Tesla afslører ekstrem pick-up

0
pick-up
Teslas nye pick-up er på alle måder ekstrem: Radikalt design, rustfrit stål og op til 800 km rækkevidde. Men noget gik galt under præsentationen…

Tesla er kendt for spektakulære præsentationer af banebrydende elbiler, og med mærkets første pick-up, Cybertruck, nærmer vi os chokeffekt.

Den enorme pick-up er den californiske elbil-pionérs femte model. At kalde den ekstrem er nærmest en underdrivelse.

Designet er ikke for de generte. Cybertruck er udelukkende tegnet med lige streger og ligner en krydsning mellem et amerikansk stealth-bombefly, noget fra en science fiction film og sportsvognen Lotus Esprit. Den sidste inspiration er meget konkret. Tesla-grundlægger Elon Musk har tidligere fortalt, at Cybertrucks design er delvist afledt af den fladnæsede Lotus, kendt fra James Bond-filmen ‘Spionen der elskede mig’. Science fiction-klassikeren ‘Blade Runner’ er en anden inspirationskilde.

pick-up
Tesla Cybertruck er enorm – og enormt kantet. Man kan stå på lamellerne, der trækkes ned over ladet.

Størrelsen er også ekstrem – i hvert fald efter europæiske forhold: 5,9 meter lang, 1,9 meter høj og mere end 2 meter bred. Den slags mastodonter er de dog vilde med i bilens hjemland, USA. Her er de tre mest solgte bilmodeller pick-up’er i nogenlunde samme størrelse XXL. I guds og bilernes eget land vil man også sætte pris på Cybertrucks næsten lastbilagtige egenskaber. Ladet rummer knapt tre kubikmeter og må laste knapt 1.600 kg. Topudgaven må trække – hold lige på truckerkasketten – 6.350 kg…

Rekordlang rækkevidde

Præstationerne er der til gengæld ikke noget lastbil over. Basismodellen får en rækkevidde på godt 400 km, baghjulstræk og rykker fra 0-96 km/t på ca. 6,5 sekunder. Nærmest ekstrem – der var betegnelsen igen – bliver topmodellen med firehjulstræk, 0-96 km/t på 2,9 sekunder og rekordlang rækkevidde på 800 km. Det er vel at mærke efter den amerikanske EPA-norm, der er endnu skrappere end den skærpede, europæiske WLTP-norm.

Selve karrosseriet er også i en liga for sig. Det består udelukkende af ultrahårdt koldpresset rustfrit stål, der bedre end alle andre materialer kan modstå det ofte hårde arbejdsliv for en pick-up. Tesla beviste det under præsentationen ved at slå på karrosseriet med en hammer. Slagene efterlod ingen buler.

Med en længde på næsten 6 meter er der plads til to sæderækker og seks personer i Cybertruck.

Mindre overbevisende gik det, da Tesla ville vise, at Cybertrucks ruder er næsten skudsikre. Der blev kastet store stålkugler på ruderne – der gik i stykker. Et pinligt stunt for Tesla, der har brugt flere år på at udvikle Cybertruck og i forvejen kritiseres for kvalitetsproblemer. Der er dog tid til at rette på fejlen. Selv om Cybertruck mod depositum kan bestilles nu – også i Danmark – triller den først af samlebåndet i slutningen af 2021.

Herhjemme er depositummet beskedne 1.000 kr. De danske priser kendes endnu ikke, men i USA begynder de ved 40.000 dollars. Det svarer til Tesla Model 3, der herhjemme begynder under 400.000 kr.

Frontalangreb på ‘big 3’

Trods ridser i ruden er der dog ingen grund til at grine af Tesla. Slet ikke, hvis man er en af de ‘tre store’ i USA. Cybertruck er nemlig et frontalangreb på Ford, General Motors og Chrysler, der i årtier har tjent de fleste af deres penge på at sælge store, men relativt simple og kostbare pick-up trucks til deres amerikanske hjemmepublikum.

Lykkes det Tesla at bryde igennem til dette enorme, men også dybt konservative marked, kan det blive en vigtig indtægtskilde for Tesla. Og et slag i nyrerne på de ‘tre store’.

Om det er realistisk er analytikerne uenige om.

“Selv om det kun bliver Tesla-fans, der køber den, vil der blive stor efterspørgsel for Cybertruck. Hvis Tesla kan producere tilstrækkeligt mange, og hvis de første købere er tilfredse, kan Cybertruck give Tesla adgang til et enormt marked,” sagde Karl Brauer, udgiver af branchebladet Autotrader, efter præsentationen.

Redaktør på det tilsvarende Kelley Blue Book, Matt DeLorenzo, er mere skeptisk:

“Cybertruck bliver i bedste fald et nicheprodukt og udgør ikke en fare for pick-up markedet. En anden ulempe for Tesla er, at der ikke vil være skattefordel for denne elektriske pick-up, når den kommer på markedet.”

Cybertruck er klar på lidt af hvert. Bemærk den indbyggede slidske i bagsmækken. Luftaffjedringen kan ‘neje’ som en bybus.

Sandt er det, at mens Tesla tidligere har haft et forspring med modeller som Model S, Model X og Model 3, triller Cybertruck først af samlebåndet når konkurrenterne er klar med deres elektriske pick-up’er.

Pick-up-ejere angriber Tesla

Cybertruck skal også overbevise nogle kunder, der er blandt de mest konservative i USA. Mens Teslas personbiler hitter blandt veluddannede på USAs øst- og vestkyst, er der en vis folkelig modstand mod elbiler andre steder i USA. Her beretter Tesla-ejere om netop pick-up-ejere, der med vilje blokerer Teslas opladningspladser.

Chikanen har på det seneste nået nye højder med såkaldt ‘rolling coal’ angreb på Tesla-ejere. Her ‘angribes’ Tesla-ejere af især dieseldrevne pick-up’er, hvor ejerne bevidst opsamler og udløser en sky af sort dieselrøg mod bagvedkørende biler.

‘Only in America’, som amerikanerne selv siger. I Trumps USA er der også opstået dybe skel mellem bilisterne. Tesla elektriske Cybertruck vil utvivlsomt være en rød klud for mange amerikanere. Måske er det derfor, at den ligner en bil, der er klar til krig…

jensv@hvilkenbil.dk

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation