TEST: BMW X1 med højere ambitioner

BILTEST: Anden generation af BMW X1 er mere rendyrket SUV end forgængeren, og BMWs hidtil mest velfungerende og rummelige forhjulstrækker.

Hvilken bil?
X1 er BMWs mindste crossover, men en uhyre vigtig model i et marked, hvor efterspørgslen på især mellemstore ‘gadekryds’ bare bliver ved med at stige over alt i verden. Hvor forgængeren lignede og ret beset også var en 3-serie på stylter, satser BMW med anden generation af X1 på et klassisk SUV-look, der lægger sig tæt op af de større X3 og X5-modeller. Her tester vi den næstmindste model, sDrive 18d med 150 hestes dieselmotor til godt en halv million kroner. Testbilen er udstyret med BMWs fine otte-trins automatgear, der lægger 33.000 kr. til prisen.

Vidste du at?

Anden generation af BMW X1 er den hidtil største BMW, der benytter platformen fra Mini. Dermed er motoren placeret på tværs og trækker som udgangspunkt på forhjulene. Fordelen er et vægttab på hele 135 kg og en pladsudnyttelse, der går fra elendig til klassens bedste.

Særligt med det længdejusterbare bagsæde til ekstra 5.900 kr. forkæles bagsædepassagererne med benplads, man normalt skal op i en BMW 5-serie for at opleve. Det mere oprette SUV-design sørger samtidig for en luftig rumfornemmelse med store sideruder og et velvoksent bagagerum.

Hvordan er førerpladsen?
Der er både højt til loftet og plads til store armbevægelser i BMW X1, der også byder på fremragende udsyn hele vejen rundt. Selv med mine langbenede 190 cm kan jeg finde en god kørestilling – også selv om X1 umiddelbart skuffer med korte siddeflader i forsæderne og et ryglæn, der justeres i grove hak. Jeg sidder ikke desto mindre glimrende og nyder den klassiske, sportslige BMW-kørestilling med et næsten lodret rat og en midterkonsol, der er vinklet ind mod chaufføren. Og så er dørpanelernes indirekte belysning i varm orange både blæret og hyggelig i mørke.

Hvordan opleves kabinen?
BMW X1 er mindre end 4,5 meter lang, men snupper let prisen som BMWs mest perfektionerede praktiker. X1 får det maksimale ud af Mini-platformens tværstillede motor med god plads på både for- og bagsæder og et bagagerum, der både er rummeligt og regulært. Finish og kabinedesign er typisk BMW; mere funktionelt end egentligt kønt.

Selv om her både er masser af blød plastic og velfungerende knapper, halter BMW fortsat bagefter Audi, når det gælder den oplevede samlekvalitet.

At X1 lider af knirkelyde fra instrumentpanelets plasticpynteliste i sort pianolak er et unødvendigt irritationsmoment.

Er sikkerheden i orden?
BMW X1 slap overvejende godt fra Euro NCAPs crashtest. X1 er grundlæggende solid og tackler f.eks. den svære pæletest perfekt. Også beskyttelsen mod piskesmæld er god ,og X1 har automatisk nødbremse, der virker ved hastigheder på lande- og motorvej, mens fodgængere nyder godt af en motorhjelm, der automatisk popper op og mildner slaget ved påkørsel. På ét punkt skuffer X1 dog en smule; belastningen af førerens brystkasse er relativt høj i frontaltesten, hvor 40 procent af fronten rammer muren med 64 km/t. Læs mere på sikkerbil.dk

Hvordan kører den?
En SUVs højere tyngdepunkt gør aldrig noget godt for køreegenskaberne. Mini-platformen er dog notorisk køreglad, og X1 skinner da også som den nok mest velkørende i sin klasse.

Helt så skarp som en lavbenet 3-serie er den ikke, men X1 fjedrer fast og velafstemt, følger villigt med ind i sving, krænger yderst behersket og griber effektivt i asfalten med alle fire hjul – også her i basisudgaven, der nøjes med forhjulstræk.

Det er ‘echt Klasse’, som de siger hjemme i München. Mindre klasse er der over rullestøjen fra dækkene på alt andet end nylagt asfalt. Dækstøj rimer dårligt på BMW, så overvej at skifte X1’s stive run flat dæk ud med blødere gummi.

Hvordan er motoren?
I lang tid har BMWs firecylindrede dieselmotorer været blandt markedets mest grovkornede. I X1 har de 150 heste tydeligvis været på opdragelsesanstalt, så de nu er næsten uhørlige i fart og ikke ryster og rasler med hele bilen, hver gang start-stop automatikken vækker dem til live ved grønt lys. Ved fuldt læs er de 150 heste fuldt beskæftigede, men kører du alene, føles X1 magtfuld og hurtig. Vi synes motoren og det blidt og hurtigt skiftende automatgear klæder X1, men er lidt skuffede over snitforbruget på 16,7 km/l; det er for langt fra de lovede 23,3 km/l.

Passer prisen?
En BMW er sjældent et røverkøb, men vi vover det ene øje og argumenterer for, at X1 er ganske skarp på prisen: X1 byder nemlig på mere plads og praktisk sans end den 3-serie, som dens forgænger var baseret på, og så ser regnestykket helt fornuftigt ud. Faktisk koster sDrive 18d det samme som en 318d Touring. Du kan altså frit vælge mellem den klassiske stationcar og den moderigtige SUV i BMWs showroom, og det er usædvanligt – som regel koster det ekstra at rykke op i en SUV.

Er der alternativer?
BMW X1 har to direkte og én indirekte konkurrent: Ærkerivalen Audi tilbyder den snart pensionsmodne Q3 med 150 dieselheste og 7-trins DSG til 511.000 kr., der hverken følger X1 til dørs på plads eller køreegenskaber. Den anden arvefjende, Mercedes, forlanger 560.000 kr. for den mindre og mere stivbenede GLA 220d med 170 hk og 7-trins automatgear. Noget billigere er VW’s nye Tiguan, der bedre matcher X1 på både køreegenskaber og plads. Prisen er 410.000 kr. med 150 dieselheste og manuelt gear – automatgear forventes senere til 25.000 kr. ekstra.

Konklusion:
For: Plads, stil og køreegenskaber.
Imod: Dækstøj.
Hvilkenbil siger:
Stjerner5
BMW X1 rammer SUV-stilen perfekt og får både fine køreegenskaber og god plads ud af at skifte til Mini-platform. Til samme pris som en 3-serie tilbyder X1 et reelt valg mellem den ‘ultimative køremaskine’ og en moderigtig, praktisk og overraskende velkørende SUV.

FAKTA: BMW X1 sDrive 18d aut.

Vejl. pris, inkl. lev.: 536.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 20.000 kr.
Årlig ejerafgift: 2.800 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 23,3 km/l
Forbrug i test: 16,7 km/l
Længde/bredde/højde: 444/182/161 cm
Bagagerum (min/max): 505/1.550 liter
Vægt: 1.545 kg
Motor: 4 cyl., 2,0 liter, turbodiesel
Effekt: 150 hk/330 Nm
0-100 km/t: 9,2 sek
Topfart: 205 km/t

Særligt standard udstyr:
17″ alufælge, multifunktionsrat, fartpilot med bremsefunktion, automatisk nødbremse, armlæn, klimaautomatik, sædevarme, regnsensor, fire elruder, elspejle, kørecomputer, splitbagsæde, start-stop automatik.

Ekstraudstyr:
Alpinhvid standardlak: 4.900 kr.
8-trins automatgear: 33.400 kr.
Eldrevet bagklap: 8.800 kr.
Længdejusterbare bagsæder: 5.900 kr.
P-sensor for og bag: 6.900 kr.
Navigation: 18.600 kr.
(*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here