Seat Ateca udfordrer Qashqai

Den spanske crossover er et reelt alternativ til Qashqai - og 'dark horse' kandidat til Årets Bil-titlen.

Priser fra 269.000 kr. skal give Seat Ateca en bid af den crossover-kage, som Nissan Qashqai sidder hårdt på herhjemme. Dansk premiere i begyndelsen af september.

Fair priser, knivskarpt design og moderne teknik fra Volkswagen. Seat har mange kvaliteter, men kigger man på salget herhjemme, halter det langt efter søstermærkerne Skoda og VW.

Men i begyndelsen af september er der forstærkning på vej af Seats modelprogram. Her kommer Ateca, det spanske mærkes første crossover nogensinde, til Danmark. Det ligner god timing, for bilkøbernes appetit på de højbenede ’gadekryds’, der kombinerer personbilens komfort med offroadernes høje siddeposition og maskuline udstråling, går kun én vej: Op, op og op.

I Danmarks er det dog mere de mindste ’gadekryds’ som Renault Captur og Peugeot 2008, der hitter. I mellemklassen begynder priserne at være for høje for privatkøberne, og derfor er salget af modeller som Honda CR-V, Toyota RAV4 og VW Tiguan begrænset. Med én undtagelse: Nissan Qashqai, der til priser fra 233.000 kr. (inkl. lev.) har skabt sig en solid niche som danskernes crossover-kæledægge.

Derfor har Seat naturligvis indstillet sigtekornet på Qashqai, når de i begyndelsen af september lancerer Ateca på det danske marked. Billigste Ateca bliver en 1,0 med tre cylindre, turbo og 115 heste samt basis-udstyret Reference til 269.000 kr. inkl. lev.

36.000 kr. mere end ærkerivalen lyder af mange penge, men Ateca har som standard sikkerhedsudstyr som f.eks. automatisk nødbremse, der koster 10.000 kr. ekstra til den billigste Qashqai.

Mere for pengene i mellemudgaven
Men glem basisudgaven af Seat Ateca. Den fremstår skrabet med sine stålfælge og ulakerede håndtag. Kig i stedet på mellemudgaven Style, der stort set kun mangler navigation (7.000 kr.) for at være komplet udstyret med bl.a. 17-tommer alufælge, infotainmentsystem med touchscreen, fartpilot, automatisk klimaanlæg, LED-baglygter, regn- og lyssensor samt p-sensorer bag.

Med 1,6 liters dieselmotor er prisen 330.000 kr., mens du for 4.000 kr. ekstra får Seat Ateca med VW-koncernens fremragende 1,4 liters turbobenziner med 150 hk – begge priser inkl. levering.

Herhjemme bliver Atecas udfordring, at de fleste privatkunder står af, når prisen runder 300.000 kr. Men er du i markedet for en mellemstor crossover, er de 334.000 kr. for en Seat Ateca 1,4 Style faktisk en attraktiv pris, der nærmer sig bestselleren Nissan Qashqai. Til sammenligning koster en Qashqai 1,6 DIG-T med 163 hk 314.000 kr. mens Atecas ’søstermodel’, VW Tiguan med samme motor, er væsentligt dyrere til 387.000 kr.

Seat har tidligere haft succes med at introducere nye biltyper. I 2004 skabte Seat sig en stor fanskare med Altea, der var et smart og sportsligt alternativ i MPV-klassen. Siden er bilmoden vendt fra praktiske MPV-typer til højbenede crossovers, og det er dén bølge, som Seat vil ride med på med Ateca.

Læs også: Her er Seats første SUV

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here