TEST: Avensis er kompetent på den kedelige måde

1

BILTEST: Toyota Avensis er indbegrebet af japansk præcision og fornuft, skabt til komfort på de lange motorvejsstræk. En bil uden brok – men også uden det fortærskede begreb ”køreglæde”.

Hvilken bil?
Avensis er Toyotas velkendte og respekterede indslag i firmaklassen. Modellen har netop fået en mild ansigtsløftning. Kosmetisk er de mest synlige ændringer nye, smallere forlygter med LED-kørelys og en trapezformet kølergrill, mens instrumenterne er blevet en anelse mere enkle at se på. Teknisk er affjedringen strammet en smule op – til gengæld er styringen blevet mere letgående. Priserne er de samme.

Vidste du at?
Avensis er – som sædvanlig – en af Danmarks mest solgte firmabiler. Toyotas bedste salgsargumenter er høj, mekanisk pålidelighed og klækkelige rabatter til firmafolket; få, om overhovedet nogen, betaler vejledende pris for Avensis, der typisk sælges med 40.000 kroners rabat.

Hvordan er førerpladsen?
Klassisk Toyota med krystalklare instrumenter, logisk betjening og en fornemmelse af, at knapper og greb holder i mange år. Også selv om kvalitetsindtrykket i øvrigt er gennemsnitligt – i dag virker en Peugeot 508 eksempelvis federe i finishen. Apropos konkurrenten er kørestillingen i Avensis en smule ”fransk”: Høje chauffører kan have svært ved at finde sig helt til rette, fordi der er relativt længere til rat end pedaler.

Hvordan opleves kabinen?
Mindre end den er. Avensis opleves lav med begrænset overblik over bilens hjørner. Bagsædet er gennemsnitligt; større end i Opels snævre Insignia, men med mindre benplads end i VWs populære Passat. Bagagerummet er stort og regulært med flere ”hemmelige” rum, så man kan skjule kameraer og laptops for nysgerrige blikke.

Merprisen for stationcarudgaven er alle 20.000 kroner værd – og giver samtidig Avensis en lidt mindre revisor-agtig udstråling…

Er sikkerheden i orden?
Avensis er blandt de mest sikre biler i sin klasse. Seks airbags og knæairbag under rattet er standard. I Euro NCAP crashtesten fik Avensis samtlige fem stjerner og glimrede med fornem beskyttelse ved både frontal- og sidekollision. De aktive hovedstøtter sikrede samtidig optimal beskyttelse mod piskesmældsskader ved påkørsel bagfra. Fodgængere slår sig derimod på Avensis’s hårde front.

Hvordan kører den?
Fejlfrit – men også klinisk renset for det fortærskede begreb køreglæde. Avensis er skabt til de lige, lange stræk på motorvejen, hvor du sætter pris på det lave støjniveau og den skinne-lignende retningsstabilitet. På snoede landeveje er der ikke meget feedback fra Avensis’ undervogn og styretøj. Alt fungerer som forventet – måske undtaget gearskiftet, der mangler den sidste præcision.

Kort fortalt keder bilentusiasten sig – men Toyota-ingeniøren i hvid kittel og sikkerhedsbriller kan med rette påstå, at Avensis aldrig sætter et hjul forkert.

Hvordan er motoren?
Opdateringen af Avensis handler især om optimering af den mindste dieselmotor. Ydelsen er sænket fra 126 til 124 hk, mens drejningsmomentet – altså evnen til at sejtrække – er forbedret, så motoren er stærkere ved lavere omdrejninger. Samtidig er forbruget sænket fra 18,5 til fine 21,7 km/l. Og det holder. I en direkte sammenlignende test med forgængeren, kørte hvilkenbil 18,6 km/l i blandet kørsel – én km/l mere end forgængeren. Det er godkendt. Ligesom motoren, der ikke er klassens mest støjsvage, men akkurat har kræfter nok til den 1600 kg tunge Avensis. Et alternativ er 1,8 benzin, der er kultiveret, men mangler den turbolader, der gør mange europæiske konkurrenter væsentligt kraftigere.

Passer prisen?
Man bliver lidt forskrækket, når man kigger i de vejledende priser for Avensis. Sandheden er, at stort set alle Avensis sælges med en eller anden form for rabat – firmabilister sparer typisk 50.000 kr., og så er Avensis absolut konkurrencedygtig. Bedste køb er den testede 2,0 diesel stationcar T2 Touch med udstyr som klimaanlæg, fartpilot, regnsensor og multimediesystem med musik-streaming, iPod-tilslutning og bakkamera til 404.000 kr.

Er der alternativer?
Mange. Selv om Avensis er gennemført gennemsnitlig på den gode måde, presses den fra alle sider: VW Passat er dyrere, men gør det hele lidt bedre, Ford Mondeo matcher prisen og kører forrygende, Peugeot har oppet sig på alle punkter med 508, mens Opel Insignia frister med sit gode udseende. Mest oplagte alternativ er dog Mazda 6, der tilbyder samme japanske pålidelighed som Avensis, men er mere rummelig og sjovere at køre til lavere priser.

Konklusion:
For: Komfort, ry for kvalitet.
Imod: Kørestilling, ”klinisk” køreoplevelse.
Hvilkenbil siger:

Opdateringen tilføjer ikke noget nyt til Toyota Avensis: Her er stadig ikke noget at pege fingre af, men heller ikke noget at begejstres over. Avensis er bilernes svar på en revisor; driftssikker men farveløs.

FAKTA: Toyota Avensis D-4D 2,0 T2 Touch

Vejl. pris, inkl. lev.: 404.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 40.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.650 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/3 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags:
7
Forbrug (EU-norm): 21,7 km/l
Forbrug i test: 18,6 km/l
Længde/bredde/højde: 478/181/148 cm
Bagagerum (min/max): 543/1.609 liter
Vægt: 1.650 kg
Motor: 4 cyl., 2,0 liter, diesel
Effekt: 124 hk/310 Nm
0-100 km/t: 10,0 sek
Topfart: 200 km/t

Særligt standard udstyr (T2 Touch):
Klimaanlæg, fjernbetjent centrallås, el-ruder for og bag, el-spejle, multijusterbart læderrat med fartpilot og radio-betjening, splitbagsæde, cd-radio m. bakkamera og streaming, regnsensor.
Metallak: Uden beregning. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

1 KOMMENTAR

  1. Jeg har for 3 måneder siden købt en Avensis og må nok erkende, at der skal andre boller på suppen, hvis ikke dette skal være den sidste Avensis i mit liv: Dårlig kørestilling – Sædet kan ikke justeres tilstrækkeligt, og der er ingen støtte til armene, hvis man er over 185 cm.
    Instrumentbelysningen kan kun delvist justeres i styrke.
    Speedometret viser 10 pct. forkert.
    Koblingen – der ikke kan justeres iflg. værkstedet – er voldsomt ustabil, og det er vanskeligt at få bilen i bakgear, for ikke at nævne startvanskeligheder idet koblingen skal mases helt i bund for at starte.
    En, idag, helt standard funktion som vognbaneskift blink er undladt.
    Men det er god motor, også selv om km/l ikke helt er til at opnå.

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation