Suzuki vitaliserer Vitara

0

Suzukis kompakte SUV Vitara fejrer 30 års fødselsdag med opfrisket design, ny turbomotor og mere udstyr. Priserne begynder fortsat lige under 200.000 kroner.

SUV’en Suzuki Vitara, der hører til i den lille mellemklasse, fejrer 30 års fødselsdag i år. Meget passende får den japanske ny-klassiker en omfattende ansigtsløftning.

Den faceliftede Vitara fås i tre udstyrsvarianter, nemlig Club, Active og Adventure. På udseende skal man være lidt af en kender for at se ændringerne. Fronten på Active- og Adventure-modellerne har fået en ny kølergrill med seks lodrette, forkromede ribber og krominddækninger til LED-kørelysene.
Bagtil har alle modeller fået nye lygter med et mere markant design og tre vandrette LED-bjælker bilen, der giver bilen sin helt egen lyssignatur i mørket.

Ifølge Suzuki er finishen mindre rustik i den faceliftede Vitara.

Nye materialer og mere udstyr
Inde i kabinen er i alle modeller frisket op med et nyt instrumentbord, udført i en blød plastkvalitet, der ifølge Suzuki skulle føles mere lækker, ligesom der er kommet nye farvedetaljer ved midterkonsol, dørpaneler og luftdyser. Desuden har instrumentbrættet fået en flottere finish, og instrumenterne har fået nyt design.
I Active- og Adventure-modellerne har LCD-displayet i instrumentbrættet desuden fået flere funktioner og firefarvet grafik. Dertil kommer nyt udstyr som DAB+ radio og et savnet midterarmlæn med opbevaringsboks.
Top modellen, Adventure, har som standard også fået et el-betjent panorama-glassoltag, der kan åbnes i to trin.

Flere turbokræfter
Ude i motorprogrammet er der også ændringer. Faceliftet betyder farvel til den 4-cylindrede klassiske 1,6 liters sugemotor. I stedet kan du nu vælge mellem to 3-cylindrede turboladede benzinmotorer. 1.0 Boosterjet-motoren med en effekt på 112 hk og en trækkraft på 170 newtonmeter afløser 1,6’eren. Den har et gennemsnitligt benzinforbrug på 18,9 km/l ved blandet kørsel iflg. den nye, mere realistiske NEDC-norm.
1.4 Boosterjet-motoren med 140 hk er stadig på programmet men fås nu allerede fra det mellemste udstyrsniveau – Active. Den har seks gear, og der er 220 newtonmeter allerede fra 1.500 o./m. at gøre godt med. Accelerationen fra 0-100 km/t klares på 9,5 sek., og benzinøkonomien er her 17,2 km/l. 
Begge motorer fås med en 6-trins automatisk gearkasse, og de kan også fås med Suzukis 4WD-system, AllGrip.

Baglygter med vandret grafik adskiller den faceliftede Vitara fra forgængeren.

Syv assistenter i sikkerhedspakken
På sikkerhedsfronten har Vitara også fået en kraftig opgradering og har nu en pakke, der indeholder i alt syv assistent-systemer. Pakken er standard i alle Adventure-udgaver og i alle modeller med AllGrip 4WD. 
Nødbremsesystemet er forbedret i henhold til de nye krav fra Euro NCAP og reagerer nu også på fodgængere. Samtidig er der kommet tre nye assistent-systemer med ombord, nemlig blind vinkel-advarsel, skiltegenkendelse og advarsel mod krydsende trafik bag bilen. Resten af assistent-systemerne omfatter vognbaneassistent med force-back på rattet, slingreadvarsel og aktiv fartpilot.

Desværre er basismodellen Club ikke udstyret med nødbremse og de øvrige aktive sikkerhedssystemer, så den kan vi ikke anbefale.

Regn med 20.000 kr. ekstra
Derfor er startprisen på den faceliftede Suzuki Vitara i vores bog også reelt 20.000 kr. højere end de 198.000 kr. for indstigningsmodellen, Club.
Active-modellerne der f.eks. er udstyret med klimaanlæg, 17”-alufælge, læderrat, tågelygter og et multimediesystem, der indeholder DAB+, bakkamera og Apple CarPlay, koster fra 218.000 kr. 
I topmodellen Adventure til 248.000 kr. får du – ud over udstyret fra Club- og Active – panoramasoltag, nøglefri betjening, LED- nærlys, navigation og parkeringssensor.

Der er en prisforskel på kun 15.000 kroner mellem de to motorvarianter 1.0 og 1.4, hvilket gør det værd at overveje udgaven med 140 hk, der koster fra 233.00 for Active-modellen.

Der er premiere for den faceliftede Vitara søndag, den 11. november hos alle landets Suzuki forhandlere. 

Læs også testen: Vitara er rå stil og rustik køreglæde

[email protected]

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation