Slut med diesel i ny Honda CR-V

Når Honda lancerer en ny CR-V i 2018, bliver det enten med turbobenzinmotor eller som hybrid med mulighed for ren eldrift. Diesel bliver slet ikke en mulighed i Europa.

Først var Honda lang tid om at tilbyde mærkets populære crossover CR-V med dieselmotor. Og efter relativt få år med en i øvrigt populær dieselmotor i CR-V, dropper Honda snart helt at tilbyde en diesel, når en ny CR-V kommer til Europa i begyndelsen af 2018.

Et farvel til diesel er blot en af flere spændende nyheder i den koncept-udgave af CR-V, som Honda nu afslører billeder af op til præsentationen på næste uges biludstilling i Frankfurt.

Det med koncept skal man ikke lægge for meget i. Den nye CR-V kører allerede på det amerikanske marked, så den bil Honda viser nu, er den produktionsklare udgave til europæerne. Her skal man især lægge mærke til forlygterne og kølergrillen, der ligger i klar forlængelse af det nye Honda-design, som vi kender det fra den netop lancerede Civic. Bagtil kendes den nye CR-V på boomerang-formede baglygter, der ikke længere kun står lodret, men også vandret ind under vindueskanten.

Mens de ydre dimensioner stort set bevares – CR-V er fortsat lige under 4,6 meter lang – sker der spændende nyt i maskinrummet.

Den gamle, nogle vil sige udtjente, 2-liters basismotor uden turbo med 155 heste afløses af den nye, råstærke 1,5 liters turbobenziner fra Civic med knapt 190 hk. Med sit markant større drejningsmoment vil den utvivlsomt klæde den relativt store CR-V.

Designet er nyt, men holder alligevel fast i Honda CR-V's kendte stilsprog med markant C-stolpe, store hjulkasser og højtplacerede baglygter.
Designet er nyt, men holder alligevel fast i Honda CR-V’s kendte stilsprog med markant C-stolpe, store hjulkasser og højtplacerede baglygter.

Tre måder at køre på
Til gengæld er der ingen dieselmotor til at holde lidt igen på forbruget. I stedet lancerer Honda en nyudviklet og spændende hybrid, der kan fungere på tre forskellige måder. Under navnet i-MMD (intelligent Multi-Mode Drive) arbejder en 2-liters benzinmotor, der både har Hondas variable V-TEC ventilstyring og den sparsommelige Atkinson forbrændingscyklus sammen med hele to elmotorer: En elmotor, der driver bilen frem og får energi direkte fra bilens indbyggede batteri samt en elmotor, der virker som generator og får sin energi fra benzinmotoren. Hybridsystemet er sat sammen, så CR-V ikke har en traditionel gearkasse, men kan nøjes med et enkelt gear med fast udveksling.

Som hybrid kan Honda CR-V køre på tre måder; EV, Hybrid og Engine.

I EV-mode drives CR-V udelukkende frem af elmotor og batteri. Hvad topfart og rækkevidde er for ren eldrift oplyser Honda foreløbig ikke. I Hybrid-mode bruges benzinmotoren til at trække generatoren, og derfra videre til elmotoren. Endelig trækker benzinmotoren direkte på hjulene i Engine-mode, hvor elmotoren dog også kan give et ekstra boost, hvis man træder hårdt på speederen. Skiftene mellem de tre forskellige drivformer sker glidende og automatisk, så chaufføren skal altså ikke selv sidde og vælge.

Trods de tre forskellige måder at drive CR-V frem på, vil den naturligvis få et officielt, gennemsnitligt brændstofforbrug, men det oplyser Honda heller ikke endnu.

Til gengæld skulle det være sikkert, at CR-V kommer til Europa med den omfattende ’Sensing’ sikkerhedspakke som standard. Det betyder, at CR-V ikke blot får automatisk nødbremse, men også adaptiv fartpilot, linjevogter og automatisk skiltegenkendelse i alle udgaver.

Læs også: Civic ligner et comeback for Honda

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here