TEST: BMW 520d – kongen af motorvejen

0
776

BILTEST: Mere udstyr og flere kræfter skal bevare BMW 520d’s position som populær firmaflyder. Den store tysker ofrer dynamikken til fordel for langturskomfort i spitzenklasse.

Hvilken bil?
BMW 520d er bayrernes bestseller i den konservative ‘direktørklasse’, hvor det stadig er god stil at køre klassisk sedan. Efter fire år på de bonede gulve har 5-serien med den interne kode F10 fået en mindre ansigtsløftning, der skal holde den inde i kampen mod den ligeledes faceliftede Mercedes E-klasse og en opfrisket udgave af den jævnældrende Audi A6, der kommer til Danmark omkring årsskiftet. Xenonlys er nu standard, mens den to-liters dieselmotorhar har fået hævet ydelsen fra 184 til 190 hk og sænket forbruget fra 22,2 til 24,4 km/l. Prisen er steget 5.000 kr. til 618.000 kr. inkl. levering.

Vidste du at?
BMWs 5-serie er kostbar bil, der herhjemme mest sælges som firmabil til direktører og selvstændige. Her har 5-serien til gengæld godt fat med et månedligt salg på ca. 60 stk. – kun den billigere Audi A6 og den taxa-populære Mercedes E-klasse sælger bedre. 5-serien er designet af hollandske Adrian van Hooydonk i en mere klassisk elegant stil end den kontroversielle og stærkt omdiskuterede forgænger med ‘Dame Edna’ forlygterne, signeret amerikanske Chris Bangle. Dermed lever BMW op til sin ‘designcyklus’, der dikterer revolution efterfulgt af evolution.

Hvordan er førerpladsen?
BMW er weltmeister, når det gælder om at lave førerpladser – og det gælder ikke mindst i 5-serien, der glimrer med et perfekt forhold mellem sæde, rat og pedaler. Her kan alle sidde optimalt og nyde en kvalitetspræget kabine præget af streng, tysk logik med knivskarpe instrumenter og overskueligt anbragte knapper og greb. Det er klassisk BMW-indretning, klinisk renset for pjank og modeluner. Til gengæld må du betale ekstra for almindeligheder som lændestøtte og varme i sidespejlene. Det er en pudsig fornemmelse at tørre morgenduggen af sidespejlene inden afgang i en bil til 600.000 kr…

Hvordan opleves kabinen?
Bundsolid og lækker – men mens pladsen er overdådig foran, er den i bedste fald afmålt på bagsædet. På et tidspunkt var vi fem voksne mænd i 5-serien, og det medfødte indædte protester fra bagsædet over manglende ben- og fodplads – og lige så højlydt undren over, hvor lidt plads der kan være i en næsten fem meter lang luksusbil…

Bagagerummet understreger, at 5-serien er en konservativ biltype: Her er ikke så meget som en enkelt krog til indkøbsposen og bagsædet kan ikke fældes frem. Men man køber vel heller ikke saml-selv møbler i IKEA, hvis man har råd til en 5’er…

Er sikkerheden i orden?
Ja, men da BMWs 5-serie er fra 2010 er den også testet efter nogle mindre skrappe regler end i dag. I 2010 slap 5-serien fra Euro NCAPs crashtest med topkarakteren fem stjerner og overbevisende delresultater. Blandt andet tacklede 5-serien den ellers svære pæletest, hvor bilen glider sidelæns ind i en metalpæl, uden anmærkninger. Hovedstøtterne viste sig også at beskytte optimalt mod piskesmældsskader ved bagendekollisioner – noget, der driller i mange andre biler. Helt grundliggende vil en stor og tung BMW 520d som regel have fordelen i sammenstød med de typisk mindre biler på danske veje. Læs mere på euroncap.com.

Hvordan kører den?

Køreoplevelsen i BMW 520d kan beskrives med tre ord: Komfort, komfort og komfort. Glem alt om den sporty, atletiske køreoplevelse som du får i 1- og 3-serien. 5-serien er baseret på platformen fra limousinen 7-serie med et lidt indirekte styretøj og halvbløde fjedre, der ikke helt spiller på bakkede biveje, men til gengæld gør 520d til kongen af motorvejen.

Her kan du køre langt og hurtigt i timevis uden at blive træt – begrebet ‘langtursbil’ virker som skabt til 5-serien. Ønsker du en mere BMW-typisk og sportslig køreoplevelse, kan du tilkøbe sportsundervogn og aktiv styring.

Hvordan er motoren?
Vi har ofte kritiseret BMWs firecylindrede to-liters diesel for at være lettere grov i betrækket. I 5-serien er dunderdieselen tæmmet og dæmpet efter alle kunstens regler og med 190 hk og et bundtræk på 400 Nm fungerer den rigtigt godt sammen med testbilens otte-trins automatgear. Du kan selv vælge, om du vil spare på dråberne i køreprogrammet EcoPro – eller træde speederen i bund og opleve suset fra 400 newtonmeters trækkraft. 5-serien fås med helt op til 560 hk, men til danske forhold er 520d nærmest perfekt.

Passer prisen?
Ja, det gør den faktisk. Godt 600.000 kr. er mange penge, men svarer omtrent til en tilsvarende Audi A6, mens Mercedes E-klasse er noget dyrere. Sammenlignet med ærkerivalerne er BMW 520d fair prissat. Men det er ikke gratis at køre 1. klasse på tysk: Ekstraudstyr koster kassen – vi nævner i flæng metallak til 21.500 kr., p-sensorer for og bag til 17.000 kr. (og dem bør du ofre, for 5-serien er STOR) eller pynteindlæg (af plastic) til 11.400 kr. Du skal altså ikke sætte mange krydser på slutsedlen før 5-serien bliver rigtigt dyr, men så får du også en bil, der sætter standard for langturskomfort.

Er der alternativer?
Man kan ikke sige BMW uden at nævne Audi og Mercedes. Ingolstadt tilbyder en Audi A6 2,0 TDI med 177 hk til 600.000 kr., mens stjernen i Stuttgart forlanger 775.000 kr. for Mercedes E220d med 170 hk. Med BMWs entydige satsning på komfort, minder det tyske trekløver mere end nogensinde om hinanden. Skal det være lidt anderledes, koster Jaguar XF med 163-hestes diesel og 8-trins aut. gear 749.000 kr., mens Volvo S80 D5 med 181 hk er billigst til 588.000 kr. Teknisk er de knapt på omgangshøjde med tyskernes bedste, men det henholdsvis britiske og skandinaviske design er vellykket, hvis den sydtyske stil virker lige stram nok.

Konklusion:
For: Komfort, komfort og komfort.
Imod: Beskeden pladsudnyttelse.
Hvilkenbil siger:
Stjerner5
BMW 520d er det oplagte valg for direktøren, der gerne vil spare på både budgettet og CO2-udledningen og alligevel føre sig frem med maksimal komfort i overhalingsbanen. Som biltype er 5-serien konservativ, men kvaliteten er indiskutabel.

FAKTA: BMW 520d

Vejl. pris, inkl. lev.: 618.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 25.000 kr.
Årlig ejerafgift: 2.760 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 24,4 km/l (109 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 16,1 km/l
Længde/bredde/højde: 490/186/146 cm
Bagagerum (min/max): 520 liter
Vægt: 1.700 kg
Motor: 4 cyl., 2,0 liter, turbodiesel
Effekt: 190 hk/400 Nm
0-100 km/t: 7,7 sek
Topfart: 233 km/t

Særligt standard udstyr:
To-zone klimaanlæg, 17” alufælge, el-ruder for og bag, el-spejle, Run Flat-dæk, automatisk start/stop-funktion, genvinding af bremseenergi, Driving Experience Control inkl. ECO PRO, multifunktionslæderrat, sædevarme, forlygtevask, xenon-lygter, fartpilot med bremsefunktion, 6,5″ farveskærm, regnsensor og Bluetooth.
Metallak: 21.500 kr., Steptronic 8-trins automatgear: 40.000 kr., Navigation Professional: 57.000 kr., automatisk bagklap: 12.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

jensv@hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here