Som ladehybrid er Captur ikke helt i stødet

0
captur e-tech

BILTEST: Renault rider med på ladehybrid-bølgen. Teknikken i Captur E-Tech imponerer et langt stykke henad vejen, men det gør hverken pris eller vægt.

Hvilken bil?

Ladehybrid-udgaven af Renault Captur, kaldet E-Tech, koster 263.000 kroner, og den er godt udstyret med en sikkerhedspakke med automatisk nødbremse, vognbaneassistent og vejskiltegenkendelse. Fuld LED-forlygter med fjernlysassistent og navigationsanlæg er en del af standardudstyret. Merprisen for adaptiv fartpilot inklusive advarsel for trafikanter i de blinde vinkler er 10.000 kr. Den store infotainmentskærm på 10,3 tommer koster 4.500 kr.
Fuldt opladet tilbagelægger E-Tech op til 50 kilometer på el, bagagerummet er for at skaffe plads til batteripakken skrumpet med 80 liter til 309, og vægten viser knap 300 kilo mere end den almindelige Captur TCe 140 med 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse. Med samme udstyr koster TCe 140 9.000 kr. mere end plug-in-hybriden.

Vidste du at?

Renaults ingeniører har givet den gas i udviklingen af hybridteknologien til Captur og Megane E-Tech. Inspirationen er hentet fra Formel 1.

Renaults – nu Alpines – årelange deltagelse i Formel 1 fylder organisationen med viden. Den kommer også hverdagsbilerne til gode, og dele af teknologien i Megane E-Tech og Captur E-Tech er inspireret af motorsportens kongeklasse.
Benzinmotoren og de to elmotorer spiller sammen på flere områder. Den samlede ydelse er på 160 hestekræfter, den ene elmotor yder 67 hk og har som hovedopgave at bistå benzinmotoren, den anden elmotor på 31 hk starter benzinmotoren og sørger for strøm på batteriet under kørslen. Igangsætning foregår altid elektrisk.
Det mest finurlige opstår hundredvis af gange dagligt, når de to elmotorer og en række high-tech-komponenter sørger for at skifte gear. Kobling og gearkasse i klassisk forstand har Megane E-Tech og Captur E-Tech nemlig ikke, men i elektronikken ligger, hvad der svarer til 15 fremadgående gear, og den avancerede teknik finder hele tiden den rette indstilling og det rette gear.

Hvordan er førerpladsen?

I sagens natur sidder man højt med godt overblik, sæderne er fast polstrede, indstillingsmulighederne fine, rattet kan komme tæt nok på, og betjeningen af knapper, stilke og kontakter er logisk og let.
Grafikken på skærmene er tydelig, og den store 9,3 tommer berøringsfølsomme skærm i midterkonsollen til 4.500 kr. inklusive bl.a. navigationsanlæg er hurtigt-reagerende. Og kan anbefales.
Hvilkenbil bifalder også de gode, gammeldags knapper til betjening af de mest anvendte funktioner som klimaanlæg, elbagrude og sædevarme. Det fungerer bedre end tryk på skærmen.

Hvordan opleves kabinen?

Captur står på samme platform som minibilen Clio, men pladsen i kabinen opleves helt anderledes. Til den gode side. Hvor bagsædet i Clio er noget klaustrofobisk for gennemsnitsdanskere, er det klart mere langturs-dueligt i Captur. Materialekvaliteten er i Intens- og R.S. Line-versionerne godkendt.
Hybridteknologien stjæler plads i bagagerummet, så E-Tech må nøjes med 309 liter mod knap 400 i den konventionelle Captur.

Er sikkerheden i orden?

Captur fik de maksimale fem Euro NCAP-stjerner ved testen i 2019. Den 300 kilo tungere E-Tech er ikke crashtestet. Mængden af aktivt sikkerhedsudstyr tæller automatisk nødbremse, der ud over andre biler og motorcykler også får øje på fodgængere og cyklister – dog kun op til 80 km/t – en lettere formynderisk vognbaneassistent samt vejskiltegenkendelse.
En intelligent fartpilot inklusive blindvinkeladvarsel er ekstraudstyr til 10.000 kr., og det tilkøb kan Hvilkenbil kun anbefale. Effektive LED-forlygter er standard.

Hvordan kører den?

Captur E-Tech er ukompliceret og letkørt. Styretøjet reagerer kvikt, er præcist, og ved lande- og motorvejshastigheder er retningsstabiliteten upåklagelig.
Hybridteknologien øger som nævnt udslaget på badevægten med 300 kilo – omregnet svarer det til en vægtforøgelse på knap 25 procent i forhold til Captur TCe 140, og det kan mærkes. Hvor TCe 140 er velafstemt og opsuger ubarmhjertige møder med dybtliggende kloakdæksler, er oplevelsen en anden i E-Tech. For at holde styr på de 1.564 kilo har Renault været nødt til at stramme fjedrene op, men det gør den noget mere hård og kontant, og den er et stykke fra den komfortable fasthed, som TCe 140 byder på.

Hvordan er motoren?

Igangsætning foregår altid elektrisk, og hel eller delvis elektrisk kørsel har oftest den indbyggede virkning på chaufføren, at man afpasser sin kørsel fornuftigt derefter.
Kraftig accelerationen i ladehybriden er hverken lige så lineær eller behagelig som i TCe 140 eller en 100 procents elbil, for inden den 1,6 liters benzinmotor for alvor overtager arbejdet, opleves en vis tøven. Ganske enkelt fordi den fra opstart lige skal bruge en stund, før den er tilstrækkeligt oppe i omdrejninger til at yde sit arbejde. Overgangen mellem el til benzin til el er ofte mærkbar, og når man slipper speederen, går en automatisk regenerering af energi til opladning af batteriet i gang, og det opleves lettere abrupt – i hvert fald ikke elegant.

Passer prisen?

Captur E-Tech har trods alle sine dyder vanskeligt ved at være et reelt alternativ til den almindelige Captur TCe 140.

Prisforskellen i ladehybridens favør er kun 9.000 kr., men anskaffelsen af en ladeboks, så Captur kan komme i stødet derhjemme, kommer oveni. Renaults egen pakke inklusive et års abonnement til fri opladning koster godt 15.000 kr. Dertil kommer udgift til installationen af ladeboksen.
Så langt kræver det ikke en fin eksamen at regne ud, hvilken af de to der umiddelbart er mest fordelagtig. Mere kompliceret bliver det imidlertid, når man skal regne på forventet årligt kørselsbehov, kørselsmønster, kilometer på literen, kilometer på ren el…
Grundlæggende skal en ladehybrid bruges rigtigt for at give mening. Det vil sige, at man hver dag skal sørge for at kunne køre så langt som overhovedet muligt på ren el. Hvis ikke, giver Folketingets afgiftslettelse til ladehybrider slet ingen mening.

Er der alternativer?

Er man til crossover-køretøjer og ladehybrid, er konkurrenterne få. Man kan først og fremmest skue mod den lidt større Kia Niro ladehybrid til 280.000 kr. for den topudstyrede eller rette blikket mod kinesiske MG EHS ladehybrid, der er noget større, til 290.000 kr. med det hele. Især kineseren distancerer franskmanden på de fleste parametre.
I Renault-familien er stationcaren Megane E-Tech et stærkt alternativ. Ja, den er lavere, men også mere rummelig på både bagsæde og i bagagerum. Og så er den bare langt mere helstøbt, ikke mindst fordi franskmændene har haft bedre held med at fastholde det gyldne kompromis mellem undervognens komfort og fasthed. Endelig kører den en smule længere på literen end Captur. Megane E-Tech koster 277.000 kr., 14.000 kr. mere end Captur E-Tech og 7.000 kr. mere end Megane TCe 140, så hvis man kan undvære crossoverens højde og de medfødte fordele, højden medfører, er det værd at overveje Megane.

Konklusion:

For: Udstyr, førerplads og betjening, infotainmentsystem.
Imod: Pris, komfort, samspillet mellem el og benzin, kun to års garanti.
Hvilkenbil siger:

Renault går deres egne veje i udviklingen af ladehybrid-teknologien, og grundlæggende fungerer det fint. Men batteriernes vægt hæmmer Captur E-Tech, og overgangen fra el til benzin gøres ikke så elegant som i andre ladehybrider. Prisen er også til den høje side. Skal det være en Renault ladehybrid, er Megane en bedre bil. Skal det være Captur, er en konventionel Captur en bedre bil.

FAKTA: Renault Captur E-Tech

Vejl. pris, inkl. lev.: 263.000 kr.
Anslået kontantrabat: 5.000 kr.*
Privatleasing: 3.895 kr./måned. Førstegangsydelse 9.995 kr. (15.000 km/år, leasingperiode 36 måneder. Plus 250 kr./måned pr. 5.000 ekstra årlige kilometer)
Årlig ejerafgift: 860 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): 5 stjerner (2019)
Antal airbags: 6
Længde/bredde/højde: 423/180/158 cm
Bagagerum (min/max): 309/1.259 liter
Vægt: 1.564 kg
Benzinmotor: 4 cyl., 1,6 liter
El-motorer: 67 + 31 hk
Batteri: 9,8 kWh
Systemeffekt: 160 hk/205+50 Nm
Rækkevidde på el: Op til 65 km
Opladning: 3 timer (11-22 kW), 4,5 timer (2,3 kW/10A) / 7,5 timer (alm. stik 1,4 kW/6A)
Forbrug (EU-norm): 55,8-66,6 km/l (33 gr. CO2/km)
0-100 km/t: 10,2 sek
Topfart: 186 km/t

Særligt standardudstyr:

Automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklistregistrering, vognbaneassistent, vejskiltegenkendelse, SOS-nødopkald, regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl, p-sensor for og bag, bakkamera, LED-forlygter m. fjernlysassistent, fartpilot, bluetooth, 7 tommer skærm, Apple Carplay/Android Auto, navigationsanlæg, højdeindstilling af forsæder, klimaanlæg, 18 tommer alufælge, varme i rattet.

Metallak: 6.500 kr.
Adaptiv fartpilot og blindvinkel-advarsel: 9.900 kr.
9,3 tommer multimedieskærm: 4.500 kr.
Ladepakke inkl. boks med op til 22 kW-opladning, et års abonnement: 15.490 kr.
Varme i forrude: 2.900 kr.
(*Anslået af hvilkenbil.dk)

mortenk@hvilkenbil.dk

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation