Tavascan er en VW ID.5 på spansk

tavascan
Cupra Tavascan er spaniernes udgave af VW ID.5.

Cupra løfter sløret for den elektriske SUV Tavascan, der er baseret på VW ID.5. Både design og teknik har mere temperament.

Allerede for fire år siden – på biludstillingen i Frankfurt – viste Cupra en vovet konceptbil ved navn Tavascan: En fuldelektrisk SUV med masser af spansk temperament i designet. Nu er den produktionsklare udgave klar – og den skuffer ikke. OK, de dyre kulfiberdetaljer er afløst af plast i sort lak, dørhåndtagene er ikke helt ’flush’ og så er hjulene krøbet et nummer i vask. Fair nok, det handler om at holde prisen nede, og de færreste vil trods alt betale premium-pris for en Cupra.

Dynamisk kileform og kæmpefælge – Tavascan er langt mere vovet end den VW ID.5, som den er baseret på.

Heller ikke selv om spanske Seats sportslige undermærke efterhånden er blevet en etableret succes. Tænk blot på Cupras første elbil, Born, der er den spanske udgave af moderfabrikken VW’s teknisk identiske ID.3. De fleste er enige om, at Cupras udgave er den mest attraktive. Derfor er der også store forventninger til Tavascan, der er baseret på VWs elektriske SUV-coupé, ID.5.

Teknik fra VW-flagskib

Skal vi tro på de første oplysninger om Tavascan ser Cupra ud til at gøre det igen. Designet er ikke det eneste, der er skruet op for. Det gælder også teknologien og præstationerne.

Tavascan får nemlig en del af indmaden fra VW’s elektriske topmodel ID.7, som kommer til Danmark til efteråret.

Det vil sige ny og mere effektiv elmotor, der trækker på baghjulene og løfter ydelsen fra 150 til 210 kW (204 til 286 hk). Ladekapaciteten er moderate 135 kW, men Cupra lover en flad ladekurve, så 10 til 80 procents opladning klares på en halv time. Med VW-koncernens kendte 77 kWh batteri kører Tavascan 550 km på en fuld opladning.

Tavascan kan køre med 21-tommer hjul.

Cupra vil være kendt for sit sportslige DNA, så topmodellen får naturligvis en ekstra elmotor til forhjulene, firehjulstræk og en samlet ydelse på 250 kW (340 hk). De ekstra kræfter koster lidt på rækkevidden, der skrumper til 520 km.

I kabinen er der mere high-tech fra ID.7. Først og fremmest en stor 15-tommers infotainment skærm med ny og hurtigere software. Head-up display er standard i folkevogns-flagskibet, men kan tilkøbes til Tavascan. Det samme gælder et højtydende lydanlæg fra den tyske hovedtelefonspecialist Sennheiser, der for første gang leverer lyd til en bil.

Længere og lavere

Kabinen står heller ikke tilbage for udvendige Cupra-detaljer som store fælge med kobberfarvede detaljer og lys i Cupra-logoerne på både motorhjelm og bagsmæk. Instrumentpanelet er domineret af en ’central spine’, er løfter sig op fra opbevaringsrummet mellem forsæderne, hvor det svæver op under den centrale skærm, inden ’søjlen’ deler sig i to og breder sig ud mod begge døre.

15-tommer skærmen får samme software som i VW ID.7.

Cupra Tavascan arver akselafstanden på 277 cm fra VW ID.5, hvilket burde give samme, gode plads på bagsædet. De øvrige mål hedder 464 cm lang, 186 cm bred og 158 cm høj. Dermed er Tavascan en håndfuld cm lavere og længere end ID.5. Bagagerummet har plads til 540 liter.

Selv om Cupra afslører den produktionsklare Tavascan nu, skal vi ind i 2024, før modellen kommer til Danmark. Af samme grund kender vi heller ikke priserne – men vi gætter på, at de kommer til at lægge sig tæt op ad priserne på VW ID.5, der begynder ved 410.000 kr. med den mere beskedne 204-hestes motor. Efter Teslas prisnedsættelser tidligere i år kan meget dog ændre sig, inden Tavascan står hos de danske forhandlere.

Fræk detalje: Der er lys i Cupra-logoerne både for og bag.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here