TEST: Kia Carens er gennemført gennemsnitlig

BILTEST: Kia Carens er den første nye Kia, der ikke overpræsterer, men leverer en oplevelse på det jævne. Det mest spændende er den overdådige liste over standardudstyr.

Hvilken bil?
Kia Carens er koreanernes bud på en storfamiliebil med plads til 5 eller 7 personer og fleksibel indretning. Teknikken stammer hovedsageligt fra Ceed-familien, men akselafstanden er forlænget og baghjulsophænget forsimplet for at give plads til den tredje sæderække. Både 2. og 3. sæderække kan vippes ned i gulvet, så du behøver ikke klipse stole ud for at møblere om i den kørende koreanske ’dagligstue’. Her tester vi standardudgaven Style med 7 sæder og 115-hestes dieselmotor til 294.000 kr.

Vidste du at?
Kia Carens er designet af dygtige Peter Schreyer, der med stort held har ført pennen på vellykkede nye Kia-modeller som Picanto, Rio og Ceed. Schreyer har dermed vænnet os til et bildesign, der sidder lige i skabet, og netop derfor virker Carens ordinær med sin flade profil og van-agtige afslutning. Kun den lange front med tiger-næsen og de flotte forlygter spræller lidt, ellers går Carens i ét med tapetet.

Design er altid en smagssag, men Carens er den første Kia i lang tid uden nogen særlig appel i designet.

Hvordan er førerpladsen?
Her holder Kia til gengæld nogenlunde niveau. Med Ceed satte koreanerne et tårnhøjt niveau for, hvad man kan forvente af finish og udstyr for et prisbilligt mærke, og Carens følger trop. Som chauffør sidder du med et godt forhold mellem rat, sæde og pedaler med god udsigt over vejen. Betjeningen er logisk, og mange knapper og betjeningsgreb klikker og fungerer decideret lækkert. Endelig er listen over standardudstyr intet mindre end overdådig. Vi nævner i flæng detaljer som varme i de 4 forreste sæder, fartpilot, klimaanlæg, LED-kørelys, tagbøjler, læderrat, Bluetooth og USB-stik. Koreanerne sparer ganske enkelt ikke på noget.

Hvordan opleves kabinen?
Ganske indbydende. Finishen er en blanding af hård og blød plastic, men alt er samlet pænt og ordentligt og efterlader en god fornemmelse af, hvorfor Kia giver hele 7 års garanti. Sæderne støtter godt – også på 2. række. Omvendt er de lavt placeret, så langbenede passagerer savner støtte under lårene. Som i mange andre mellemstore MPVere er de to sidste siddepladser på 3. række absolut kun for børn. Benpladsen er beskeden – og det kræver akrobatiske evner at kravle derom. Familiens mindste synes bare det er sjovt, men bedstemor kan du godt glemme at få bugseret ind på række 3.

Er sikkerheden i orden?
Ja. Mens den foregående udgave af Carens kun fik fire ud af fem stjerner i Euro NCAPs crashtest, er der fuldt hus til den nye model. Kia Carens er grundlæggende solid og yder endda rigtigt god beskyttelse mod piskesmælds ved påkørsel bagfra. Kun pæletesten, hvor bilen glider sidelæns ind i en metalpæl skuffer en smule, lige som Carens er relativt hård ved bløde trafikanter. Læs om crashresultatet i detaljer på sikkerbil.dk

Hvordan kører den?
Lige ud af motorvejen – sådan helt bogstaveligt.

Kia Carens er relativt blødt affjedret og sammen med en fornem retningsstabilitet gør det den koreanske familiecontainer til en komfortabel langtursbil, der nærmest kører sig selv på de lange, lige stræk.

Til gengæld er den uinspireret på snoede sogneveje, hvor du savner feedback fra både hjul og den lidt sterile servostyring. Men det er OK – Kia Carens er en familiebil med stort F, ikke en sportsvogn.

Hvordan er motoren?
Kia’s 1,7 liters turbodiesel med 115 heste er den bløde mellemvare – lidt mere opvakt end VW-koncernens 1,6 TDi men mindre energisk end Citroën-Peugeots 1,6 HDi. Den trækker godt og fleksibelt fra blot 1.250 omdrejninger, men mangler til gengæld temperament og spurtevne, når den køres op i omdrejninger. Start-stop-automatikken fungerer ganske blidt, men motoren buldrer lidt mere end vi husker det fra Kia Ceed. Forbruget er på det jævne: Vi nåede et snit på 15,9 km/l mod de 21,3 km/l, der loves i brochuren.

Passer prisen?
Ja, især når man medregner mængden af standardudstyr, der hurtigt gør konkurrenterne markant dyrere. Eksempelvis er en tilsvarende Toyota Verso omkring 80.000 kr. dyrere, mens en tilsvarende VW Touran rask væk koster 70.000 kr. mere med mindre udstyr. Hertil kommer, at Kia Carens har markedets mest omfattende garanti på 7år/150.000 kr. Er du til komfortudstyr og tryghed er Kia Carens med andre ord svær at komme uden om i den mellemstore MPV-klasse.

Er der alternativer?
Når det gælder indretning og køreegenskaber minder Kia Carens især om Toyota Verso – og her står koreaneren stærkt med massive mængder udstyr og lang garanti. Men det er den tilsvarende overdådigt udstyrede Renault Grand Scenic til 280.000 kr., der for alvor udfordrer Kia Carens. Her ligner Renault en vinder – den er billigere og kører lige op med Carens på alle punkter. Et andet fransk alternativ, Citroën C4 Grand Picasso, koster 35.000 kr. mere med Seduction-udstyr, men kører også bedre, er mere rummelig og langt mere visionær når det gælder betjening og design.

Konklusion:
For: Masser af udstyr, god garanti, fair pris.
Imod: Gennemført gennemsnitlig på alle områder.
Hvilkenbil siger:
Stjerner4
Vi savner flair og nytænkning i Kia Carens, der i stedet kører den hjem på klassisk snusfornuft, en god garanti og alt i udstyr. Det er OK – især til prisen – men vi forventer mere af Kia anno 2014.

FAKTA: Kia Carens Style CRDI 7 prs.
Vejl. pris, inkl. lev.: 294.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 8.000 kr.
Årlig ejerafgift: 3.520 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/7 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 21,3 km/l (124 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 15,9 km/l
Længde/bredde/højde: 453/181/161 cm
Bagagerum (min/max): 103/1.694 liter
Vægt: 1.425 kg
Motor: 4 cyl., 1,7 liter, turbodiesel
Effekt: 115 hk/260 Nm
0-100 km/t: 13,0 sek.
Topfart: 181 km/t

Særligt standard udstyr (Style):
2-zone klimaanlæg, stop-start, fartpilot, fjernbetjent centrallås, el-ruder for og bag, læderrat, el-spejle, varme i forsæder og ydersæder på midterste række, multijusterbar førerplads, ratbetjening af cd-radio og fartpilot, USB og AUX-indgang, Bluetooth, kørecomputer, liggebeslag på bagsæder, tågeforlygter med drejelys, hill holder, automatisk lys, regnsensor, LED-kørelys, 16” stålfælge.
Metallak: 7.000 kr. Panorama-glastag 18.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here