Tesla satser på billig basismodel i 2025

Tesla Model 2 – kompakt hatchback, ny batteritype og frem for alt billig – kan være hos os om to år til ca. 220.000 kr.

Tesla mangler en “folkemodel”. En lidt mindre og knap så dyr bil, der kan konkurrere med for eksempel VW ID.3, Cupra Born og ikke mindst nogle af de billigere kinesere, der allerede er hos os eller er lige om hjørnet.

Rygterne har været der nogle år, og forhåbentlig bliver de snart til virkelighed: Model 2 hedder – formentlig – den lille sag fra Tesla, som her er tale om. Kompakt i størrelse, pris lige omkring 25.000 dollar, hvilket tilsat dansk moms er lige i underkanten af 220.000 kroner.

Model 2 er en bil, som vi gerne ser så hurtigt som muligt, da markedet i den grad har brug for mindre elbiler. Både af hensyn til bilisternes pengepunge, men også af hensyn til klimaet. Og håbet er lysegrønt: Stadig flere internationale medier nævner 2025 som den lille 2’ers premiereår.

Effektivt batteri

Tesla Model 2 er lillebror til Model 3, men lidt højere, hjulene er tæt på hjørnerne, men nok så vigtigt skulle den have et nyt chassis, der gør det enkelt at integrere batteripakken til gavn for pladsen.

Tesla skulle angiveligt være tæt på at kunne få fremstillet en modificeret batteritype uden brug af det svært tilgængelige og miljøbelastende materiale kobolt og med mindre brug af lithium. Batteriet skulle tilmed være mere effektivt end de batterier, der i øjeblikket ligger i Tesla-modellerne – altså flere kilometer pr. kilowatt-time.

Angiveligt skal baby-Teslaen sætte rækkevidde-rekord blandt markedets kompakte elbiler.

Umiddelbart forlyder det, at Model 2 først vil blive fremstillet på Teslas fabrikker i Kina. Men det ligger også i kortene at få den produceret på blandt andet Teslas gigafabrik nær Berlin.

Enkel at fremstille

Produktionsteknikken bliver yderligere forenklet. Altså vil det ikke være synderligt kompliceret at producere en Model 2, og det vil som en naturlig konsekvens resultere i en høj produktionskapacitet.

Tesla-stifter Elon Musk er kendt for at ventilere masser af varm luft, og nogle kalder ham gal. På den anden side er der ikke langt fra gal til genial, hvilket de seneste måneders massive prisnedsættelser på Model 3 og Model Y kan siges at være udtryk for. Teslas omkostninger er lave og produktionskapaciteten høj, og prisnedsættelserne gør sammen med muligheden for at skyde mange biler ud hurtigt seriøst ondt på konkurrenterne.

Her på Hvilkenbil krydser vi fingre for, at Model 2 snart er mere end varm luft.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here