarpere linjer, et par ekstra kanter hist og pist og så flere, enkle og ubrudte flader. En klassisk opskrift på bildesign, der er mild ved øjet og formentligt viser sig at være langtidsholdbart.

Indvendig bygger den nye Rio også videre på forgængerens formsprog. Her er tydelige, runde instrumenter, lidt retro-romantik med vippekontakter og en airbag i rattet, der er pakket godt sammen i et lille, rundt rat-navn – nøjagtig som man kender det fra Audi.

Trykfølsom skærm er ny i Rio
Nyheden består af en stor, trykfølsom skærm i midterkonsollen, der alt efter udstyrsvariant også vil indeholde navigation. Kia fortæller fortsat ikke meget om teknikken, men mon ikke opkobling til både Apple og Android smartphones bliver en mulighed. Kia lover i hvert fald, at Rio vil få adgang til at den nyeste teknologi inden for infotainment og sikkerhed.

Pladsen skulle også blive marginalt bedre. Både akselafstand, bredde og længde øges med nogle millimeter – om det for alvor gør den i forvejen rummelige Rio nævneværdigt større må tiden vise. Rio-fans må vbne sig med tålmodighed: Selv om Rio 4 får verdenspremiere på biludstillingen i Paris sidst i september, står den næppe hos de danske forhandlere før i begyndelsen af 2017.

Et stor trykfølsom skærm, der samler en stor del af betjeningen, er den afgørende nyhed i Rio-kabinen.
Et stor trykfølsom skærm, der samler en stor del af betjeningen, er den afgørende nyhed i Rio-kabinen.

Læs mere: Første indtryk af ny Kia Rio

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here