Skoda sætter strøm til faceliftet Superb

Efter fire år får Skodas store Superb et facelift. Udover lidt skarpere stil er den store nyhed en ladehybrid, der får samme teknik som søsterbilen Passat GTE.

Skodas flagskib, den store og enormt rummelige Superb, har fået en ‘midtvejs make over’. Efter fire år på markedet er det lige efter bogen – og formentlig også nødvendigt. Konkurrencen i klassen for store familie- og firmabiler har nemlig aldrig været skarpere. Premium-mærker som Audi, BMW og Mercedes øger deres markedsandele, mens traditionelle firmabiler som Passat, Mondeo og Insignia er stadig mere pressede.

Det gælder også Skoda Superb, der for fire år siden lagde ud som et billigere alternativ til søsterbilen VW Passat. Herhjemme lancerede den danske VW-importør dog efterfølgende nogle stærke kampagnepriser på Passat, og siden er VW kørt med langt de fleste kunder i firmaklassen.

Med faceliftet kommer Superb også i en barskere Sout-udgave med øget frihøjde. Det er uvist, om Scout kommer til Danmark. Faceliftet kan kendes på kromlisten tværs over bagklappen.

I løbet af efteråret kan VW og Skoda genoptage den interne duel: Både Passat og Superb kommer i faceliftede udgaver. VW viste resultatet i februar, og nu er turen kommet til Skoda.

Visuelt går tjekkerne forsigtigt til værks. Kølergrillen vokser en smule og pimpes med mere krom. Det samme gælder bagenden, der får samme tværgående kromliste som den fjerne slægtning Audi A6. Endelig fortsætter Skoda med at skrive firmanavnet med store bogstaver tværs over bagklappen i stedet for at benytte det gamle logo. Altså diskret modelpleje af et vellykket design, der fortsat skiller sig ud i klassen.

55 km på ren el
Mens tjekkerne nøjes med diskret make-up af designet, er der til gengæld mere gennemgribende forandringer af teknikken. Den faceliftede Superb bliver Skodas første ladehybrid. Superb iV, som udgaven kaldes, får simpelthen transplanteret hybridsystemet fra Passat GTE. Det giver Superb iV en 1,4 liters benzinmotor med 156 heste, der arbejder sammen med en elmotor på 116 hk via et 6-trins automatgear med dobbeltkobling. Systemydelsen er 218 hk og et voksent moment på 400 Nm.

Batteriet er på 13 kWh og det rækker ifølge den realistiske WLTP-norm til 55 kilometers ren eldrift. Ladetiden hjemme i 220-volt stikket bliver lang – regn med hele natten – men kan reduceres til tre en halv time, hvis du installerer en ladeboks på 3,6 kW.

Batteriet sluger en del plads i Superbs rekordrummelige bagagerum. I hatchbackudgaves reduceres det fra 625 til 485 liter, mens Combi-udgaven går fra 660 til 510 liter.

Faceliftet betyder større grill med mere krom. LED-forlygter bliver standard.

Mens ladehybriden Superb iV først kommer til Danmark til foråret, er udgaverne med almindelige forbrændingsmotorer klar på den anden side af sommeren. Her er mest tale om gamle kendinge. Nyhederne består af turbobenzineren 1,5 TSI med 150 hk og 2,0 TDI – også med 150 hk. Derudover fås Superb med 1,6 TDI 120 hk, 2,0 TSI 190 hk, 2,0 TDI 190 hk og endelig topmodellen 2,0 TSI 272 hk med firehjulstræk. De tre mindste motorer har manuelt gear som standard, resten er koblet sammen med VW-koncernens DSG-automatgear.

Ny infotainmentskærm
Inde i kabinen er ændringerne også til at overskue. Største nyhed er en mere elegant integreret infotainmentskærm i midterkonsollen. Otte tommer er standard, 9,2 tommer med navigation koster ekstra. Uanset størrelse har systemet indbygget eSIM, så du altid er online i Superb.

Et spændende stykke ekstraudstyr er predictive cruise control – en udvidet adaptiv fartpilot, der ved hjælp af data fra navigationsanlægget og et kamera i forruden tilpasser farten til både sving og fartgrænser.

Infotainmentskærmen er ny i den faceliftede Superb – og altid online. Digital instrumentering bliver ekstraudstyr.

Endelig bliver nøglefri start standard, lige som der er nyt indtræk i Ambition og Style-udgaverne. Dermed er Superb klar til endnu to-tre år i den nådesløse firmaklasse. Det skal blive spændende at prøve, hvordan den tjekkiske slagkrydser holder alderen og konkurrenterne stangen. Forventningerne her på redaktionen er relativt høje – Skoda Superb er nemlig en af blot tre biler, der scoret topkarakteren seks stjerner i hvilkenbil.dk’s biltest…

[email protected]

4 Kommentarer

  1. Hej Jens,

    Vil du ikke minde os om, hvilken to andre biler fik scoret topkarakteren seks stjerner?

    Mvh.
    Rafi

    • Meget gerne Rafi: Mazda MX-5 og Audi A3 Cabriolet (hvilket også beviser, at vi har en svaghed for åbne biler) 🙂 Med venlig hilsen, Jens – hvilkenbil.dk

    • Hej Martin. Med lidt held får vi priserne op til den danske lancering af de ‘almindelige’ Superb-udgaver – altså sidst på sommeren. Og ellers skal vi nok ind i begyndelsen af 2020. Med venlig hilsen, Jens, hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here