Sikkerhedstest for nye biler skærpes

0
Euro NCAP
Det bliver sværere at opnå topkarakter i Euro NCAPs sikkerhedstest. Ny frontaltest og airbag mellem forsæderne er blandt de nye krav.

Topkarakteren i den fælleseuropæiske sikkerhedstest Euro NCAP er fem stjerner. Og den bliver hele tiden sværere for bilproducenterne at opnå.

Siden 2014, hvor et krav om automatisk nødbremse for at score topkarakter blev indført, er barren blevet hævet hvert andet år. I 2016 skulle nødbremsen også kunne spotte fodgængere. I 2018 blev det udvidet med cyklister, og her i 2020 skærpes kravene nu igen, oplyser Euro NCAP i en pressemeddelelse.

En meget stor del af ulykkerne på de europæiske veje sker ved, at to biler kører frontalt ind i hinanden.

Derfor indføres der en ny mobil testbarriere, der bevæger sig med 50 km/t lige som testbilen og rammer bilen med halvdelen af fronten. Den nye frontaltest afløser den tidligere frontaltest, som har været brugt af Euro NCAP i 23 år, hvor bilen ramte en fast mur.

Den nye crashtest måler ikke kun beskyttelsen af passagererne inde i testbilen. Man måler også på, om den testede bil rammer den modkørende bil unødigt hårdt.

Airbag mellem forsæderne

Euro NCAP-test vurderer også sikkerheden ved en sidekollision. Påkørsler fra siden er den næst hyppigste årsag til trafikdræbte og svært tilskadekomne i trafikken.

Konkret øger Euro NCAP her kravene til sikring af føreren og beskyttelsen mellem fører og forsædepassager. Når bilen rammes fra siden, kan forsædepassagerer påføre hinanden stor skade ved fx at slå hovederne sammen. Det kan eksempelvis forhindres med en airbag mellem de to forreste siddepladser.

Det er dog ikke kun kravene til kollisionssikkerheden, der er blevet skærpet. Også for sikkerheds- og assistentsystemerne hæves overliggeren. Det betyder blandt andet, at nye biler nu også skal kunne nødbremse ved svingning i et kryds samt kunne opdage og bremse for bløde trafikanter, når bilen bakker.

Træthedsregistrering tæller med

De skærpede krav gælder også overvågning af føreren. Fremover vil Euro NCAP også bedømme de systemer, der overvåger opmærksomheden og eventuel træthed hos føreren.

Endelig øges kravene til bilens evner efter en ulykke. Fx til automatisk at foretage at nødopkald, angive bilens præcise position, samt hvor let det er for redningsfolkene at få adgang til kabinen.

Årets første sikkerhedstests efter de ny skærpede krav ventes offentliggjort efter sommerferien.

Coronavirus-pandemien har indtil nu forsinket forårets planlagte Euro NCAP-test.

[email protected]

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation