Stinger stikker til Audi og BMW

0

BILTEST: Med Stinger udfordrer Kia tyske luksusbiler som Audi A5 Sportback og BMW 4 Gran Coupe. En nærmest provokerende krigserklæring som Kia slipper overraskende godt fra.

Hvilken bil?
Med Stinger betræder Kia nyt land. I dag er koreanske Kia mest kendt for at lave gode, prisbillige hverdagsbiler, men Stinger er en fuldblods luksusbil, der vil konkurrere på lige vilkår med velskabte og køreglade tyske prestigebiler som Audi A5 Sportback og BMW 4 Gran Coupé. Ikke nogen nem opgave, men koreanerne går på med krum hals og både teknik og design stemmer: De flydende, elegante former står den tidligere Audi-designer Peter Schreyer for, mens teknikken er hentet fra Hyundai-Kia koncernens flagskib, Genesis. Derfor er Stinger født med baghjulstræk som en BMW og topmodellen har endda træk på alle fire og en voldsom V6-motor med 370 heste. Her prøver vi ‘basisudgaven’ af Stinger med 255 hestes turbobenzinmotor og baghjulstræk til 614.000 kr.

Vidste du at?
Stinger er en opvisningsmodel for Kia. Målet er ikke så meget at sælge en masse biler som at markere, at koreanerne er på omgangshøjde med de bedste konkurrenter.

Stinger skal først og fremmest skærpe Kias image, og derfor er alle sejl sat til – blandt andet har den tidligere chef for BMW’s navnkundige M-afdeling, Albert Biermann, udviklet køreegenskaberne.

Kia selv betegner Stinger som en ‘Gran Turismo’: En klassisk langtursbil, der aldrig sætter rå kraft, hårdkogte køreegenskaber og brutalt design over luksus, komfort og elegance. Stinger handler ikke om at komme først frem til destinationen men om selve rejsen dertil. Målgruppen er bilentusiaster og andre romantikere, der ser den årlige langtur til Sydeuropa som en del af ferien, og ikke som noget der bare skal overståes.

Hvordan er førerpladsen?
Lav, intim og med alle betjeningsgreb lige ved fingerspidserne. Stinger er lige så meget en ‘drivers car’ som forbilledet fra Bayern – og det mærkes på den fremragende ergonomi og de velpolstrede lædersæder, der byder på høj komfort time efter time på den tyske Autobahn. Førerpladsen har et lækkert touch af retro med analoge instrumenter i chronograph-look, runde luftdyser og ægte læder på instrumentpanelet. Med knapper der klikker som i en Lexus og en gearvælger, der ligner noget fra en Audi, er Kia faktisk på omgangshøjde med forbillederne. Altså lige indtil øjne og fingre falder på tre tarvelige detaljer: Airbagdækslet midt på rattet, dørlommerne og de indvendige dørhåndtag, der alle er udført i billig, hård plastic. Fint i en Picanto, men et brud på etiketten i denne klasse og en begynderfejl af Kia.

Hvordan opleves kabinen?
Lav men også bred og især lang. Akselafstanden er velvoksen, så der er fint plads til to voksne mænd på bagsædet. Også deres hoveder selv om Stinger er 140 centimeter lav. Midterpladsen er dog mest til børn på grund af en kæmpe kardantunnel til baghjulstrækket – men sådan er det også i de tyske rivaler. Bagude giver stor bagklap med eldrev den elegante Stinger noget praktisk sans. Desværre er gulvet i bagagerummet så højt, at her kun er plads til 483 liter, og du kigger forgæves efter alle de praktisk rum til småting, som Kia spreder med rund hånd i sine billigere modeller.

Er sikkerheden i orden?
Ja. I 2017 opnåede Kia Stinger alle fem stjerner i Euro NCAPs crashtest med en flot score på 93 procent. Kollisionssikkerheden er høj med to anmærkninger: Beskyttelsen mod piskesmæld på bagsædet kunne være bedre, og så oplever bagsædepassagerer høj belastning af bækkenet i frontalsammenstød. Men ellers er Stinger et dydsmønster med nærmest alt i moderne sikkerhedsassistenter – fra automatisk nødbremse, der fungerer ved både lav og høj fart og registrerer fodgængere, aktiv sporassistent, advarsel mod træthed til motorhjelm, der tager blidt imod uheldige fodgængere. Adaptiv fartpilot, der automatisk holder afstand, virker glimrende og øger både komfort og tryghed. Også hvad angår sikkerhed spiller Stinger med i superligaen. Læs mere på euroncap.com 

Hvordan kører den?
Baghjulstræk er et godt sted at begynde, hvis du vil have afbalancerede og dynamiske køreegenskaber. At hyre den tidligere chef for BMWs M-afdeling til at fintune undervognen er også et smart træk, så det er ingen overraskelse, at Stinger et langt stykke af vejen kører som en BMW 3-serie. Det er en kompliment – også selv om Stinger er en anelse dårligere til at filtrere skarpe ujævnheder fra, lige som hjulstøjen er lidt for tydelig på alt andet end nylagt asfalt.

Balancen og den præcise styring står ikke tilbage for den tyske køremaskines og gør Stinger til en bil, du gerne kører både langt og hurtigt i. At affjedringskomforten er overbevisende selv på 19-tommer hjul siger meget om, hvor langt koreanerne er kommet.

Hvordan er motoren?
Mens Kia er langt fremme med ladehybrider, har målet med Stinger aldrig været at køre langt på literen. Tværtimod handler alt om klassisk køreglæde, så den firecylindrede turbobenzinmotor på to liter får tydeligvis noget at leve af. Maskinen kvitterer med 255 heste og et næsten dieselagtigt drejningsmoment på 353 Nm, der passer perfekt til det både blødt og hurtigt skiftende automatgear med dobbeltkobling. Vi tog stort set aldrig gearkassen i at tøve eller vælge forkert gear, og der er altid kræfter nok. Trods fire udstødningsrør (!) hører man ikke meget til maskinen, men her er alt det skub, du kan ønske dig. Og så leverer motoren en gedigen overraskelse: Kia lover 12,0 km/l i snit, hvilket er for lidt og helt utidssvarende. Men minsandten om vi ikke nåede et reelt snit på hele 12,5 km/l. Det er til gengæld virkeligt fint for så potent en benzinmotor.

Passer prisen?
614.000 kroner er mange penge for en bil. Især hvis den kommer fra en sydkoreansk bilproducent, som vi udelukkende forbinder med fornuftige hverdagsbiler. Tager du lommeregneren frem, er Stinger på mange måder hver eneste krone værd: Den er velskabt, velkørende og overdådigt udstyret: Lækkerier som LED-lygter, navigation, eljusterbare lædersæder, elektrisk bagklap, adaptiv fartpilot, head-up display og bakkamera koster en formue hos konkurrenterne, men er alt sammen standard i Stinger. Men den mangler prestigen – og det kommer du til at betale for, når du engang skal sælge din koreanske køremaskine.

Er der alternativer?
Ja, og Stingers udfordring er, at konkurrenterne har mere veletablerede navne uden at se voldsomt dyrere ud. Det dækker dog over, at rivalerne har væsentligt mindre standardudstyr end Stinger, så hvis du vil matche den koreanske udfordrers udstyrsliste skal du typisk lægge en kvart million kroner til prisen på disse etablerede konkurrenter: Audi A5 2,0 TFSI Sportback med 245 hk til 693.000 kroner, BMW 430i Gran Coupé med 252 heste og automatgear til en stærk tilbudspris lige nu på 578.000 kroner, mens VW Arteon R-Line Business 2.0 TSI til 542.000 kr. også er billigere end Stinger, hvis du kan nøjes med 190 hk og forhjulstræk. I dét selskab vil Stinger være det ukendte, men også modige og lidt frække valg, som nok skal få naboen til at kigge en ekstra gang…

KONKLUSION:
For: Køreegenskaber, design, udstyr, syv års garanti.
Imod: Hjulstøj, forventet afskrivning.
Hvilkenbil siger:

OVERSIGT OVERVISNING
Kia Stinger
Som bilentusiast kan man kun blive begejstret for en bil som Kia Stinger. Stik imod tidens SUV-trend har koreanerne skabt en klassisk ‘Gran Turismo’, der kun handler om at tilbyde en lækker køreoplevelse og samtidig forkæle øjet. Her kan den sagtens følge med forbillederne fra Tyskland. I den konservative luksusklasse mangler Stinger dog historien og prestigen, men det sagde man jo også engang om Lexus…


Læs også test af konkurrenterne:

Giulia forfører med skønhed og præcision

Høj herlighedsværdi i BMW 3GT

Jaguar XE – imperiet slår igen

FAKTA: Kia Stinger 2.0 T-GDI aut. GT-Line

Vejl. pris, inkl. lev.: 614.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 15.000.
Årlig ejerafgift: 5.460 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/7 år
Sikkerhed (Euro NCAP): 5
Antal airbags: 7
Forbrug (EU-norm): 12,0 km/l
Forbrug i test: 12,5 km/l
Længde/bredde/højde: 483/187/140 cm
Bagagerum (min/max): 406/1.114 liter
Vægt: 1.649 kg
Motor: 4 cyl., 2,0 liter, turbobenzin
Effekt: 255 hk/353 Nm
0-100 km/t: 6,0 sek
Topfart: 240 km/t

Særligt standardudstyr (GT-Line):
Bi-LED forlygter med dynamisk kurvelys, 8″ navigationsanlæg m. touchskærm, Apple CarPlay m. stemmestyring, LED baglygter, Bluetooth, aut. nedblændeligt bakspejl, DAB+ radio, AEB aut. nødbremse, bakkamera, Drive Mode Control (5 indstillinger), Harman Kardon lydanlæg m. 15 højtalere, træthedsregistering, el-justerbare forsæder, lædermultifunktionsrat m. varme, TomTom Live Services, el-justerbart rat, sidespejle el-indklappelige, head-up display, USB/AUX & iPod indgang, kollisionsadvarsel, start/stop funktion, fjernlysassistent, klimaanlæg 2-zoner fuldautomatisk, vejbaneassistent, lædersæder, dæktrykskontrol, 7 airbags inkl. knæairbag i førerside, 8-trins dobbeltkoblingsautomatgear med paddle shift, p-sensorer, regnsensor, adaptiv fartpilot, elektrisk bagagerumsåbning, sædevarme for og bag, foran med ventilation.

Metallak: 10.000 kr. Panoramasoltag:14.900 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation