Salget af dieselbiler er gået i stå

1
dieselbiler

På fem år er salget af nye dieselbiler faldet med 65 procent og er nu overhalet af opladningshybrider. Både private og firmaer dropper diesel.

Salget af nye dieselbiler er bremset hårdt op siden 2017. Det er både husholdningerne og firmaerne, der har sat dieselbilerne i skammekrogen, viser tal fra Danmarks Statistik, som Hvilkenbil.dk har analyseret.

I de private husholdninger er der fra januar til og med juli i år kun solgt 3.963 nye biler med dieselmotor. I samme periode i 2017 var det 15.557 nye dieseler, der fik nummerplader på. En tilbagegang på 11.594 biler svarende til næsten 75 procent.

I firmaerne, som traditionelt har været særdeles glade for dieselbiler, er tilbagegangen i reelle tal langt større. Her er faldet på 20.808 biler svarende til ca. 60 procent de seneste fem år målt på salget i årets syv første måneder.

‘Politisk ukorrekt’

Ifølge redaktør på Hvilkenbil.dk Jens Velling, der har fulgt bilsalget i mange år, så er der to forklaringer på tilbagegangen.

”For det første er diesel blevet ’politisk ukorrekt’ siden Volkswagen udløste ’dieselgate-skandalen’ i 2015. For det andet har mange bilmærker enten helt lukket ned for dieselmodeller eller reduceret udvalget betydeligt,” siger Jens Velling.

Samlet set er salget af nye dieselbiler i både firmaer og familier faldet med ca. 65 procent siden 2017.

Nye tal fra De Danske Bilimportører viser også, at dieselbilerne er blevet overhalet af opladningshybrider, der både har en benzin- og en elmotor samt et opladeligt batteri ombord.

Salget af dieselbiler udgjorde i august kun ca. 15 procent, mens indregistreringerne af nye opladningshybrider tegnede sig for 21 procent.

Flere ladehybrider

Grunden til at de opladelige biler sætter dieselbilerne til vægs skyldes også et stigende udbud, påpeger Jens Velling fra Hvilkenbil.dk.

”Køberne vælger naturligt de modeller, som er tilgængelige hos forhandlerne,” siger han og peger på, at der tilbage i starten af 2018 kun var seks opladelige hybridbiler at vælge imellem. I dag kan bilkøberne vælge mellem hele 45 opladelige modeller.

Det var først i slutningen af 2020, der for alvor begyndte at ske en markant stigning i udvalget.

”Det er imponerende, hvor hurtigt både private bilkøbere og firmaerne har taget den nye, opladelige biltype til sig på bekostning af diesel i takt med at udvalget er vokset,” slår Jens Velling fast.

Salget af benzinbiler, som er mest populære blandt de private bilkøbere, er også gået tilbage siden 2017, men slet ikke så markant som dieselerne. Opgjort for årets syv første måneder er tilbagegangen på 28,5 procent i alt for både firmabiler og de privatkøbte nye biler.

FAKTA: Nyregistrerede personbiler efter ejerforhold og drivmiddel, jan-juli
SALG, NYE BILER   I alt 2017 I alt 2018 I alt 2019 I alt 2020 I alt 2021 Fald stk Fald %
Husholdningerne Benzin 47067 51973 50855 35649 28172 18895 40,1
  Diesel 15557 21848 13551 10628 3963 11594 74,5
Erhvervene Benzin 41700 36111 46347 34525 35272 6428 15,4
  Diesel 34179 24817 23409 15858 13371 20808 60,9
  Benzin i alt 88767 88084 97202 70174 63444 25323 28,5
  Diesel i alt 49736 46665 36960 26486 17334 32402 65,1


Kilde: Danmarks Statistik/ beregning: Hvilkenbil.dk

henrikh@hvilkenbil.dk

1 KOMMENTAR

  1. Jeps. Nu venter vi så bare på, at det samme sker for benzinbilerne. Introduktionen af de billige elbiler under 200.000 kr. bliver afgørende for, at forandringen også sker for benzinerne.

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation