TEST: Citroën C4 Picasso – fristende fransk rumfartøj

0

BILTEST: Frækt design og futuristisk teknik gør Citroën C4 Picasso til noget så sjældent som en familiecontainer, som også den bilglade far vil elske at køre i.

Hvilken bil?
Citroën C4 Picasso er en MPV – altså en bil, der handler om plads og fleksibel indretning. Det er også det mest klassiske ved C4 Picasso, for med 3. generation gentænker Citroën begrebet ‘familiecontainer’. Designer Frederic Soubirou har skabt en kompakt, bred og muskuløs stil, der giver C4 Picasso et maskulint udtryk. Indvendig er betjeningen på futuristisk vis centreret omkring to store skærme i midterkonsollen, mens forruden fortsætter op i taget og giver panoramaudsigt fra forreste række. Her tester vi topudgaven Intensive med 114-hestes diesel og automatgear.

Vidste du at?
C4 Picasso er den første bil i PSA-koncernen (Peugeot og Citroën), der står på den nye EMP2-platform. Som VW-koncernens tilsvarende MQB-platform kan den nye ‘bund’ let og billigt ændre størrelse, så den kan bruges til mange forskellige modeller – bl.a. ‘Grand’ udgaven af C4 Picasso, der har 11 cm længere akselafstand og plads til syv. Den nye platform har lettet Citroën C4 Picasso for 140 kg. Det kan mærkes – køreegenskaberne er gået fra slatne til sportslige.

Hvordan er førerpladsen?
Unik – og det er ment som en kompliment:

Udsigten gennem panoramaforruden er formidabel – turen gennem en falmende skov eller under en stjernebestrøet nattehimmel bliver en oplevelse.

Betjening foregår næsten udelukkende ved hjælp af en 7” touchscreen i midterkonsollen. Du skal altså bladre gennem ‘menuer’ som ventilation, radio eller navigation, men bortset fra, at det kræver, at du kigger på skærmen og ikke på vejen, fungerer det fint.

Hvordan opleves kabinen?
Børnene elsker Citroën C4 Picasso fordi den er høj og har store sideruder, som det er nemt at kigge ud af. Bagsæderne kan længdejusteres, og har du lyst til en ‘morfar’ kan sæderne tiltes bagover i hvileposition med et enkelt greb. Topudgaven har flyborde bag på forsæderne, men de hugger desværre en del af benpladsen for voksne passagerer. Finishen er fransk, når det er bedst: Citroën leger med både farver og overflader i C4 Picasso, der virker bundsolid – selv på skarpe ujævnheder er C4 kabinen fri for raslelyde.

Er sikkerheden i orden?
Citroën C4 Picasso har scoret alle fem stjerner i Euro NCAPs crashtest, hvor den viser sig at være lige så solid, som den opleves. Dog har den en enkelt svaghed: I pæletesten, hvor bilen glider sidelæns ind i metalpæl, er beskyttelsen af førerens brystkasse ringe – lidt skuffende for en bil, der er bygget på ny teknik. Ellers overbeviser C4 Picasso – bl.a. med rigtig god beskyttelse mod piskesmæld. Læs mere på sikkerbil.dk.

Hvordan kører den?
Hvor man næsten kunne blive søsyg af en tur i den gyngende bløde forgænger, er der strammet op på affjedringen i den nye C4 Picasso.

Faktisk rammer franskmændene atter det gyldne kompromis mellem sport og komfort, som de tidligere har mestret som få: Citroën C4 Picasso er stadig en mester i at sluge ujævnheder, alligevel styrer den fladt og sikkert gennem sving uden nævneværdig krængning.

Desværre savner det ellers præcise styretøj feedback, så du mangler den sidste føling med den ellers velkørende franskmand.

Hvordan er motoren?
Citroëns 1,6 liters diesel er en gammel kending, men konstante forbedringer holder den på toppen. De 114 heste tager gerne omdrejninger, arbejder kultiveret og med et moment på 270 Nm har den mere punch til overhalinger end f.eks. VW’s tilsvarende 1,6 liters diesel. Testbilen var udstyret med Citroën omdiskuterede ETG-gear der lidt forenklet er et manuelt gear med automatik. Det skifter langsomt, men hjælper du lidt til ved at linde på speederen før hvert gearskift, er det ikke så dårligt som sit rygte. Og ellers kan du spare 10.000 kr. ved at vælge C4 Picasso med manuelt gear.

Passer prisen?
Comme ci, comme ca som de siger i C4 Picassos hjemland: Hvor Citroën normalt ligger i den gunstige ende med deres modeller, er C4 Picasso lidt dyrere end de fleste direkte konkurrenter. Til gengæld byder den på nogle unikke løsninger, et frækt design og en særdeles vellykket undervogn, der alt i alt gør prisen fair. Uden automatgear og i mellemste udstyrstrin Seduction er prisen mere konkurrencedygtige 309.000 kr.

Er der alternativer?
I udgaven med 5 sæder har Citroën C4 Picasso især 3 rivaler: En tilsvarende udstyret Ford C-Max koster 307.000 kr, landsmanden Renault Scenic – også med tilsvarende udstyr – 300.000 kr., mens en mere sparsomt udstyret Seat Altea koster 263.000 kr. – alle med manuelt gear. Du skal altså betale noget mere for den forførende franskmand og så ligner ikke mindst den velkørende Ford C-Max et reelt alternativ.

Konklusion:
For: Komfort, design og futuristisk teknik.
Imod: Dyrere end konkurrenterne.
Hvilkenbil siger:
Stjerner5
Citroën C4 Picasso er noget så sjældent som en fræk og futuristisk familiecontainer som også vil vække begejstring hos den bilglade familiefar. Resten af familien vil helt sikkert elske pladsen, fleksibiliteten og udsigten – alt i alt retfærdiggør det den lidt pebrede pris. C4 Picasso er p.t. det mest spændende indslag i MPV-klassen.

FAKTA: Citroën C4 Picasso e-HDi 115 ETG6 Intensive
Vejl. pris, inkl. lev.: 351.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 12.000 kr.
Årlig ejerafgift: 2.000 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 25,0 km/l, 104 gr. CO2/km
Forbrug i test: 16,9 km/l
Længde/bredde/højde: 443/183/161 cm
Bagagerum (min/max): 537/1.709 liter
Vægt: 1.550 kg
Motor: 4 cyl., 1,6 liter, turbodiesel
Effekt: 114 hk/270 Nm
0-100 km/t: 12,3 sek.
Topfart: 189 km/t

Særligt standard udstyr (Intensive):
Nøglefri betjening, navigation og kørecomputer, dobbelt skærmbetjening med 7” touchscreen og 12” HD-skærm til visning af bl.a. hastighed, 2-zonet klimaanlæg, p-sensor bag, stop-start, fartpilot, regnsensor, el-ruder for og bag, el-spejle m. varme, varme i forsæder, multijusterbar førerplads, læderrat, LED kørelys, 3 separate bagsæder – længdejusterbare, tågeforlygter med drejelys, 16” alufælge.
Metallak: 7.000 kr., ETG6 aut. gear koster 10.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

jensv@hvilkenbil.dk

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation