TEST: Fantastiske Ford Fiesta

BILTEST: Den faceliftede Ford Fiesta kører fabelagtigt, er både sporty og komfortabel, og så ser den oven i købet godt ud. Ingen biler gør det bedre i miniklassen lige nu.

Hvilken bil?
Vi er nået til den faceliftede udgave af sjette generation af Fiesta, Fords temmeligt sporty bud på en bil i miniklassen. På europæisk plan er bilen en kæmpesucces og har toppet bestsellerlisterne i den såkaldte B-klasse flere år i træk. I 2011 alene blev der solgt 372.977 stk. i Europa.

Vidste du at?
Den lille 1-liters EcoBoost benzinmotor med 3 cylindre og turbo vandt i år prisen som International Engine of the Year – verdens bedste motor i klassen for motorer op til 1 liter. Det er andet år i træk. EcoBoost-motoren vandt foran motorer fra Fiat, VW og Renault. Den 1-liters EcoBoost-motor fås med 100, 120 og 125 hk. I den testede bil sidder den 100-hestes variant.

Hvordan er førerpladsen?
Man sidder rigtig godt bag rattet i en Fiesta. Forsædet støtter godt, og rattet kan justeres tilpas meget til, at det er let at finde en god kørestilling.

Instrumentbordet ser futuristisk ud og ligner en mellemting mellem en mobiltelefon og interiøret i et rumskib, men instrumenterne er lette at overskue.

Hvordan opleves kabinen?
Ford Fiesta er en af de mere rummelige biler i klassen, så også familier med teenagebørn – eller fire voksne – kan finde sig til rette i kabinen. Med sine 290 liter bagagerumsplads har Fiesta langt fra klassens største bagagerum, men pladsen er hæderlig og regulær. Benpladsen på bagsædet er dog til den beskedne side – især med langbenede personer på forsæderne.

Er sikkerheden i orden?
Ja. Den faceliftede udgave af Fiesta er blevet testet af EuroNCAP, der dog har genbrugt enkelte resultater fra modellen før faceliftet, da bilens konstruktion i al væsentlighed er den samme. Fiesta har fået 5 stjerner i testen, og ret interessant har den også fået gode karakter for beskyttelse af fodgængere. Læs mere på sikkerbil.dk.

Hvordan kører den?

Ford Fiesta kører nærmest guddommeligt godt. Styringen er skarp og præcis styring og med masser af vejgreb bliver Sporty en usædvanligt sporty oplevelse på små, snoede veje.

Samtidig leverer Fiesta sportsvognsfornemmelsen helt uden at give køb på komforten – selv på de lange, lige stræk på motorvejen, er Fiesta en drøm at køre. Det er en sjælden kombination af sport og komfort – ikke mindst i miniklassen.

Hvordan er motoren?
Ikke alene vandt den lille 1-liters motor prisen som den bedste motor i klassen – den vandt særdeles overbevisende. Og hvorfor? Fordi Ford formår at presse helt op til 125 hk ud af den lille 3-cylindrede motor, samtidig med at de reducerer støj og vibrationer til et absolut minimum. Tilføj et miljørigtigt udslip af CO2 på bare 99 g/km, og du har en vinderkombination. Også i den 100-hestes version er motoren en absolut fornøjelse, der har rigeligt med power til bilen.

Passer prisen?
Prisen er rigtig god. Med 100 heste og det højeste udstyr, Titanium, løber Fiestaen op i 168.000 kr. Den kombination af power og køreglæde er der ikke nogen af konkurrenterne, der kan matche – og da slet ikke til prisen, der endda inkluderer masser af udstyr.

Er der alternativer?
B-klassen er benhård. Ser man på Europa generelt, er det langt den mest populære klasse blandt bilkøberne, så det er selvfølgelig her, mange bilmærker forsøger at gøre sig bemærkede. Mest oplagte alternativer er den nye Renault Clio, som fås med en 90-hestes benziner og Expression-udstyr til 178.000 kr. eller VW Polo i næsthøjeste udstyrsniveau og 90 heste til 197.000 kr. Skal Polo matche Fiestas pris skal vi ned i laveste udstyr.

Konklusion:
For:
Fremragende køreegenskaber, lækkert design, god plads
Imod: Bagagerummet er ikke det største
Hvilkenbil siger:
Stjerner6
Ford Fiesta er ganske enkelt fantastisk. Den er sporty uden at give køb på komforten, pladsen er i orden til fire og så ser den godt ud.

FAKTA: Ford Fiesta Titanium 1,0 EcoBoost 100 hk
Vejl. pris, inkl. lev.: 168.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 12.000 kr.
Årlig ejerafgift: 580 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 7
Forbrug (EU-norm): 23,3 km/l
Længde/bredde/højde: 397/198/150 cm
Bagagerum: 290-960 liter
Vægt: 1.101 kg
Motor: 3 cyl., 1,0 liter
Effekt: 100 hk/170 Nm
0-100 km/t: 11,2 sek
Topfart: 180 km/t

Særligt standard udstyr:
Aircondition, kabinevarmer, MyKey, elruder for, sædevarme, ratbetjening, læderrat- og gearknop, LED-lygter, opvarmede sidespejle.
Metallak: 5.900 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

Af Jens Østergaard

3 Kommentarer

  1. Er selv ejer af en tilsvarende bil – dog med 125 HK.
    Jeg er fuldstændig enig i den i øvrigt meget positive anmeldelse.
    Jeg vil dog anbefale, at man får monteret “panikhåndtag” ved passagerersæderne. Det hører pudsigt nok ikke med i Titanium modellen.
    Men ellers en fantastisk bil !

  2. Hej.
    Jeg har lejet en Ford Fiesta til en Italienstur i Toscana og er i tvivl om bagagerumsplads er stor nok til minimum 2 kufferter ca. 67x45x27 cm. Vi er 4 voksne og kan nøjes med 2 kufferter og 2 store tasker som vi regner med bedre kan proppes ind evt. mellem 2 bagsæde passagerer. Kan nogen svare på dette..?

    • Hej Dana. Ford Fiesta har et meget regulært bagagerum, så hvis dine kufferter ikke er større, end de mål, som du opgiver her, kan de sagtens være i Fiesta’en. Et godt råd: Jo mere du fordeler bagagen på flere bløde og mindre tasker, desto lettere er det at udnytte bagagerummet optimalt. God tur! Med venlig hilsen, hvilkenbil.dk.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here