Tarok er tilbage som VW pick-up

VW løfter sløret for en næsten produktionsklar pick-up, der måske kommer til Europa. Tarok har teknik fra bl.a. Golf, men bliver næsten fem meter lang og billigere end den større Amarok.

Danske heste-entusiaster vil nikke genkendende til navnet Tarok – den suverænt mest vindende travhest i dansk hestesport nogensinde. Egentlig meget passende for VW’s nyeste pick-up koncept med samme navn er som skabt til at køre rundt med hestetrailer.

VW har netop løftet sløret for den mekaniske Tarok på biludstillingen i brasilianske Sao Paulo. Her skal bilen bygges og sælges fra 2020. Ifølge VW selv med blot få og mindre ændringer i forhold til konceptudgaven, der da også ser særdeles produktionsmoden ud. Det spændende er, om Tarok også skal sælges uden for Sydamerika – f.eks. hos os i Europa, hvor den større Amarok pick-up efterhånden har skabt sig en lille, men trofast fanskare.

Lidt forenklet kan Tarok betragtes som en pick-up udgave af T-Roc. Men den er stor. Næsten fem meter lang.

Uden for Europa er smarte, men praktiske pick-up-modeller big business – både i Syd- og Nordamerika, hvor biltypen ofte sælger bedre end almindelige personbiler. Men VW halter lidt bagefter især amerikanske og japanske bilmærker, der sidder tungt på det lukrative pick-up marked. Amarok, som VW lancerede i 2010, har dog givet tyskerne blod på tanden og Tarok ligner også en pick-up, der kan ramme en nerve hos bilkøbere, der ønsker en praktisk og moderigtig bil.

Overvejer samarbejde med Ford
Teknisk står Tarok på den nye MQB-platform, som VW for eksempel bygger den Golf-store crossover T-Roc på. Tarok kommer da også med to motorer, som vi kender fra Golf, nemlig en 1,4 liters turbobenziner med 150 hk og en to-liters diesel med samme kræfter. Indvendig er kabinen tilsyneladende sat sammen af stumper fra både Polo og Golf. Brugen af velkendte ‘byggeklodser’ er med til at holde prisen nede, og det er vigtigt i Sydamerika. Og sådan set også for VW, for pick-up’er er en biltype, der kan bygges lidt mere rustikt (læs billigt) og dermed øge profitten for fabrikken.

VW får ikke desto mindre svært ved at sælge Tarok længere nordpå i USA, hvor de ellers i særlig grad elsker pick’up’er. Under præsident Donald Trump har USA nemlig indført straftold på importerede biler. I stedet forhandler VW med Ford om et samarbejde, så måske kommer vi til at se en løsning, hvor Tarok skal fremstilles hos Ford i USA, formentlig på samme samlebånd som Fords populære Ranger pick-up. På den måde kan VW undgå at betale told af Tarok.

Kabinen i Tarok ligner et miks af dele fra Polo og Golf. Digitale instrumenter understreger, at teknikken er up-to-date.

Næsten fem meter lang
Tarok er dog en velvoksen sag sammenlignet med førnævnte T-Roc. Længden er hele 490 centimeter og med næsten tre meter mellem akslerne er der både plads til dobbeltkabine og et lad på 120 centimeter. En smart detalje er, at bagsædet kan vippes indad i kabinen, og så vokser laddets længde til 1,8 meter. Lægger man samtidig bagklappen ned, kan man uden besvær fragte store surfboards og andre ting, der måler 2,7 meter i længden.

Konceptbilen er fuld af teknik, der gør Tarok moden til at indtage det kræsne, europæiske marked – og her tænker vi ikke bare på det tjekkede design, der sender hilsner til VW’s aktuelle crossover og SUV-modeller som T-Roc og Touareg. 4-Motion firehjulstræk med avanceret multilink bagaksel og digital instrumentering vidner om et koncept, der formentlig er udviklet til mere end bare Sydamerika. VW selv sagde da også under præsentationen i Sao Paulo, at ‘man godt kan forestille sig, at Tarok skal sælges andre steder i verden’.

Bring it on som de siger: Når verden alligevel ikke kan få nok af høje biler, ligner Tarok et spændende alternativ til flodbølgen af mere mainstream crossover og SUV-modeller.

Foldbart bagsæde øger ladets længde til hele 2,7 meter.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here