Salget af ’grønne’ biler fortsætter fremgang

2
Ladehybriden VW Golf GTE fra 2019, er en af de 'gamle' biler, der beholder alle stjerner i NCAP-testen.

Næsten 28 procent af alle nye biler, er nu en elbil eller en ladehybrid. Udviklingen kræver langt flere ladestandere, siger bilimportører.

I den forgangne måned blev der indregistreret 16.825 nye biler, hvoraf elbiler udgjorde 6,9 procent og ladehybridbiler udgjorde 20,9 procent.

”Bilsalget vidner om, at dansk økonomi grundlæggende er kommet stærkt tilbage efter coronakrisen. De grønne biler fortsætter deres fremgang, hvilket er et resultat af lavere afgifter samt et større udbud af grønne modeller fra bilproducenterne,” siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.

Selvom langt de fleste danskere kan oplade deres elektriske biler hjemme i garagen, stiller salget af elektriske biler store krav til oplademuligheder langs vejnettet og ved etageejendomme. I dag er der samlet set indregistreret 83.664 opladelige elektriske personbiler i Danmark, og vi forventer dette tal stiger til 1 mio. inden 2030.grønne

Flaskehalse ved opladere

”Allerede i dag, med samlet set få elektriske biler i Danmark, opleves flaskehalse ved offentlige ladestandere på store rejsedage. Med den stigning, vi forventer i salget af elektriske biler, skal der investeres massivt og hurtigt i nye ladestandere, hvis den grønne bølge i personbilsalget skal fortsætte. Det kan ikke gå hurtigt nok,” siger Mads Rørvig.

Det samlede antal indregistreringer af nye biler er 47,3 procent højere end i maj sidste år, men kan næppe sammenlignes, da Danmark i perioden sidste år var hårdt ramt af effekterne af nedlukning.

henrikh@hvilkenbil.dk

2 KOMMENTARER

  1. Jeg undres over, at så mænge vælger PHEV frem for ren el. Er det mon beskatningen af firmabiler, der er skyld i det? Elbiler er dyre i indkøb (pga. batteriet) men billige i drift. Desværre beskattes man af indkøb og ikke af drift..

  2. Personligt forstår jeg det kun alt for godt. Har du ikke personlig ladestander, men skal bruge en offentlig, risikerer du at stå uden mulighed for at lade, når du har behov for det.
    Jeg bor i lejlighed i Glostrup, og nærmeste ladestander er 15 min. gågang væk. Og der må man holde/lade i maks. 3 timer.
    Så ville en ren el-bil ikke være sjov at have.
    Når der kommer mange flere ladestandere er ren el fremtiden, men indtil da er det ikke for storbyerne.

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation